Silver Linings Playbook

09-07-2013

7.5

Silver Linings Playbook (Blu-ray)

Pat Solitano (Bradley Cooper) had zijn zaken goed voor elkaar. Hij had een leuke baan als leraar en was zeer gelukkig met zijn vrouw Nikki (Brea Bee). Schijnbaar was zij minder gelukkig want ze ging vreemd met een collega leraar van Pat. Hierop knapte er iets in zijn hoofd en mishandelde hij deze man totdat hij op het randje van de dood verkeerde. Hierdoor belandde Pat in een gesticht waar hij acht maanden heeft moeten doorbrengen. Na deze periode haalt zijn moeder Dolores (Jacki Weaver) hem terug naar huis, zonder medeweten van zijn vader Pat Sr. (Robert De Niro). Pat jr. kan zijn ex-vrouw maar moeilijk loslaten. Je kunt gerust stellen dat hij geobsedeerd is door haar. Hij neemt zijn medicatie niet en is overduidelijk nog labiel, maar zelf is hij vol vertrouwen en gelooft in een hoopvolle toekomst. Hij krijgt de kans om de focus van Nikkie te verleggen naar Tiffany (Jennifer Lawrence), wanneer deze al even labiele vrouw ten tonele verschijnt. Ze weet waar Nikki is en biedt Pat aan om contact met haar te leggen, maar in ruil daarvoor wil ze graag dat hij haar helpt met het winnen van een danswedstrijd. Het is het begin van een ongebruikelijke en onvoorspelbare, maar tegelijkertijd hartverwarmende relatie tussen twee vreemde zielen.

Silver Linings Playbook was een grote hit tijdens de Oscaruitreiking. De film was maar liefst acht keer genomineerd. Hiervan werd uiteindelijk één nominatie verzilverd, namelijk die in de belangrijke categorie voor beste vrouwelijke hoofdrol. Jennifer Lawrence (1990), vooral bekend van The Hunger Games, heeft hiermee op jonge leeftijd al het nodige bereikt. Is alle lof terecht en hebben we hier te maken met een moderne klassieker? Silver Linings Playbook kent een opmerkelijk verloop. De film wordt namelijk beter naarmate deze vordert, terwijl in de meeste films het tegenovergestelde gebruikelijk is. Het lijkt te starten als het zoveelste drama dat een standaard stramien volgt, maar weet regelmatig te verrassen. Dit is vooral te danken aan het scherpe script. Hoewel er wel degelijk een gezonde dosis humor in de film zit, is men ook niet bang om af en toe de donkere kant van het leven te laten zien. Hierdoor begin je je af te vragen of het wel ‘eind goed, al goed’ zal worden en de personages winnen aan diepgang, complexiteit en algemeen realiteitsgehalte. De twee hoofdrollen worden dan ook prima gestalte gegeven door Jennifer Lawrence en Bradley Cooper. Ze vormen het hart van de film en zijn de reden dat je blijft kijken. Zelfs de veteraan Robert De Niro wordt door deze twee vakgenoten van de jongere generatie van het scherm geblazen. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat zijn rol dan ook beperkt is. De regie, de sets, de muziek en alles wat er verder nog speelt rondom de film staat allemaal in dienst van het verhaal en de karakters en vallen als zodanig dan ook niet op. Het meeste lof gaat echter naar de scriptschrijvers die van een uitgekauwd concept toch nog iets redelijk origineels hebben weten te maken. Als we dan toch moeten muggenziften dan moet er gezegd worden dat het verloop van het verhaal hier en daar te traag is en dat Silver Linings Playbook gemakkelijk korter dan 2 uur had kunnen duren. De film laat je echter achter met het gevoel dat je naar iets echts hebt gekeken en niet naar een Hollywood-droom en dat overschaduwt de minpunten.

Genre: Drama, Komedie, Romantiek
Jaar: 2012
Speelduur: 122 min
Verpakking: Blu-ray Keep Case in Slipcase
Uitgever: A-Film Home Entertainment
EAN: 8716777947418

• The movie that became a movement
  • Deleted scenes
  • Q&A highlights
  • Learn to dance
  • Dance rehearsal
  • Going Steadicam

De Blu-ray Disc-uitgave van Silver Linings Playbook heeft de originele beeldverhouding van 2.35:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit een 50 GB dubbellaagse disk.

