Midnight in Paris

27-06-2013

8.3

Midnight in Paris (Blu-ray)

Gil (Owen Wilson) is een succesvol schrijver van Hollywood scripts. Omdat hij het liefst een artistieke roman wil schrijven voelt hij zich erg gevangen door dit succes. Hij is samen met zijn verloofde Inez (Rachel MacAdams) en haar ouders in Parijs, de stad van de liefde en de stad waar Gil verliefd op is. De welgestelde en snobistische Inez geeft niet veel om de artistieke aspiraties van haar man en geeft de voorkeur aan grandeur en de omgang met de even zo pompeuze en “intellectuele” vrienden Paul (Michael Sheen) en Carol (Nina Arianda). Gedurende een voor Gil zoveelste ongemakkelijke en gedistantieerde ontmoeting tussen het viertal weet hij er tussenuit te glippen en gaat hij genieten van een nachtelijke wandeling door de binnenstraatjes van Parijs en rust hij ietwat aangeschoten en verdwaald uit op een paar monumentale treden ergens in de binnenstad. Als de klok vervolgens 12 uur slaat rijdt er een antieke auto langs en hij wordt uitgenodigd voor een nachtelijke feest ergens in de stad. Ietwat verbaasd en overrompeld gaat hij in op de uitnodiging en vervolgens ontmoet hij op het feest alle beroemdheden uit het verleden! Maar is dit nu een droom of werkelijkheid? Wat Gil daarna meemaakt zet al zijn gemaakte keuzes in een ander daglicht...

Midnight in Parijs is een heerlijke film en meteen een geweldige tour-de-touristique; tenminste, als je van Parijs houdt. Woody Allen weet de stad van de liefde heerlijk in beeld te brengen; niet alleen van nu maar ook in de tijd waarin iedereen zich verloor in kunst, drank, liefde en overspel. Het verhaal neemt je mee en iedereen zou wel willen lopen in de voetstappen van Gil: even de werkelijkheid ontsnappen en zorgeloos lopen en leven in een droomtijd en droomstad. De film hangt dan ook voornamelijk aan van het karakter Gil en Owen Wilson speelt de rol geweldig goed. Wilson wordt in mijn optiek vaak onderschat en in een hokje gezet van platte grappen-en grollen-karakters en oppervlakkigheid. Onder een goede regisseur zoals Allen (en ook Wes Anderson) weet Wilson een grappig charmante, maar toch aandoenlijk gevoelig karakter neer te zetten. Toegegeven; de karakters in Midnight in Paris zijn ook erg ééndimensionaal, maar omdat ze dusdanig karikaturaal zijn worden ze charmant en grappig. Ook het enthousiaste spel van hoofd- en bijrol-acteurs zijn een genot om naar te kijken; je ziet overduidelijk dat menigeen zich heerlijk verliest in hun rol, bijvoorbeeld als Picasso of Dali. Het script heeft dan ook terecht een Oscar en een Golden Globe gewonnen.
Naast de liefde, romantiek en heerlijke nostalgische beelden weet Midnight in Paris toch ook fundamentele vragen te stellen en beantwoorden over het leven. De film bewijst dat het heden en verleden niet zoveel van elkaar verschillen, net zoals liefde en kiezen voor je geluk. Midnight in Paris is een heerlijke feel-good film met een aandoenlijke lach en een traan, EN een geweldige stadstour door Parijs. Echt een aanrader.

Hieronder wordt de Blu-ray Disc van Midnight in Paris besproken.

Genre: Komedie, Romantiek
Jaar: 2011
Speelduur: 94 min
Verpakking: Elite Blu-ray Keep Case
Beeldverhouding: 1.85:1 HD niet anamorf
  • DTS-HD MA - Engels
  • DTS-HD MA 3.0 - Frans
Uitgever: Paradiso Home Entertainment

Midnight in Paris staat in zijn oorspronkelijke beeldverhouding van 1,85:1 via een VC-1 codering op een enkellaags bluray disc. Het beeld heeft een resolutie van 1080p/24. De gemiddelde bitrate bedraagt ongeveer 30 Mbps.

Deze transfer is werkelijk waar een lust voor het oog. Het beeld vertoont veel detail, diepte en mooie kleuren. Het beeld oogt erg natuurlijk en zonder al te veel grain. Verder heeft deze transfer geen fouten, zoals artifacten of macroblocking.
Bij dag zijn de kleuren helder en warm, met veel nadrukken op kleuren zoals rood, groen en blauw. Bij nacht zie een heerlijk sfeervol, warm beeld met mooie zwartwaarden en kleurnuances. Al met al een geweldig mooie transfer die Parijs zo mogelijk nog mooier weergeeft in HD.

De bluray van Midnight in Paris bevat een DTS-HD MA 3.0-audiotrack (16 bit/48 Khz), beschikbaar in het Engels en Frans. De "stereo" track is zeker geen tekortkoming van de uitgave, gezien het feit dat bijna geen enkele van Woody Allen z'n films een surroundtrack heeft. Dit is een artistieke keuze van Allen en de track op deze Blu-ray Disc is dan ook representatief voor die keuze.

De audiotrack is helder en mooi van geluidskleur. De dialogen zijn mooi gecentreerd en klinken warm en vol met genoeg laag. De muziek en geluidseffecten hebben wat spreiding gekregen over de frontspeakers wat de audiotrack een ruimtelijk gevoel meegeeft.
Al met al hadden de surroundspeakers wat meer ruimte en spreiding mee kunnen krijgen, maar de audiotrack voldoet meer dan genoeg voor deze film.

Bij het opstarten van de disc wordt standaard een Engelstalig menu getoond; echter wordt er bij het afspelen van de film automatisch voor de Franse gekozen taal gekozen, in plaats van de Engelse. Ook bij het afspelen van de trailer worden standaard Franse ondertitels getoond, in plaats van Nederlandse. Vervelend, maar geen onoverkomelijke tekortkoming.
Ook staat op de cover vermeld dat de film 100 minuten duurt, terwijl deze in realiteit 94 minuten duurt. Daarnaast zijn de op de cover vermelde "Also available" niet beschikbaar. Daarnaast is het jammer dat de interviews van de cast en crew, beschikbaar op de Amerikaanse release van Sony, niet zijn meegenomen.

Als extra's bevat deze uitgave slechts:

Trailer (HD, Nederlands ondertiteld)

Midnight in Paris vertelt het verhaal van Gil, die tijdens een familiebezoek in Parijs letterlijk en figuurlijk verdwaalt in het Parijs van de jaren 20. Hij loopt daarbij niet alleen tegen allerlei indrukwekkende personages maar ook enkele essentiële levensvragen aan.
Midnight in Paris staat met een prachtig beeld en een keurige audiotrack op Blu-ray Disc. Helaas is de standaard taalkeuze van de disc wat vreemd en is als extra slechts een trailer toegevoegd, terwijl er wat meer voorhanden is. Desalniettemin zijn de film en de Blu-ray Disc zeker een aanrader.