Nieuwe Wildernis, De

16-10-2013

6.5
Bioscoop

Nieuwe Wildernis, De (Bioscoop)

In het natuurgebied Oostvaardersplassen gaat het leven ongestoord z’n gang, zonder inbreng of ingrijpen van de mens. De grote groep konikpaarden leeft tussen de roofvogels, roofdieren, ganzen, edelherten en vele insecten. Jong leven wordt geboren, maar ook sterven de oude en zwakkere dieren. Vossen doen zich tegoed aan jonge ganzen, terwijl de aalscholver en ijsvogel zich uit de naad moet werken om hun kroost te kunnen voorzien van vis. Een onderlinge strijd zorgt voor de rangorde in de groep edelherten. In het hele ecologische systeem zijn dieren en planten met elkaar verbonden. Zonder konikpaard geen strontvlieg, en zonder strontvlieg geen eten voor de vogels. Terwijl de koude z’n intrede doet wordt het voor veel dieren moeilijker om te overleven en alleen de sterkeren blijven over. Niet iedereen zal de prachtige zonsopkomsten in het voorjaar meemaken.

Iedereen kent de natuurserie Planet Earth van de BBC. Deze prachtige en dure serie krijg alom lovende kritieken. Dat moeten wij toch ook kunnen, maar dan in Nederland, zullen Mark Verkerk en Ruben Smit gedacht hebben. Het resultaat is De Nieuwe Wildernis, een natuurdocumentaire met prachtige beelden over het wel en wee van de flora en – vooral – fauna in de Oostvaardersplassen, een natuurgebied in Flevoland.  Men is in het najaar van 2011 begonnen met filmen. In totaal heeft men bijna twee jaar, bijna acht seizoenen lang gefilmd, met een verbluffend mooi resultaat. Je staat er versteld van dat er in Nederland zoveel bijzondere natuur aanwezig is. De opnames zijn vaak indrukwekkend, hoewel niet alles even scherp in beeld is gebracht. Maar men is dicht bij het leven in de natuur gekomen, zodat men de opnames ook van dichtbij heeft kunnen maken. Dat levert soms schitterend materiaal op, zoals de scènes met de ijsvogels of de bijen. Door de film heen heeft men een dunne verhaallijn geweven, die vooral op de grootste kudde wilde paarden van Europa is gericht en dan nog met name een zwart veulen. Een, soms wat suffe, voice over praat de beelden aan elkaar, waarbij helaas te vaak het ‘vertellen wat je ook ziet’-principe is gebruikt. Soms had er best wat meer aan de verbeelding van de kijker overgelaten mogen worden.
De Nieuwe Wildernis heeft de Oostvaardersplassen weer bij de Nederlander onder de aandacht gebracht. Naar aanleiding van de film is het aantal spotters en bezoekers explosief gestegen. Het is te hopen dat dit geen inbreuk maakt op het ecologische systeem in het gebied. De mens heeft al te vaak door ingrijpen natuur veranderd of verwoest. De Nieuwe Wildernis laat zien dat je de natuur gerust haar gang kan laten gaan. Men vindt daar zelf oplossingen voor problemen, de kringloop van het leven gaat daar altijd door. De dood van de een zorgt voor leven van de ander. Zo hoort het te gaan en dat is hier prachtig in beeld gebracht. Het soms wat kinderachtige verhaal nemen we hierbij maar op de koop toe.
De VARA zal De Nieuwe Wildernis in drie delen gaan uitzenden op televisie. De mooie beelden uit de film komen echter beter tot hun recht in de bioscoop, op een groot doek. Dus als je de kans krijgt, ga ‘m zeker zien!

Medium: Bioscoop
Genre: Documentaire, Natuurfilm