Asterix en Obelix - Bij de Britten

06-06-2013

7

Asterix en Obelix - Bij de Britten (Blu-ray)

Julius Caesar (Fabrice Luchini) wil Engeland inlijven bij het Romeinse Rijk en vaart met een grote vloot naar de Engelse kust. De koningin van Engeland (Catherine Deneuve) en haar gevolg trekken zich terug in een klein dorp. Dit wordt dagenlang door de Romeinen belegerd, met een niet aflatend bombardement van door katapulten afgeschoten rotsblokken. Ten einde raad besluit de koningin de hulp in te roepen van de door haar zo gehate Galliërs en stuurt de stijve oer-Engelse Flegmatix (Guillaume Gallienne) als afgezant. In het bewuste Gallische dorp hebben Asterix (Edouard Baer) en Obelix (Gérard Depardieu) hun handen vol aan Hippix (Vincent Lacoste), het verwende neefje van hun baas Heroix, van wie zij een echte man moeten maken. Heroix voldoet aan het door Flegmatix overgebrachte verzoek, en geeft hem een ketel toverdrank mee en bovendien een escorte bestaande uit Asterix, Obelix en Hippix. Vanaf dat moment draait alles om de vraag of het lukt om de ketel met toverdrank op tijd bij de koningin te krijgen. Als dan ook nog de Romeinen de hulp van de Noormannen inroepen bij hun belegering van Engeland dreigt de missie van Asterix en Obelix uiteindelijk toch nog te mislukken.

Asterix en Obelix bij de Britten is gebaseerd op twee verschillende stripalbums, namelijk Asterix bij de Britten en Asterix en de Noormannen. De twee verschillende verhaallijnen, namelijk de Britten die belegerd worden door de Romeinen en de hulp van Asterix en Obelix en hun toverdrank inroepen, en de Noormannen die naar Europa komen om daar te leren wat angst is en zo vleugels te krijgen, zijn hierbij door elkaar heen gevlochten. Het gevolg is een niet aflatende aaneenschakeling van verwikkelingen, waardoor soms het overzicht op de grote verhaallijn verloren dreigt te gaan. Er is nauwelijks tijd voor karakterontwikkeling of een psychologische onderbouwing, want voort moet de kijker, op naar de volgende gebeurtenis of anekdote, er moeten immers in relatief korte tijd twee volledige verhalen verteld worden. Daar zijn de makers trouwens wel in geslaagd. Het plot bevat op het eerste gezicht geen inconsistenties of inconsequenties. Hoewel het wel een beetje vreemd aandoet dat de Romeinen en de door hen ingeroepen Noorse strijdkrachten elkaar uiteindelijk nooit ontmoeten. Als de Noormannen hebben geleerd wat angst is, vergeten ze pardoes hun missie en springen en masse het rotsgebergte af. Een lot, en dat is dan wel weer aardig bedacht, dat uiteindelijk ook het deel wordt van het restant van het Romeinse leger. Wat deze Asterix en Obelix-film bijzonder maakt is dat het door Edouard Baer vormgegeven personage van Asterix en het – zoals gewoonlijk – door Gérard Depardieu vormgegeven personage van Obelix, voor het eerst doen aan heuse zelfreflectie. Daarbij stellen ze zowel vragen bij hun onderlinge relatie – we zijn niet ‘zo’ maar het klopt dat het vreemd is dat we samenwonen met als enige huisgenoot een hond – maar ook bij hun individuele functioneren. Geïnspireerd door Hippix, die gewend is in Lutetia vrouwen het hof te maken, stellen zowel Asterix als Obelix pogingen in het werk om toenadering tot het vrouwelijk schoon te krijgen. Obelix heeft daarbij een serieuze flirt met de strenge Miss Macintosh, de gouvernante van Ophelia, de verloofde van Flegmatix. Maar dan ontdekt Obelix dat echte vriendschap toch boven de liefde gaat. Asterix amoureuze ontdekkingstocht drijft hem uiteindelijk bijna in de armen van de koningin van Engeland, prachtig neergezet door Catherine Deneuve.

Regisseur Laurent Tirard en scenarioschrijver Gregoire Vigneron zijn erin geslaagd ‘in de lijn’ van Goscinny en Uderzo te blijven. Het uitvergrote en daardoor groteske Britse volkskarakter van het album “Asterix bij de Britten” hebben zij weten te behouden. Ook de absurditeit van de angstzoekende Noormannen uit het album “Asterix en de Noormannen” komt terug in de film. De makers zijn er echter niet in geslaagd deze twee albums samen te smeden tot een nieuw verhaal dat de beide losse verhalen verbindt, versterkt en overstijgt. Maar Asterix en Obelix – Bij de Britten is toch een redelijk onderhoudende film, geschikt voor het hele gezin.

