Borgen - Seizoen 3

04-07-2013

7.2

Borgen - Seizoen 3 (DVD)

Birgitte Nyborg (Sidse Babett Knudsen) is twee jaar geleden in de verkiezingen verslagen door Lars Hesselboe (Søren Spanning) die nu premier is. Nyborg werkt sindsdien in het bedrijfsleven. Haar partij, De Moderate, dreigt steeds meer naar rechts te verdwijnen. Met pijn in het hart ziet Birgitte dat ze het op een akkoordje gooien met Hesselboe’s grote partij waarbij er een omstreden immigratiewet doorheen gejast wordt. Birgitte besluit dat ze terug wil in de politiek. Maar zitten ze daar op haar te wachten? In elk geval niet de nieuwe leider van De Moderate Jacob Kruse (Jens Jacob Tychsen). Maar met hulp van haar oude vriend en medepartijgenoot Bent Sejrø (Lars Knutzon) en met de steun van Katrine Fønsmark (Birgitte Hjort Sørensen), die haar baan als journaalpresentatrice opgeeft om perschef te worden voor Birgitte, komen ze toch een heel eind. Of niet?

Deel 3 van de Deense serie Borgen, of in het Engels The Fortress,  begint twee jaar nadat Nyborg de verkiezingen verloren heeft ten gunste van haar opponent Hesselboe. Zij is het bedrijfsleven ingegaan en heeft een relatie met de sympathieke Jeremy Welsh. Katrine, de mooie nieuwslezeres van TV1, heeft nog dezelfde functie en is moeder geworden van een zoontje, Gustav. De vader van Gustav is de voormalig perschef van Nyborg: Kasper Juul (Pilou Asbæk). De twee zijn niet meer samen, maar delen natuurlijk wel het ouderschap over Gustav. Nyborg wil weer terug in de politiek maar dat is nog niet zo eenvoudig. Niet iedereen zit op haar te wachten en bovendien zijn sommigen binnen de partij bang dat Nyborg, met haar voormalige populariteit, wel eens de macht naar zich toe zou kunnen trekken. Kortom: een heel seizoen is zeker nodig voor het een en ander op zijn plaats valt. Wat dit seizoen krachtig maakt, los van de wederom uitstekende acteerprestaties en prachtige filmbeelden, is het persoonlijke aspect in de verschillende verhalen. Nyborg moet kiezen voor wat ze echt wil en waar ze echt voor wil gaan en dat geldt ook voor haar medepartijgenoten en voor Katrine. Een grotere rol is in dit seizoen ook weggelegd voor de hoofdredacteur van het TV1 nieuws: Torben Friis (Søren Malling). Hij krijgt het zowel op zijn werk als privé zwaar te verduren, vooral door de komst van whizzkid op het gebied van televisie-maken Alexander Hjort (Christian Tafdrup). Deze meer persoonlijke verhalen maken het makkelijker om je te identificeren met de hoofdpersonen, het komt dichterbij. Dat maakt het verhaal nog sterker en meeslepender.
Schrijver en bedenker Adam Price heeft in dit derde deel samen met zijn coauteur Jepp Gjervig Gram dus in elk geval gezorgd voor een heel ander soort verhaal, dat door de critici met gemengde gevoelens is ontvangen.  Sommigen betitelen het als soap-achtig en saai. Anderen beweren dat Borgen afsluit op een piekmoment en dat het met dit laatste seizoen kans heeft om de beste Deense televisieserie ooit te worden. Persoonlijk vind ik deel 3 het beste seizoen. Waar je in deel 1 en 2 als een buitenstaander kijkt naar de machtspelletjes die gespeeld worden, word je in deel 3 meegezogen in een veel persoonlijker verhaal waarin je veel makkelijker meeleeft en je meer identificeert met de personages. De serie in zijn geheel is heel populair en wordt uitgezonden in heel Europa, Amerika, Australië en Zuid-Korea. Er is zelfs een boek verschenen naar aanleiding van de serie, geschreven door Jesper Malmose. De serie is fictief, maar toch kunnen de verschillende politieke partijen in de serie een tegenhanger vinden in het ‘echte’ leven. Er is zelfs een parlementslid in Denemarken beschuldigd omdat ze een wet zou hebben ingediend (voor verbetering van de positie van prostituees) die louter gebaseerd zou zijn op de afleveringen van Borgen over dit onderwerp. Zo kan fictie en realiteit ineens bizar verweven raken.
Ook in Nederland is de serie goed bekeken en werd lovend besproken in afleveringen van De Wereld Draait Door. Canvas heeft dit derde seizoen aangekocht, maar het is nog niet bekend wanneer dit zal worden uitgezonden. Voor liefhebbers van deze serie is er dan maar een mogelijkheid: deze DVD-box. Bedenker Price heeft laten doorschemeren dat dit seizoen tevens het laatste seizoen is van Borgen, maar ik hoop dat er toch nog een vervolg komt met dezelfde kwaliteit als seizoen 3.

