Zambezia - De verborgen vogelstad

03-06-2013

4.9

Zambezia - De verborgen vogelstad (Blu-ray)

In deze animatiefilm zien we de avonturen van de jonge valk Kai (stem van Jeremy Suarez) die graag de stuntvlieger uithangt. Dit tot groot ongenoegen van zijn vader Tendai (stem van Samuel L. Jackson) die hem liever achter een zelf gemaakt houten hek houdt en het plezier wat Kai wilt maken maar erg onverstandig vindt. Tegelijktertijd realiseert Tendai zich dat hij Kai niet al te lang meer getemd kan houden en dat hij ongetwijfeld snel zijn vleugels meer uit wil slaan en de wijde wereld wil verkennen. Wanneer Kai van een paar doorreizende vogels hoort van een ogenschijnlijk paradijselijk oord wat Zambezia heet wordt de angst van Tendai waarheid. Kai trekt de stoute schoenen aan en gaat zijn eigen weg en vliegt naar Zambezia. Daar wil hij zich aansluiten bij een groep stuntvliegers en zo zijn eigen droom gaan volgen. Wat hij niet weet is dat er hem heel wat gevaren, uitdagingen en beproevingen wachten die heel wat invloed zullen hebben op zijn heden, verleden en toekomst.

Zambezia - De verborgen vogelstad is een animatiefim van de onbekende studio Triggerfish en het gebrek aan ervaring is helaas in elk aspect te zien. De film doet voor het verhaal veel leentjebuur bij klassiekers als The Lion King en Finding Nemo alswel ook bij betere producties zoals Rio. Het verhaal is daarom dan ook erg voorspelbaar en levert niet echt de spanning op die je zou wensen. Ook is de animatie erg levensloos en nogal vlak, de uitdrukkingen zijn nogal levensloos en ook de bewegingen zijn houterig en schokkerig. Het stemacteren is daarnaast ook erg matig; zelfs beroemdheden zoals Samuel L. Jackson weten de karakters niet tot leven te roepen en wat meer spanning te brengen. De boodschap is tenslotte wel erg belerend en wordt dusdanig opgedrongen dat het wat verveeld overkomt. Het is goed geprobeerd, maar op alle vlakken scoort deze film matig. Omdat geen enkel aspect er dan ook echt uitspringt is de optelling van zaken eigenlijk nog slechter dan elk aspect op zich, en dat is jammer. Voor de allerkleinsten is wellicht wat plezier met deze film te beleven, maar helaas hebben zij nog niks aan de 3D-effecten. De volwassenen hebben echter betere (3D) alternatieven voor deze film, dus Zambezia - de verborgen stad 3D heeft helaas geen onderscheidend aspect wat het de moeite waard maakt om deze film aan te raden.

Zambezia - De verborgen stad 3D is door Entertainment One uitgebracht op een 2D/3D combo Blu-ray Disc. Hieronder bespreken we de 3D Blu-ray Disc.

Genre: Animatie
Jaar: 2012
Speelduur: 82 min
Verpakking: Elite Blu-ray Keep Case
Beeldverhouding: 1.85:1 HD niet anamorf
3D: Ja
  • DTS-HD MA 5.1 - Nederlands
  • DTS-HD MA 5.1 – Vlaams
Uitgever: Entertainment One
EAN: 8713045231958

Zambezia - De verborgen vogelstad 3D staat in zijn oorspronkelijke beeldverhouding van 1.85:1 via een MVC codering op een 25GB enkellaags Bluray-disc die bijna volledig is beschreven. De 2D versie staat via een AVC codering op de Blu-ray Disc. Het beeld heeft een resolutie van 1080p/24.

2D:
Wat ten eerste opvalt is dat de transfer voor een animatiefilm een behoorlijk flets uiterlijk heeft. De kleuren zijn nogal grauw en het kleurrijke Afrikaanse landschap komt niet echt tot leven. Felle kleuren (zoals de blauwe kleur van de vacht van Kai) vallen niet echt op. Ook de scherpte is niet echt in orde; bewegingen krijgen een soort vaagheid over zich heen. Verder is de transfer wel vrij van beschadigingen en digitale artifacten.

3D:
Het 3D effect is dan weer wel sterk in deze transfer. Er is een sterke diepte waarneembaar en ook spreiding binnen het beeld is goed. Karakters worden binnen de omgeving goed "los gemaakt" en dat is met name goed te zien wanneer de vogels vliegen. Ze vliegen bijna letterlijk door het beeld naar binnen en naar buiten. De 3D-transfer is verder vrij van ghosting en andere fouten. Al met al een prima 3D-transfer, die eigenlijk te lijden heeft door de 2D-versie met fletse kleuren.

Zambezia - De verborgen vogelstad 3D heeft een DTS-HD Master Audio 5.1 track (16 bit/48 Khz) in de origineel gesproken Engelse taal. Daarnaast staat dezelfde track ook nog in de Nederlandse en Vlaamse taal op de Blu-ray Disc. Hieronder bespreken we enkel de origineel gesproken Engelse audiotrack.

De DTS-HD Master Audio 5.1 audiotrack is een track die net even wat beter is dan de film zelf. De spraak komt netjes uit de centerspeaker en de surroundspeakers worden goed gebruikt als er actie in de film wordt vertoond. Bij omgevingsgeluiden worden de surroundspeakers ook erg goed gebruikt en dit levert de audiotrack een vol en ruimtelijk karakter op. Het laag wordt daarnaast ook goed bereikt: bij bassen wordt het .LFE-kanaal goed gebruikt en dit geeft een mooi vol laag bereik in de audiotrack. Dit levert een audiotrack op die levendig genoeg is, maar de film als geheel jammer genoeg niet tot een hoger plan kan tillen. Concluderend is deze track prima van kwaliteit en bevat geen fouten, maar is ook geen hoogvlieger in vergelijking tot andere audiotracks van animatiefilms.

De Blu-ray Disc van Zambezia - De verborgen vogelstad 3D start op met een aantal promotionele trailers voor andere Entertainment One-uitgaven. Anders dan deze trailers staan er geen extra's op deze Blu-ray Disc. De trailers kunnen ook niet via het hoofdmenu afgespeeld worden. De Amerikaanse versie bevat een aantal featurettes, maar deze heeft geen 3D versie.

De jonge valk Kai wil graag in de verborgen stad Zambezia groeien van stuntvlieger tot hoogvlieger. Maar wat hij hier leert gaat verder dan alleen vlieglessen. De Blu-ray Disc van Zambezia - De verborgen vogelstad 3D bevat een matige 2D transfer en voldoende 3D-effecten voor een interessante 3D-ervaring. Met daarbij een prima audiotrack geeft deze uitgave technisch gezien een voldoende, maar tesamen met het verhaal van de film zelf kan deze Blu-ray Disc als geheel helaas geen voldoende krijgen. De kleinsten onder ons krijgen misschien nog wel wat plezier uit het wat simpele verhaal, maar ze hebben nog niks aan de 3D toevoeging. En voor de volwassenen is de 3D-ervaring leuk om te zien, maar van het verhaal kennen we betere verfilmingen.