I Give it a Year

17-07-2013

4.5

I Give it a Year (Blu-ray)

In I Give it a Year staan Nat (Rose Byrne) en Joah (Rafe Spall) op het punt te gaan trouwen. Echter, ze kennen elkaar pas 7 maanden dus de bruiloft komt voor velen wat onverwacht. Diverse gasten uiten dan ook hun bedenkingen en ook de dominee kan nauwelijks uit zijn mond krijgen dat Nat en Josh net man en vrouw zijn geworden. De periode daarna laat zien dat het ook een understatement is dat je aan je relatie moet werken: Josh en Nat zitten op totaal verschillende golflengtes qua interesses, werkethiek en sociaal wenselijk gedrag. Dan ontmoeten ze beiden iemand waarbij de vonk direct overslaat, voor Nat is dat de uiterst charmante en zeer succesvolle zakenman Guy (Simon Baker) en voor Josh is dat een oude liefde: Chloe (Anna Faris). Josh en Nat besluiten toch het eerste jaar huwelijk vol te willen maken en zetten alles op alles om dit te halen. Maar gaat dit lukken? En hoe gaan ze om met de ware ware liefdes in hun leven?

I Give it a Year is een romantische komedie waarbij geadverteerd wordt dat deze afkomstig is van de makers van Love ActuallyBridget Jones's Diary en Notting Hill. Helaas voor deze film kan I Give it a Year zich absoluut niet meten met de eerder genoemde succesfilms. De film zit vol met momenten waarbij je als kijker plaatsvervangende schaamte krijgt, en dat is soms bewust maar ook vaak onbedoeld en dat werkt dus averechts. Ook is de chemie ver te zoeken tussen de hoofdrolspelers, en dan met name tussen de karakters die dan volgens het script perfect bij elkaar zouden moeten passen. En dat geeft de film meteen een grote mate van ongeloofwaardigheid in het verhaal dat op zichzelf ook al niet al te spannend is opgebouwd. Verder zijn de bijrollen aardig verdeeld en zijn vooral Minnie Driver en Jason Flemyng als eeuwig kibbelend stel wel grappig en op dreef, maar jammer genoeg treden zij slechts zeer sporadisch op in de film.
Al met al is I Give it a Year een aardige romantische komedie die je na het bekijken echter weer vlug zal vergeten.

Genre: Komedie, Romantiek
Jaar: 2012
Speelduur: 97 min
Verpakking: Elite Blu-ray Keep Case
Uitgever: Entertainment One
EAN: 8713045237547

I Give it a Year is in de originele beeldverhouding van 2,35:1 via een VC-1 codering op Blu-ray Disc gezet. De Blu-ray Disc is een enkellaags BD-25 disc die bijna voor 22 GB is beschreven.

De film heeft eigenlijk een niet zo opvallend kleurenpalet meegekregen. Alle decors zijn altijd erg goed belicht en het gehele uiterlijk heeft geen opvallende accenten of effecten meegekregen om een bepaalde sfeer op te roepen. Wel merk je in de art direction dat er bepaalde accenten zijn gelegd; zo is bij schrijver Josh de omgeving wat warmer en rommeliger en bij de zakelijke omgeving van Nat is alles koel en wit. Toch merk je in beleving weinig verschil, beide omgevingen zijn goed belicht en hebben dezelfde opzet gehad tijdens de productie. Verder is de transfer erg goed te noemen, er zijn geen compressiefouten of andere artefacten waargenomen. De zwartwaarde is goed en ook scherpte en contrast zijn prima.

De Blu-ray Disc van I Give it a Year heeft één audiotrack meegekregen: een DTS HD-MA 5.1 audiotrack in de originele Engelse gesproken taal. De audiotrack is zeer helder en heeft verder geen fouten. Omdat het een film is die voornamelijk dialoog gedreven is ligt de nadruk op de voorste kanalen van de audiotrack. De spraak komt helder en duidelijk vanuit de centerspeaker en ook de voornaamste bijgeluiden komen helder en duidelijk uit de voorste luidsprekers. De omgevingsgeluiden en andere muziek- en geluidseffecten komen duidelijk uit de achterste luidsprekers. Dit gebeurt echter niet zo heel erg vaak waardoor de audiotrack een niet zo heel erg ruimtelijk karakter meekrijgt. De subwoofer wordt voor het laag ook niet vaak aangesproken, wanneer dat gebeurt wordt er wel goed gebruik gemaakt van het laag.

De Blu-ray Disc van I Give it a Year start met een paar promotionele trailers waarna direct de hoofdfilm wordt afgespeeld. Er zijn geen extra's en ook geen pop-up-menu of hoofdmenu aanwezig.

In I Give it a Year krijgt het nieuwbakken bruidspaar Josh en Nat direct de relatie-test van hun leven: kun je na 7 maanden periode getrouwd te zijn het volhouden tot één jaar huwelijk terwijl je eigenlijk weet dat je niet met de ware samen bent?
Helaas valt de film erg tegen: er is geen chemie tussen de hoofdrolspelers en ook het verhaal is eigenlijk niet echt bijster spannend. Dit maakt de film tot een niemendalletje welke je snel gaat vergeten. De Blu-ray Disc van I Give it a Year heeft een ruim voldoende technische presentatie maar bij de extra's valt er niks te beleven. Uiteindelijk vallen de film en ook de Blu-ray Disc van I Give it a Year niet echt aan te raden.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Entertainment One.