Genre: Drama, Televisie
Speelduur: 580 min
Verpakking: Boxset (Keepcase)
Beeldverhouding: 2.20:1 anamorf
  • Dolby Digital 5.1 - Deens
Uitgever: Lumière Home Entertainment
EAN: 5425019007492

Het beeld van het derde seizoen van Borgen wordt in het voor televisie vrij ongebruikelijke beeldformaat van 2.20:1 anamorf weergegeven. Doordat tegenwoordig ook televisiefilms en –series worden opgenomen met digitale apparatuur wordt het verschil in kwaliteit met bioscoopfilms steeds kleiner. Dat zien we ook terug bij deze uitgave van Borgen. Het beeldformaat geeft het een nog meer filmische uitstraling. Het beeld ziet er verder heel fraai en helder uit met een uitstekende scherpte, contrastweergave en (schaduw)detaillering. Men heeft de tien afleveringen keurig over vier schijfjes verdeeld, zodat er ook nauwelijks of geen sprake is van compressiefouten. Het enige minpuntje is dat we af en toe in beperkte mate edge-enhancement tegenkomen. Maar dat staat een hoge score nauwelijks in de weg.

De enige geluidstrack op deze uitgave van Borgen – Seizoen 3 is een Deense Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) track. Dit is vooral een praat-serie. Daarmee wordt bedoeld dat er dialoog de belangrijkste bron van geluid is. En die is erg fraai verzorgd, waar weinig op aan te merken valt. De dialogen worden ondersteund door omgevingsgeluiden, waarbij opvalt dat ze vrij hard in de geluidsmix staan. Dat zorgt voor een levendig geluidsbeeld, wat goed overeenkomt met de werkelijkheid. Doordat hiervoor ook de surroundkanalen worden gebruikt ontstaat er een mooi ruimtelijk geluidsbeeld. De verstaanbaarheid heeft gelukkig weinig te lijden onder de vrij harde omgevingsgeluiden. Voor het LFE-kanaal is weinig ruimte, maar daar is het ook de serie niet voor.

Deze uitgave bestaat uit 4 DVD’s, die allemaal een statisch menu in 1.78:1 anamorf beeldformaat hebben. Afgezien van een aantal promotietrailers heeft het derde seizoen van Borgen geen extra’s.

Birgitte Nyborg, nu werkzaam in het bedrijfsleven, wil terugkeren in de politiek, omdat haar partij zich naar haar mening teveel naar rechts opschuift. Maar niet iedereen is daar van gediend. Het derde (en voorlopig laatste?) seizoen van de Deense serie Borgen is een prachtige afsluiter van een reeks over politiek in Denemarken. Deze DVD-box heeft een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit. Helaas ontbreken enige extra’s. Wel verplichte aanschaf voor alle liefhebbers van gedegen drama.