Can't Stand Losing You - Surviving The Police

05-08-2013

7

Can't Stand Losing You - Surviving The Police (Blu-ray)

In 2007 kwam de beroemde Britse band The Police weer bij elkaar voor een wereldtournee. De van oorsprong punkband ging in 1986 uit elkaar en dit is hun eerste tournee sinds bijna 20 jaar. Voor gitarist Andy Summers is dit een reden om de geschiedenis van de band de revue te laten passeren. Van het prille begin van de band tot de uiteindelijke, maar ook onvermijdelijke split in 1986. De reünie-tour uit 2007 en 2008 wordt hier als rode draad tussendoor verweven.

Toen een van de populairste Britse bands uit de jaren ’70 en ’80, The Police, in 2007 weer bij elkaar kwam voor een reünie-toernee vond de gitarist van de band, Andy Summers, het een goed moment om een fotoboek uit te geven. Voor Summers is fotograferen meer dan een hobby en door de jaren heen heeft hij ontzettend veel foto’s gemaakt, waaronder veel van zijn turbulente leven in de band. De documentaire Can’t Stand Losing You – Surviving The Police zou je weer als een verfilming van dat fotoboek kunnen zien. Het is niet direct een film over The Police, maar vooral over en met Andy Summers. Bassist/zanger Sting en drummer Stewart Copeland komen niet aan het woord, behalve tijdens archiefbeelden. Summers spreekt zelf de voice-over van de film in, op een wat gezapige manier, om eerlijk te zijn. Hij vertelt over zijn jaren voor de The Police, maar vooral over de roemruchte periode met deze band, die over de hele wereld toerde en uitermate populair werd. Maar Summers laat zelden het achterste van zijn tong zien. Het blijft allemaal vrij braaf. Over de conflicten binnen de band wordt nauwelijks gesproken, al ziet Summers het einde van de band al lang van tevoren aankomen. Naast verhalen over het verleden komt ook het heden aan bod. De drie bandleden zijn op wereldtoernee – ze doen ook Nederland aan – en van een aantal concerten zijn een paar fragmenten te zien. De bandleden komen ieder afzonderlijk met hun eigen limousine naar het optreden en gaan ook direct naar het optreden weer direct met hun eigen limousine weer weg. Van enige interactie tussen de bandleden is alleen sprake tijdens de soundcheck en dan is duidelijk dat Sting (nog steeds) de lakens uitdeelt. Zowel Summers als Stewart Copeland gaan braaf mee met wat de frontman voorstelt. Aan alles is te zien dat het geen vrienden (meer) zijn, en je kunt dan ook alleen maar gissen naar wat de reden van de reünie-toer is geweest. Het zal niemand verbazen als veel, heel veel geld daar een belangrijke rol in heeft gespeeld.
Je krijgt als kijker wel een goed overzicht van hoe de carrière van The Police is verlopen, met daarbij soms uniek film- en vooral fotomateriaal. Dat laatste vaak van Summers zelf. Maar het verhaal zelf is niet nieuw, er komen geen belangrijke, nog onbekende, feiten boven tafel. En als iemand ze zou moeten kennen dan is het Summers zelf. Zoals gezegd wordt er weinig tijd aan de huidige stand van zaken binnen de band besteed. Gaat men nog een plaat opnemen? Of komt er een vervolg op deze toer? Dat zijn vragen die onbeantwoord blijven. Het meest memorabele moment uit de film is eigenlijk nog de scène in een karaokebar in Japan, waar Summers toevallig aan voorbij loopt. Dan merk je ook dat de muziek van The Police tijdloos is. Deze film is dat zeker niet. Interessant voor de geïnteresseerden in The Police, omdat het een mooi overzicht van de band geeft, maar als documentaire en sich niet bijster goed gemaakt.

Genre: Documentaire, Muziek
Jaar: 2012
Speelduur: 82 min
Beeldverhouding: 1.78:1 niet anamorf
Uitgever: Entertainment One
EAN: 8713045238360

• Promotietrailer

Can’t Stand Losing You-Surviving The Police staat in een beeldformaat van 1.78:1 op deze Blu-ray Disc-uitgave. De film staat op een 25GB enkellaags disc, die voor ruim 19GB is beschreven. Het beeld heeft een resolutie van 1080/24p, dus 1080 beeldlijnen progressief met 1920*1080 beeldpunten en een beeldsnelheid van 24 beelden per seconde. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de VC-1 videocodering.

Qua beeldkwaliteit is deze documentaire wat moeilijk te beoordelen. En eigenlijk is de kwaliteit ook niet zo heel belangrijk, met uitzondering van de moderne concertbeelden. Veel stukken uit de film bestaan namelijk uit oude en soms unieke filmfragmenten. Die hebben de tand des tijds niet allemaal even goed weten te doorstaan. Maar het feit dat ze er zijn en gebruikt kunnen worden voor deze film is al bijzonder en dan maakt het niet zoveel uit dat ze beschadigd, bijna kleurloos of wazig zijn. De concertbeelden van de reünietoer zijn wel nieuwe opnames. Het zijn niet de officiële concertbeelden die hier gebruikt worden, maar de speciaal voor deze documentaire gefilmde opnames. Die zien er goed, maar niet opzienbarend uit. De scènes rondom de optredens, vooral met Summers, zijn met een zeer eenvoudige camera gedraaid, met een matige kwaliteit. Zeker niet HD-waardig. Maar er zal zich niemand storen aan deze beelden. Het belangrijkste is de aanwezigheid van de oude opnames, wat een unieke verzameling oplevert.

De enige geluidstrack op de Blu-ray Disc van Can’t Stand Losing You is een lossless DTS-HD Master Audio 5.1 (16bit/48kHz) track. Voor een normale documentaire is een DTS-HD MA-track meestal een beetje overbodig, maar in een muziekdocumentaire kan het nog wel eens goed van pas komen. Hier is dat slechts op momenten het geval en dan alleen bij de recente concertopnames. Daar voegt het ruimtelijkheid en vooral dynamiek toe. Voor de rest is het vooral gesproken woord – voice-over – en archiefmateriaal, dat soms van een belabberde kwaliteit is, zowel qua beeld alsook geluid. Op zich is daar weinig mis mee en daarom voldoet de soundtrack ook. Of het daarmee HD-waardig is blijft een beetje de vraag.

De Blu-ray Disc-uitgave van Can’t Stand Losing You bevat geen extra’s. Wel staat er een promotietrailer op van de documentaire over Bob Marley.

Na aanleiding van de reunie-wereldtournee van The Police graaft gitarist Andy Summers in het verleden van deze band. Can’t Stand Losing You – Surviving The Police geeft een bijzonder, maar ook vrij eenzijdig beeld van de geschiedenis van deze markante en trendsettende band. Sting en Stewart Copeland komen niet of nauwelijks aan het woord, terwijl die ook zeker hun eigen mening over bepaalde zaken zullen hebben. Niettemin is dit een mooi overzicht, dat voor de fans niet te missen is. De unieke beelden, wel soms van heel beroerde kwaliteit, maken dit overzicht nog des te interessanter. Jammer dat er geen extra’s op deze Blu-ray Disc-uitgave staan.