Parker

14-07-2013

7

Parker (Blu-ray)

Parker (Jason Statham) is een dief met een strikte morele code. Hij steelt alleen van de rijken en hij zal er alles aan doen om ervoor te zorgen dat er geen onschuldige mensen bezeerd raken. Maar hij is en blijft een dief. Samen met een bende doet hij een grote roof, maar hij wordt verraden. Parker wordt voor dood achtergelaten. Hij overleeft deze actie en gaat achter de boosdoeners aan. Deze plannen inmiddels een diamantenroof die tientallen miljoenen dollars aan buit moet opleveren. Parker sluit een verbond met makelaar Leslie Rodgers (Jennifer Lopez), aangezien zij bijzonder goed bekend is in het gebied. Samen staan ze sterker. Maar de bende die ze achterna zitten bestaat uit zeer ervaren lieden en ze hebben zelfs connecties met de georganiseerde maffia uit Chicago. Het is dus nog maar de vraag wie uiteindelijk het onderspit zal delven in deze strijd om leven en dood.

Jason Statham levert aan de lopende bank generieke actiefilms af. Soms zijn ze memorabel, de andere leuk voor zolang het duurt en zo nu en dan zit er een prima film tussen. Parker behoort niet tot zijn beste, maar ook zeker niet tot zijn slechtste werk. Als je vooraf goed weet waar je voor gaat zitten dan weet de film prima te vermaken. Jason Statham is een heel beperkt acteur als het om emoties gaat, maar het betere fysieke stuntwerk is hem wel toevertrouwd. Het bloed vloeit daarbij rijkelijk in Parker en deze combinatie maakt de gevechten intens. De bendeleden die Statham in het vizier hebben zijn weinig memorabel, met uitzonder van Michael Chiklis (ster van de TV-serie The Shield) die wel indruk weet te maken. Jennifer Lopez maakt ook indruk, zij het op heel andere wijze. Het blijft een schoonheid en het script is dan ook zodanig vormgegeven dat ze zo veel mogelijk van haar vormen mag blootgeven. Dat is dan ook het enige wat ze te bieden heeft, want het blijkt eens te meer dat het acteertalent mevrouw Lopez echt niet gegund is. Dit is wellicht een goede verklaring voor haar lange periode van afwezigheid in de filmwereld. Parker houdt voldoende de vaart erin en blijft interessant doordat het intro wordt opgevolgd door een middenstuk en een finale die elk weer een ander gevoel oproepen en de film weer nieuw momentum geven. Onder de streep duurt het allemaal wel wat te lang. Dit soort films zijn vaak beter af met een speelduur van anderhalf uur in plaats van de nagenoeg twee uur die Parker mag duren. Van de ervaren regisseur Taylor Hackford (Ray, The Devil’s Advocate) had menigeen (terecht) meer mogen verwachten. Helaas weet hij dit niet waar te maken en is Parker niets meer geworden dan een vermakelijke actiefilm.

Genre: Actie, Misdaad
Speelduur: 119 min
Uitgever: Entertainment One
EAN: 8713045235505

• Bringing the Hunter to Life: The Making of Parker
  • Who is Parker?
  • The Origin of Parker
  • Broken Necks and Bloody Knuckles

De Blu-ray Disc-uitgave van Parker heeft de originele beeldverhouding van 2.35:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit een 50 GB dubbellaagse disk.

Het beeld van Parker mag er best zijn. Scherpte en detaillering zijn prima verzorgd, waarbij het meeste detail zichtbaar is in de close-ups. Zo nu en dan doet het beeld wel wat vlakjes aan, maar een ander zou dit juist weer filmisch noemen. Dit zie je ook terug in de bijna voortdurend aanwezige gezonde dosis beeldruis. De kleuren zijn prachtig en zeer nauwkeurig en realistisch. Het zwartniveau is ook prima op orde en tijdens donkere scènes weet het schaduwdetail goed stand te houden. Parker komt op deze BD-uitgave geleverd met een prima beeldpresentatie. Deze blinkt nergens echt uit en kent soms wat minimale mindere momentjes, maar is in het geheel bezien gewoon prima op orde.

Deze Blu-ray Disc van Parker is voorzien van een DTS-HD Master Audio 5.1-track (16bit/48kHz) in de originele Engelse taal. Het geluid weet een bijzondere indruk te maken. Het ruimtelijk gebruik is werkelijk uitstekend. Je waant je echt middenin de actie. De kunst is om dit doen op een manier waarbij het niet te bombastisch of weinig subtiel wordt en ook hier slaagt deze transfer van Parker in. Kleine details in de ambiance maken de track levendig en realistisch. De actie komt knallend je huiskamer binnen waarbij elke klap bijna voelt alsof je zelf geraakt wordt. Tussen al dit geweld blijven dialogen op elk moment prima verstaanbaar. Dit is een zeer vermakelijke en goed ondersteunende audiopresentatie waar eigenlijk niets op is aan te merken.

De BD van Parker komt verpakt in een standaard keepcase. Hierop zijn vanuit het geanimeerde hoofdmenu een aantal extra’s te bekijken. Alle extra’s zijn in HD te bekijken met Dolby Digital 2.0 audio (192 kb/s). Helaas is er geen ondertiteling beschikbaar.

Bringing the Hunter to Life: The Making of Parker (7 min.)
Een algemene making of van korte speelduur. Leuk voor de kijkers die iets meer over de film willen weten maar een audiocommentaar van speelfilmlengte wat te lang vinden duren.

Who is Parker? (3 min.)
Hierin wordt specifiek het personage Parket nader uitgediept. Deze is gebaseerd op een uitgebreide boekenserie.

The Origin of Parker (4 min.)
Hierin wordt het bronmateriaal besproken en hoe het karakter Parker daarin omschreven is. Vervolgens wordt ingegaan op hoe Statham invulling heeft gegeven aan deze rol.

Broken Necks and Bloody Knuckles (4 min)
De visuele stijl en de choreografie van de gevechten staan hier centraal.

Deze is goed verstopt en alleen de vinden via het set-up menu, dus niet onder de special features. Regisseur Taylor Hackford gebruikt zijn spreektijd goed en bespreekt een groot palet aan elementen rond het maken van de film. Hij doet dit gepassioneerd en op hoog tempo.

Parker is een ervaren crimineel met een strikte morele code. Zijn principes komen hem duur te staan wanneer hij wordt verraden en voor dood achtergelaten. Vanaf dat moment zint hij op wraak. Parker is de zoveelste generieke actiefilm met Jason Statham in de hoofdrol. Ondanks het feit dat ervaren regisseur Taylor Hackford aan het roer staat weet de film niet boven de middenmoot uit te stijgen. Voor een keer is het echter prima vermaak. Het beeld is prima verzorgd en geluid zelfs uitstekend. De uitgave wordt afgemaakt met een beperkt aantal extra’s die afwisselend meer of minder interessant zijn.