Copper

07-06-2013

6.8

Copper (DVD)

De Ierse Kevin “Corky” Corcoran (Tom Weston-Jones) is een agent in het New York van 1864. Met de beruchte wijk Five Points als basis lost hij allerlei misdaden op met zijn vaste collega’s Maguire (Kevin Ryan) en O’Brien (Dylan Taylor). Wanneer er forensisch onderzoek moet worden gedaan, roept Corcoran de hulp van zijn vriend Matthew Freeman (Ato Essandoh), een zwarte dokter die hij kent vanuit de burgeroorlog waarin hij meevocht. Officier Robert Morehouse (Kyle Schmid) is eveneens een vriend van Corky vanuit de oorlog. En dan is er nog Elizabeth Haverford (Anastasia Griffith), de upper-class dame die geïntrigeerd is door Corcoran vanwege diens hoge “ruwe bolster blanke pit”-gehalte. Al deze personen raken betrokken bij een zaak die wel eens groter zou kunnen zijn dan ze kunnen bevatten, en de toekomst van New York zou kunnen besluiten.

De TV-serie Copper is de eerste serie die volledig geschreven en geproduceerd is door BBC America, een zender die het voorheen voornamelijk moest hebben van geïmporteerde Britse series. Copper is nog het beste te omschrijven als een combinatie van Gangs of New York en CSI. In New York anno 1864 volgen we detective Kevin Corcoran, een Ier, zoals vele inwoners van New York destijds. Samen met zijn twee vaste collega’s lost hij allerlei zaken op, van bankovervallen tot moord. Daarbij wordt Corcoran geholpen door de zwarte dokter Matthew Freeman, die met wetenschappelijke methodes de bewijzen analyseert en daarmee voorziet in de CSI-factor. Copper is niet zonder potentie. De opzet van de serie en de intrigerende setting, in een roerige tijd van burgeroorlog waarin de politie van New York niet heel ver af stond van de bendes die ze probeert te bestrijden, zouden tot boeiende televisie moeten kunnen leiden. Helaas weten de makers deze potentie niet te benutten. Lange tijd kabbelt het eerste seizoen van Copper namelijk maar wat voort, zonder een duidelijke richting en een sterk plot. Bij goede TV-series wil je na het eind van een aflevering direct de volgende zien, maar dat gevoel ontbreekt hier. Dat komt vooral door het gebrek aan spanning en het feit dat de plot niet voorziet in voldoende dreiging of mysterie. De laatste paar afleveringen (van de tien die dit seizoen telt) wordt dit weliswaar ietsje beter, maar ook dan maakt Copper nog te weinig indruk. Sowieso zal bij diverse kijkers de aandacht dan al lang vervlogen zijn. Ook omdat het mengseltje van genres – misdaad, historisch/politiek drama, zwarte humor – tekort schiet qua uitvoering en balans, waardoor het een geval “vlees noch vis” wordt. Qua acteerwerk valt er daarentegen weinig te klagen. Zo levert hoofdrolspeler Tom Weston-Jones een nette prestatie af, en datzelfde geldt onder meer voor Kyle Schmid (die Robert Morehouse speelt) en Anastasia Griffith (Elizabeth Haverford). Met het visuele aspect zit het eveneens wel goed; verwacht geen productiewaarden van HBO-proporties, maar de sets, kostuums en aankleding zien er voldoende overtuigend uit (een enkel CG-shot daargelaten). Copper is dus niet zonder positieve aspecten, en zoals gezegd, de potentie is zeker aanwezig. Potentie alleen is echter niet voldoende om deze serie tot een “must-see” te maken. Misschien dat het tweede seizoen, dat vanaf eind juni 2013 in Amerika uitgezonden wordt, hier verbetering in kan brengen.

Het eerste seizoen van Copper is verkrijgbaar op zowel DVD als Blu-ray Disc. Hieronder de recensie van de DVD-uitgave, waarbij de tien afleveringen – elk met een duur van circa 42 minuten – verspreid zijn over drie discs. De uitgave bevat tevens een bonus-disc, zie “extra’s”.

