The Numbers Station

25-06-2013

6.2

The Numbers Station (Blu-ray)

In The Numbers Station is geheim agent Emerson Kent (John Cusack) verantwoordelijk voor de losse eindjes, met andere woorden: hij ruimt getuigen en oud-personeel op voordat ze getuigen of andere informatie naar buiten brengen. Bij zijn laatste klus krijgt hij wroeging en kan de klus niet afronden, dat doet zijn partner en baas Grey (Liam Cunningham). Terug op kantoor krijgt Emerson continue last van zijn geweten en daarom sturen zijn meerderen hem naar Engeland voor een simpele babysit-klus. Hij moet bij een geheim coderingsstation de cryptografe Katherine (Malin Akerman) begeleiden en beschermen. Als ze beiden op een ochtend aankomen om de aanwezige ploeg te vervangen breekt alle hel los. Ze worden buiten beschoten en binnen in het coderingsstation heeft zich een ware veldslag voltrokken. Via de bandrecorder weten ze nog enkele geheime opgenomen gesprekken te ontdekken en ook in de computer vinden ze sporen van een misdadig complot. Weten Emerson en Katherine de puzzelstukjes in elkaar te zetten en het complot te ontrafelen? Of is het al een gelopen race en gaat Emerson toch wellicht aan zijn oorspronkelijke opdracht voldoen, namelijk het opruimen van de cryptografe als het coderingsstation wordt ontdekt...

The Numbers Station begint als een doorsnee aktie-thriller met alle clichés die erbij horen. Toch ontpopt deze film zich tot een redelijk goede film, dit met name door het spel van Cusack en Akerman. Cusack komt wellicht nogal ongeïnteresseerd en apatisch over maar dit is voornamelijk zijn karakter. Gedurende de film zie je duidelijk de tekenen van het interne conflict binnen zijn karakter naar voren komen en Cusack weet dat goed te vertolken. Ook Akerman is helemaal gedoken in haar rol. Helaas kan het script niet echt de verdieping en ontwikkeling bieden die de actrice in haar rol kan gebruiken. Maar ze stort zich er met volle overgave in en weet een prima vertolking te geven en daarnaast ook Cusack goed tegenwicht te bieden. Voorderest is de setting lekker claustrofobisch en ook de art direction geeft de film de extra spanning die het nodig heeft. Met 88 minuten is deze film precies lang genoeg en is uitermate geschikt voor een avondje pretentieloos vermaak.

Genre: Actie, Thriller
Speelduur: 88 min
Verpakking: Elite Blu-ray Keep Case
Uitgever: Entertainment One

The Numbers Station is in zijn originele beeldformaat van 2,35:1 via een VC-1 codering op een 25 GB single-layer Blu-ray Disc gezet. De Blu-ray Disc is voor nauwelijks 20 GB beschreven.

The Numbers Station speelt zich voornamelijk af in donkere, half verlichte ruimtes met veel donkere hoeken. Ook de kleding van (met name Cusack) is voornamelijk zwart. De transfer heeft een matige zwartwaarde; veel verlichte kleuren zwart zien er wat uitgewassen uit waardoor ze er uitzien als donkerblauw met een grijze waas (zie o.a. screenshots 4 en 8). In dezelfde scène zijn de donkere hoeken en schaduwen wel weer goed zwart en dat geeft de transfer een nogal inconsistent uiterlijk. Verder zijn de kleuren van de film overwegend grauw met veel bruin en grijs en dat weet de transfer verder goed te verbeelden. De beeldtransfer heeft daarnaast wat last van compressiefouten bij snel bewegende beelden in het begin van de film (zie screenshot 3). Al met al is de beeldkwaliteit net aan voldoende.

The Numbers Station heeft een DTS-HD MA 5.1 audiotrack (16 Bit/48 Khz) in de originele Engels gesproken taal.

De audiotrack speelt zich voornamelijk af via de voorste luidsprekers. De spraak komt helder en duidelijk uit de centerspeaker en de aktie komt voornamelijk uit de voorste surroundspeakers. De muziek, omgevingsgeluiden en andere geluidseffecten komen helaas wat te sporadisch maar wel effectief uit de achterste surroundspeakers. Ook het laag wordt wat inconsistent aangesproken en dat geeft de audiotrack uiteindelijk een wat matige dynamiek en spreiding. Het bereik is er wel maar het wordt te slordig aangesproken. De audiotrack geeft de film desondanks voldoende ondersteuning en krijgt dus een voldoende score.

De Blu-ray Disc van The Numbers Station start op met een aantal trailers van andere uitgaven van Entertainment One. Direct daarna start de film en de Blu-ray Disc heeft geen pop-up-menu of zelfs een hoofdmenu. Ook heeft de uitgave verder geen extra's.

In The Numbers Station ontrafelen geheim agent Emerson en cryptografe Katherine een internationaal spionage-complot. De Blu-ray Disc heeft helaas een wat inconsistente beeldtransfer met daarbij een net-aan voldoende audiotrack. Ook heeft de Blu-ray Disc geen extra's of zelfs al een hoofdmenu. Toch levert de film genoeg spanning en aktie voor een avondje pretentieloos vermaak.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Entertainment One.