Silver Linings Playbook kan worden bekeken in de originele beeldverhouding van 2.35:1. Het HD-beeld ziet er prachtig naturel uit. Er zijn geen zichtbaar overdreven kleurfilters gebruikt en het is realisme dat de klok slaat. Het zou met een hobbycamera in de straat gefilmd kunnen zijn qua waarheidsgehalte, ware het niet dat de scherpte en detaillering zo uitstekend zijn. Er wordt veelvuldig gebruik gemaakt van handheld camerawerk, de zo gevreesde ‘shaky cam’. Het is persoonlijk of je hiervan houdt, maar de kwaliteit van het beeld is in ieder geval consistent op orde, ongeacht de gebruikte apparatuur in een specifieke scène. De detaillering is in sommige close-ups zelfs uitmuntend en laat zien tot welke hoogten het HD-formaat in staat is vergelijk tot DVD. Sommige shots doen dan weer juist wat soft aan maar dit is overduidelijk bewust gedaan om een bepaalde sfeer te creëren en ook hier weet de detaillering prima stand te houden. Er zijn geen compressie artefacten of beeldfouten in wat voor vorm dan ook te bespeuren.

Deze Blu-ray Disc van Silver Linings Playbook is voorzien van een DTS-HD Master Audio 5.1-track (16bit/48kHz) in de originele Engelse taal. De audiomix bij Silver Linings Playbook blinkt uit in onopvallendheid. Dit is bedoeld als compliment, gezien deze prima ondersteunend is aan het verhaal. Het drama-genre leent zich dan ook niet voor overdadige geluidseffecten en ook in deze film zijn er slechts een heel beperkt aantal momenten waarop de audio op de voorgrond treedt. Het merendeel van de tijd is het een heel slimme mix met prima ambiance en altijd goed verstaanbare dialogen. Wanneer de muziek dan ook haar intrede doet maakt de track een bijzonder warme indruk. De verschillende kanalen worden hier optimaal ingezet en werken samen in harmonie. De dialogen lopen soms behoorlijk door elkaar en zelfs op die momenten blijft alles goed te volgen. Er is feitelijk niets aan te merken op deze track die niet in het bijzonder opvalt, maar daardoor juist maximaal ondersteunend is aan een optimale filmervaring.

De BD zit verpakt in een standaard keep case met daaromheen een stevige kartonnen sleeve. Vanuit het hoofdmenu zijn een drietal trailers te bekijken van andere films van A-film. Er kan doorgeklikt worden naar het extra’s menu waar de eerste extra een trailer van de hoofdfilm is. Er zijn nog een zestal andere extra’s te vinden die hieronder afzonderlijk besproken worden. Bijna alle extra’s zijn in HD te bekijken met DTS-HD 2.0 audio. Het is een gemiste kans dat de meeste extra’s niet van Nederlandse ondertiteling zijn voorzien. De algemene making of gelukkig wel.

The movie that became a movement (29 min.)
De algemene making of op deze disk met interessante interviews met leden van de cast en crew.

Deleted scenes (29 min.)
Een behoorlijke verzameling aan verwijderd materiaal is hier te bekijken. De kwaliteit daarvan is prima. Het is echter wel begrijpelijk dat ze desondanks de film niet hebben gehaald, gezien de speelduur al lang genoeg is.

Q&A highlights (27 min.)
Een montage van wat ogenschijnlijk meerdere interview waren. Hoewel interessant voor de completisten biedt het niet heel veel meer dan eerdergenoemde algemene making of.

Learn to dance (12 min.)
Hier mag je zelf in actie komen, want een van de choreografen die aan de film heeft meegewerkt laat zien hoe je de dans uit de film zelf kunnen realiseren.

Dance rehearsal (1 min.)
In aansluiting op de vorige extra zie je hier hoe acteurs Jeniffer Lawrence en Bradley Cooper druk doende zijn om hun danspasjes onder de knie te krijgen.

Going Steadicam (1 min.)
Een flauwe en heel korte extra waarbij Bradley Cooper voor cameraman speelt. Tevens de enige extra die niet in HD is opgenomen.

Pat vergooit zijn leven wanneer hij de man mishandelt met wie zijn vrouw vreemdging. Na bijna driekwart jaar ingesloten gezeten te hebben keert hij terug in de maatschappij, waarna hij bij zijn ouders gaat wonen en ontwikkelt hij een bijzondere relatie met de al even labiele Tiffany. Silver Linings Playbook is drama pur sang die weet te overtuigen dankzij een sterk script en twee stevige acteurs in de hoofdrol. Doordat ook de negatieve kant niet wordt geschuwd is de film krachtig en realistisch. De BD-uitgave is prima verzorgd met beeld en geluid waar niets noemenswaardigs op aan te merken valt en een redelijk compleet pakket aan extra’s.