Genre: Drama, Misdaad, TV
Jaar: 2012
Speelduur: 423 min
Verpakking: Boxset
EAN: 8715664103531

• Rebuilding New York
  • Behind the Badge
  • Promo-disc

De tien afleveringen van Copper zijn anamorf op DVD gezet, in de oorspronkelijke beeldverhouding van 1.78:1. De transfer heeft een overwegend nette scherpte, zowel wijde shots als close-ups zien er mooi gedetailleerd uit. Een enkel shot of scène oogt wat minder scherp, maar dan lijkt het om bewust gebruik van soft-focus te gaan. Kijken we naar de kleurweergave, dan valt op dat front niks te klagen. Bruin en grijs hebben de overhand in het grauwe New York van 1864, maar wanneer nodig voorziet de transfer ook in mooie volle kleuren. Prima dus. Op het zwartniveau en schaduwdetail is daarentegen wel iets aan te merken. Beide zijn weliswaar acceptabel, maar wel voor verbetering vatbaar. Tot slot de digitalisering; deze heeft niet tot grote problemen geleid. Hier en daar zijn wat lichte moiré en aliasing te zien, maar dat zijn geen zaken die het kijkplezier verstoren. Resultaat van dit alles is een degelijke transfer, die een dikke voldoende verdient.

Het geluid van seizoen 1 van Copper staat in Dolby Digital 5.1-vorm (448kbit/s) op de schijfjes. Qua klank geen klachten, het geluid heeft voldoende detail, een goede dynamiek en mooie spreiding. De composities van Brian Keane, waarin duidelijk Ierse invloeden te horen zijn, komen hierdoor prima tot hun recht. De ruimtelijkheid is eveneens dik in orde, met achterluidsprekers die regelmatig worden bijgeschakeld. Niet alleen voor de muziek, maar bijvoorbeeld ook voor het ten gehore brengen van de achtergrondgeluiden van de stad. Het surroundgebruik bevat bovendien aardig wat richting. Dialogen klinken goed verstaanbaar en komen netjes uit het midden. Al met al een solide audiopresentatie.

De DVD-uitgave van het eerste seizoen van Copper bestaat uit vier discs. De tien afleveringen zijn verspreid over drie discs. Op de derde disc vindt je tevens de extra’s, in de vorm van twee (niet Nederlands ondertitelde) featurettes. De vierde disc is een promo-disc voor andere series die uitgegeven worden door DFW.

Behind the Badge – The Making Of Copper (42 min.)
Een vrij uitgebreide en voldoende interessante Making Of, bestaande uit de bekende combinatie van interviews, achter-de-schermen-materiaal en fragmenten uit de serie. Je komt onder meer te weten hoe het idee voor de serie ontstond en vorm kreeg, waarbij ook de nodige historische achtergrondinfo naar voren komt. Daarnaast lichten betrokkenen de opzet en kracht van de serie toe en kijk je mee bij de opnames.

Rebuilding New York (2 min.)
Een “time-lapse-video” van de bouw van de set, wat wil zeggen dat je in versneld tempo ziet hoe de set in Toronto werd gebouwd.

Promo-disc
Een disc die dient als promotie voor andere TV-series die door DFW uitgebracht zijn. De disc bevat de eerste aflevering van de volgende series: World Without End, Bomb Girls, Squadra Antimafia en The Jury.

Kevin “Corky” Corcoran is een agent in het New York van 1864. Samen met zijn collega’s lost hij allerlei misdaden op, van bankoverval tot moord. De TV-serie Copper laat zien dat politiezaken er vroeger heel anders aan toegingen dan nu. Met een originele setting en prima acteerwerk heeft de serie zeker potentie, maar helaas weten de tien afleveringen van het eerste seizoen niet voldoende te boeien. Dat ligt vooral aan het script, dat te weinig dreiging en intrige bevat. De DVD-uitgave, bestaande uit drie discs en een promo-disc met afleveringen van andere DFW-series, heeft een goede beeld- en geluidskwaliteit. Qua extra’s scoort de uitgave minder hoog, met slechts twee featurettes (niet Nederlands ondertiteld).