Bullet to the Head

01-08-2013

7.5

Bullet to the Head (Blu-ray)

In Bullet to the Head zijn huurmoordenaars Jimmy Bobo (Sylvester Stallone) en Louis Blanchard al jaren partners binnen het vak en gaan geen opdracht uit de weg. Bij de laatste opdracht samen verschijnt een derde huurmoordenaar (Jason Momoa) ten tonele en vermoordt Blanchard. Jimmy is vol van wraak en is vastberaden om de huurmoordenaar te vinden en om te brengen. Op zijn weg ontmoet hij de vastberaden politieagent Taylor Kwan (Sung Kang) en tezamen gaan ze de strijd aan om de daders te vinden. Maar omdat beiden aan weerszijden van de politiepenning leven hebben ze zo hun eigen methoden die niet vaak met elkaar stroken. Gaan Jimmy en Taylor samen het gevecht aan om de dader te vinden of staan ze uiteindelijk toch recht tegenover elkaar?

Bullet to the head brengt voor het eerst twee filmmakers bij elkaar die beroemd zijn geworden om hun jaren-tachtig en -negentig actiefilms, hetzij beiden aan weerszijden van de camera: Sylvester Stallone en Walter Hill. Stallone is vooral beroemd van films zoals Rambo, Rocky, Cobra, Tango & Cash, Demolition Man e.a. Walter Hill is vooral bekend als regisseur van de twee 48 HRS. films en daarnaast als producent en schrijver van o.a. Aliens, Alien 3 en Prometheus.
Bullet to the head geeft de kijker een ware jaren-tachtig actiefilm premisse: antiheld wordt in de val gelokt, ontsnapt ternauwernood aan de dood, herpakt zijn krachten en gaat op jacht naar de daders. Dit met veel actie, weinig verhaal, oppervlakkige dialogen en vaak cynische humor. Sylverster Stallone is in deze film in zijn element en geeft als Jimmy Bobo de perfecte stoïcijnse en mompelende antiheld weer wiens enige gevoel de wraak is die hij heeft vanwege de moord op zijn partner. Jason Momoa geeft goed gestalte aan de angstaanjagende moordenaar die zowel qua fysiek voorkomen als persoonlijkheid een prima tegenwicht kan bieden aan Stallone. Sung Kang is de rustige en kalme tegenhanger van het tweetal die net genoeg stoerheid in zijn karakter weet te brengen om niet als het mietje van het drietal over te komen.
Bullet to the head is geen hoogstaande cinema en niemand, voor en achter de camera, wil deze illusie ook geven. De film vertelt een verhaal dat we allemaal al kennen, met personages die we al een keer gezien hebben, en met een einde dat je van tevoren al ziet aankomen. Maar dat is allemaal prima, en met 92 minuten is de film net lang genoeg om niet afgeleid te raken. De actie is goed in beeld gebracht, de gevechten zijn lekker rauw en het tempo zit er dusdanig in dat het verloop van de film niet verveelt.
De vraag is nu: is Walter Hill erin geslaagd een jaren-tachtig/negentig nostalgie te creëren met Bullet to the Head? Dat helaas niet, daar is de film te serieus voor en is de film als geheel te anoniem. Wat dat betreft kun je voor echte nostalgie beter de klassiekers zelf opzetten of The Expendables deel 1 of deel 2 uit de kast pakken, die er beter in slagen om dat echte gevoel van weleer te geven.

Genre: Actie
Jaar: 2012
Speelduur: 92 min
Verpakking: Elite Blu-ray Keep Case
Beeldverhouding: 1.85:1 HD niet anamorf
Uitgever: Entertainment One
EAN: 8713045229207

• Bullet to the head: Mayhem Inc.

Bullet to the Head is zijn originele beeldformaat van 1.85:1 via een AVC codering op een 50 GB dubbellaags Blu-ray Disc gezet. De Blu-ray Disc is voor slechts 29 GB beschreven.

Bullet to the Head is een donkere film, met veel zwarte schaduwen, bruine tinten en donkere gelaatsbeelden. De transfer is erg donker en niet heel erg consistent van kwaliteit zoals je van een recente bioscoopfilm zou verwachten: detail is soms niet goed te zien en ook het contrast zit er soms wat naast. Soms zie je wat macroblocking en ook de aanwezigheid van grain en vaalheid wisselen elkaar af. Het grauwe en ruwe straalt dus af van de transfer, maar in hoeverre dit de bedoeling is valt te betwijfelen.

Bullet to the head bevat als enige audiotrack een DTS HD-MA-audiotrack in de originele Engelse taal.

De audiotrack kan omschreven worden als: LUID. De audiotrack is zeer agressief, uit zowel de voor-, center- als de surroundspeakers en vanuit de subwoofer. Alle kanalen staan te springen om mee te doen in al het actiegeweld, en zij krijgen meer dan de mogelijkheid. Spreiding is geweldig, bereik is ultiem en de audiotrack is helder, duidelijk en zoals gezegd: LUID. De audiotrack van Bullet to the Head geeft je subwoofer en je surroundset zeker een work-out waarop menig sportinstructeur jaloers op zou zijn. Enige kritiek is dat er geen rustpunt in de audiotrack te vinden is, zelfs tijdens de rustige momenten in de film. Vandaar dat deze audiotrack net niet een perfecte score krijgt.

De Blu-ray Disc van Bullet to the Head start op met een paar promotionele trailers. De Blu-ray Disc bevat verder één extra en deze is niet Nederlands ondertiteld.

Bullet to the head: Mayhem Inc. (HD, 9 min) is een korte featurette welke kort ingaat op de productie van de film, afgewisseld met filmbeelden. Een standaard promotiefilmpje, maar desondanks prima om een keer te bekijken.

In Bullet to the Head gaan huurmoordenaar Jimmy en politieagent Taylor samen de strijd aan met de onderwereld, met alle gevolgen van dien.
De film is zeker geen hoogstaande cinema, maar omdat die pretentie niet wordt gewekt is de film prima geschikt voor anderhalf uur vermaak. De beeldtransfer op de deze Blu-ray Disc is wat slordig en onevenwichtig, maar wat wellicht opzettelijk zo is gedaan om de rauwheid van de film te benadrukken. De fouten in de transfer verbetert dit uiteraard niet. De audiotrack is luid, agressief en vol spreiding en bereik. De Blu-ray Disc wordt afgerond met slechts één extra, maar gezien het feit dat buitenlandse releases hetzelfde uitgerust zijn kan gezegd worden dat deze Blu-ray Disc prima is verzorgd.