Dead Man Down

19-08-2013

7.5

Dead Man Down (DVD)

Victor (Colin Farrell) heeft het niet makkelijk gehad. Bij een aanslag op zijn leven werd niet hij, maar zijn dochtertje dodelijk getroffen. Enkele weken later probeerden dezelfde daders opnieuw een aanslag op Victor te plegen. Daarbij kwam zijn vrouw op brute wijze om het leven en dachten de criminelen Victor gedood te hebben. Dat hadden ze beter nog eens kunnen checken, want Victor leeft nog. En hij zint op wraak. Gestaag bouwt hij aan dit plan en hij is zelfs al meer dan een jaar geïnfiltreerd in de bende van Alphonse (Terence Howard). Een onverwachts element verschijnt echter ten tonele in de vorm van Victor ’s overbuurvrouw Beatrice (Noomi Rapace). Haar is tevens iets vreselijks overkomen en ook zij zoekt vergelding voor een misdaad. Samen maken ze een ultiem wraakplan om de verantwoordelijken keihard te straffen. Dit resulteert in een zinderende climax.

Wraakfilms zijn al decennialang een bron van inspiratie voor Hollywood. Wellicht spreekt het zo aan omdat het wat van de diepste emoties in de mens aanspreekt, zoals liefde, verlies en wraakzucht. Niels Arden Oplev, de Zweedse regisseur van de originele The Girl with the Dragon Tattoo, gooit er echter zijn eigen sausje overheen. Dead Man Down mag dan een behoorlijk generieke titel hebben, deze is geen indicatie van het orginaliteitsgehalte van de inhoud. Uiteindelijk komt het in grove lijnen wel op hetzelfde neer als de opzet van genregenoten, maar het is de uitwerking die verschilt. De regisseur neemt de tijd om karakters echt goed neer te zetten, bijvoorbeeld in een ietwat ongemakkelijke eerste uitgebreidere ontmoeting tussen de hoofdpersonen vertolkt voor Colin Farrell en Noomi Rapace. Hiermee is Dead Man Down misschien nog wel meer een karakterstudie dan een actiespektakel. Je komt steeds meer te weten over wat de twee hoofdpersonen drijft tot hun daden en hoe ze zo zijn geworden als ze nu zijn. Voor een dergelijke focus heb je acteurs nodig die de nodige diepgang in hun rol aan kunnen brengen en dat is hier zeker gelukt. Farrell heeft het ongelukkige talent om regelmatig matige films uit te zoeken om op zijn CV bij te schrijven, maar zijn acteren is eigenlijk consistent in orde. Noomi Rapace is ongetwijfeld aangedragen door de regisseur die haar eerder als hoofdrolspeelster koos voor The Girl with the Dragon Tattoo. Hoewel in een kleinere rol en met minder extremiteiten dan in die trilogie, weet Rapace toch dezelfde intensiteit naar deze rol te brengen, zonder het kunstje van de vorige rol 1-op-1 te herhalen. De bijrollen zijn vrij generiek ingevuld door de huurlingen die als kanonnenvoer moeten dienen, met als noemenswaardige uitzondering Terence Howard. Hij blinkt uit in ingetogenheid en zet juist daardoor een ijzingwekkende maffiosi neer. Isabelle Hupert maakt de Europese feeling in deze film compleet, maar haar rol is verwaarloosbaar. Misschien wel de echte ster in Dead Man Down is de algehele sfeer. Deze wordt in grote mate neergezet door het virtuoze camerawerk gecombineerd met bijzonder effectieve muziek en prima montage. De camera is bijna een personage op zichzelf en geeft de film een Europese uitstraling met noir-elementen. Dead Man Down zit eigenlijk op alle vlakken prima in elkaar. Om onaanwijsbare redenen is het geheel echter niet meer dan de som der delen. Wellicht zijn er toch teveel soortgelijke films? In ieder geval is dit een van de betere thrillers van de laatste tijd die genrefans dan ook zeker niet aan hun voorbij moeten laten gaan.

Genre: Actie, Drama, Misdaad
Speelduur: 113 min
Uitgever: Entertainment One
EAN: 8713045237592

Dead Man Down is in de originele beeldverhouding van 2.35:1 op deze schijf geplaatst. De beeldkwaliteit is niet bepaald grandioos. Het is al moeilijk om voldoende detail te bewaren in een donkere film en Dead Man Down faalt op dit front jammerlijk. Regelmatig zijn hele porties volledig verstoken van detail en ook in de rest van het beeld is het schaduwdetail ondermaats. De scherpte is in de basis in orde, maar wordt wat afgedaan door een uitgewassen uitstraling en een aardige hoeveelheid grain. Het kleurenpallet is zeer ingetogen en op dit front is er dan ook weinig spannend te beleven. De weergave is wel accuraat. Er zijn wat triviale tekortkomingen te zien in het beeld, maar het is vooral het gebrek aan detail en de donkere uitstraling die maken dat deze transfer niet meer dan een krappe voldoende weet te scoren. Als laatste moet genoemd worden dat de Nederlandse ondertiteling bijzonder groot in beeld wordt weergeven, gelukkig is er de optie om deze uit te schakelen indien je de Engelse taal voldoende beheerst.

Daar waar de beeldkwaliteit teleurstelt weet de Engelstalige Dolby Digital 5.1 track (448 kb/s) nog het een en ander goed te maken. Dialogen zijn altijd goed verstaanbaar en er is voldoende omgevingsgeluid de mix is zodanig dat er een ruimtelijke uitstraling ontstaat. Op de rustige momenten is de track gewoon solide. Wanneer de actie eenmaal loslaat, doet de track hetzelfde. Geweerschoten, explosies en andere geluidseffecten komen vol kracht uit de speakers en ook de subwoofer wordt daarbij goed genut. Hoewel een kwestie van smaak, kan het relatieve volume op deze momenten ten opzichte van de rest van de film als wat overdadig worden ervaren. Hierdoor zal je jezelf wellicht tussentijds de volumeknop doen zien aanpassen. Alles overziend komt deze DVD-uitgave van Dead Man Down met een prima audio-ondersteuning.

Er is geen menu beschikbaar. De DVD van Dead Man Down start meteen met een aantal promotietrailers, gevolgd door de hoofdfilm. Op buitenlandse uitgaven zijn een paar korte featurettes te vinden.

Victor heeft zijn familie verloren en zint op wraak. Hij is al enige tijd bezig met de planning hiervan wanneer hij in zijn overbuurvrouw Beatrice een partner vindt. Ze verenigen hun krachten om ieder op hun eigen manier wraak te nemen voor hetgeen hen is overkomen. Dead Man Down mag dan een generieke titel hebben en in de basis een al even uitgekauwd plot, de uitwerking maakt toch de nodige indruk. De personages worden echt goed uitgediept en ook prima vertolkt. Daarna zorgt de cinematografie voor een geheel eigen sfeer en uitstraling. De DVD van Dead Man Down kent een matige beeldkwaliteit waarbij er sprake is van een gebrek aan detail. Het geluid is al een stuk beter in orde. Voor extra’s zal je elders moeten zoeken, deze zijn op deze uitgave niet te vinden.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Entertainment One.