Big Wedding, the

12-10-2013

5

Big Wedding, the (Blu-ray)

Don (Robert De Niro) en Ellie (Diane Keaton) zijn al lang geleden gescheiden. Don is inmiddels alweer langere tijd samen met Bebe (Susan Sarandon), de beste vriendin van zijn ex-vrouw Ellie. Maar toch is er iets wat Don en Ellie voor altijd bindt. Hun kinderen. De jonge arts Jared (Topher Grace), die nog altijd maagd is. Zijn zus Lyla (Katherine Heigl) die een geheim met zich meedraagt. En hun geadopteerde derde kind Alejandro (Ben Barnes). Deze laatste gaat trouwen met de lieftallige Missy (Amanda Seyfried) en voor die gelegenheid brengen zijn biologische moeder Madonna (Patricia Rae) en zus Nuria (Ana Ayora) een bezoek aan de Verenigde Staten. Maar er is één klein probleem. Madonna is strak in de leer voor wat haar geloof betreft en ziet het huwelijk als een verbintenis voor het leven. Scheiden is voor haar uit den boze. En ze weet niet dat de adoptieouders van Alejandro gescheiden zijn. Omdat Madonna anders nooit gekomen zou zijn, besluiten Don en Ellie voor een paar dagen weer te doen alsof ze nog altijd samen zijn. Dit is het begin van een aantal tumultueuze dagen vol onverwachte gebeurtenissen.

Het concept van The Big Wedding is ernaar gemaakt om hilarische situaties als van nature te doen laten voorkomen. De film verwordt dan ook al snel in een grote farce. Een ensemble-cast met maar liefst een drietal op leeftijd zijnde Oscarwinnaars (Robert De Niro, Diane Keaton en Susan Sarandon) elkaar de huid vol zien schelden is al vermakelijk. Helaas maakt dit alleen nog geen goede film. Qua toon schommelt The Big Wedding alle kanten op. Wanneer de komedie niet werkt of te overdreven is, volgt er een sentimentele scène. Helaas weten die je niet te raken. Aan het acteerwerk ligt het niet. De hele cast doet het op zijn minst verdienstelijk. Daar verdienen ze waardering voor want ze zullen ongetwijfeld door hebben gehad dat ze niet in het nieuwste meesterwerk van de 21e eeuw aan het spelen zijn. De reden dat het niet echt overkomt, is doordat de personages té gemaakt en eendimensionaal zijn. De trekjes die hen typeren zouden bij allen in één zin per persoon kunnen worden samengevat. Een geluk bij een ongeluk is dat de speelduur bescheiden is. The Big Wedding duurt nog geen anderhalf uur. Hiermee zit het tempo er alleszins goed in. Uiteindelijk blijft het niet hangen en hebben we hier te maken met een typische formulefilm. Zo af en toe zijn er wat glimlachmomenten, maar over het algemeen voelt de film plastic aan. Zo gemaakt als de door plastische chirurgie bewerkte huid van het personage Muffin (ja écht, zo heet ze). Niet meer in staat om echte emoties tentoon te stellen, of het nu gaat om een traan of om een lach.

Genre: Drama, Komedie, Romantiek
Jaar: 2013
Speelduur: 89 min
Uitgever: Entertainment One
EAN: 8713045234256

De Blu-ray Disc-uitgave van The Big Wedding heeft de originele beeldverhouding van 2.35:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Voor de encodering is gebruik gemaakt van de VC-1 codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit een 25 GB enkellaags disk.

De beeldkwaliteit van deze transfer is goed, maar niet uitstekend. De kleuren zijn goed, maar niet uitstekend. De scherpte is goed, maar niet uitstekend. Ontdek je al een rode lijn? Hoewel de weergave van kleuren overwegend natuurlijk is, is het soms ook een beetje saai. Een handjevol buitenscènes vormen de positieve uitzondering. De scherpte is in orde, maar het beeld is zeker niet gestoken scherp. Het contrast is evenals de kleuren soms wat al te ingetogen. Het zwartniveau is dan wel weer goed. Waar de transfer echt een steekje laat vallen is in het beperkte schaduwdetail, maar gelukkig is dit een film die zich vrijwel geheel in een overvloed van licht afspeelt. Er is geen sprake van defecten. Samengevat een prima presentatie, maar echt indruk maakt het niet.

Deze Blu-ray Disc van The Big Wedding is voorzien van een DTS-HD Master Audio 5.1-track (16bit/48kHz) in de originele Engelse taal. De audio blinkt uit als het gaat om de kraakheldere weergave van de dialogen. Al zou je door de kwaliteit van de film soms wensen dat je het allemaal wat minder goed kon horen… Ook wordt er op gepaste momenten actief gebruik gemaakt van kleine details in de achterste speakers, die zeker bijdragen aan de ervaring. Hoogtepuntje is ironisch genoeg de muziek tijdens de aftiteling. De track kent geen noemenswaardige nadelen en de beperkte mogelijkheden die een film uit dit genre biedt om goed uit te pakken, worden prima benut.

De BD van The Big Wedding komt verpakt in een standaard keepcase. Er is geen menu en er zijn geen extra’s. Uitgezonderd een aantal trailers die eerst afspelen, waarna de hoofdfilm start. Er kan optioneel gekozen worden voor Nederlandse ondertiteling. Op buitenlandse uitgaven staat een featurette van een kwartiertje, dus met de afwezigheid van extra’s mis je in dit geval niet veel.

Alejandro en Missy gaan trouwen. Maar voordat ze dit kunnen doen moeten de gescheiden adoptieouders van Alejandro doen alsof ze weer getrouwd zijn, om de biologische moeder van Alejandro tijdens haar bezoek tevreden te stellen. Dit had voer moeten zijn voor hilarische situaties, maar de grofgebekte Oscarwinnaars maken er eigenlijk vooral een grote farce van. Ook de sentimenteel bedoelde scenes komen niet echt aan doordat de personages niet aanspreken en te eendimensionaal zijn. Het tempo zit er wel goed in en zo nu en dan is er een rake grap, waarmee The Wedding desnoods een enkele kijkbeurt waard kan zijn. De beeldkwaliteit van deze BD kent geen noemenswaardige gebreken, maar scherpte en kleuren hadden best een tandje steviger gemogen. De audio is naar alle maatstaven van het genre prima in orde. Tenslotte moet je het doen zonder extra’s, maar ten opzichte van de buitenlandse uitgaven mis je daardoor in dit geval niet veel.