Genre: Avontuur, Familie, Komedie
Jaar: 2012
Speelduur: 110 min
Verpakking: Blu-ray Keep Case in Slipcase
Beeldverhouding: 2.35:1 niet anamorf
3D: Ja
  • DTS-HD MA 5.1 - Nederlands
  • DTS-HD MA 5.1 – Vlaams
Uitgever: Cineart
EAN: 5414939364815

• Making of
  • Asterix en Obelix bij de Nederlanders
  • Asterix en Obelix bij de Vlamingen

2D
Asterix en Obelix – Bij de Britten staat in een beeldformaat van 2.35:1 op deze Blu-ray Disc-uitgave. De film staat op een 50GB dubbellaags disc, die voor bijna 45GB is beschreven. De 2D-presentatie van deze film is erg fraai. In de stripboeken worden meestal felle kleuren gebruikt en dat zien we ook terug in deze film. De frisse kleuren trekken de aandacht, maar ook de scherpte en detaillering zijn erg goed, echt HD-waardig. Het contrast is ook prima, maar het had wat hoger kunnen zijn. De trailer op deze uitgave heeft juist weer een te hoog contrast, maar met een waarde er ergens ertussen in zou deze uitgave de topscore hebben gehaald. Want vervelende artefacten zien we helemaal niet terug in deze transfer. Bijna perfect dus, en een genot om naar te kijken.

3D
Astrix en Obelix - Bij den Britten staat via een MVC codering in het originele beeldformaat van 2.35:1 op deze Blu-ray Disc. Er is een heel natuurlijke spreiding van objecten en personen en door middel van de plaatsing van zaken of personen op de voor- en achtergrond wordt er veel diepte gecreëerd. Ook de personen zelf komen niet als bordkarton over. Wel heeft de 3D-transfer wat moeite met vergezichten over zee en land, vooral als er weinig objecten in de buurt zijn om diepte te creëren. De kleuren komen natuurlijk over, de 3D-transfer is niet kunstmatig opgelicht om de donkere 3D-bril te compenseren. Verder is de transfer vrij van ghosting en fouten. Al met al een prima 3D-transfer die de film zeker meerwaarde geeft.

Voor het geluid van Asterix en Obelix – Bij de Britten heb je de keuze uit drie geluidstracks. De belangrijkste is een DTS-HD Master Audio 5.1-track (24bit/48kHz) in de Franse taal. Maar voor de kleintjes onder ons zijn er ook Nederlands en Vlaams gesproken geluidstracks beschikbaar, beide als DTS-HD Master Audio 5.1 (24bit/48kHz). De basis voor de drie geluidstracks is gelijk. Het is een levendige track met veel geluidseffecten die het cartooneske element vergroten. Het geluid komt dan soms ook van alle kanten. Van links naar rechts en van voor naar achter, er gebeurt vanalles. Maar niet zo dreigend of overdonderend dat de jongsten onder ons er bang van zullen worden. Ook het LFE-kanaal wordt in toom gehouden, maar het ondersteund het geheel wel met een gedoseerd laag. Men heeft geprobeerd om ‘Engels’ te praten en dat doet men met een grappig accent. De Franse uitvoering is daarin het meest geslaagd. Een prima geluidstrack, geschikt voor alle leeftijden.

De Blu-ray Disc-uitgave van Asterix en Obelix – Bij de Britten heeft een aantal extra’s, die alle in HD-resolutie zijn en waar nodig voorzien van Nederlandse ondertiteling. Er zijn geen extra’sa in 3D.

Making of (52 min)
Een lange en voor een groot deel boeiende making of, waarin veel aspecten van het filmen aan bod komen. De belangrijkste leden van cast en crew vertellen over hun inspiratie, hun spel of de moeilijkheden tijdens het maken van de film. Er zijn hoofdstukken gewijd aan de acteurs, de Engelse cultuur, de kostuums en decor, maar ook aan bijvoorbeeld de strips van Asterix en Obelix en wat deze de acteurs geïnspireerd hebben. Een heel kort stukje gaat over het filmen in 3D.

Asterix en Obelix bij de Nederlanders (9 min)
Een aantal bekende en minder bekende Nederlanders, waaronder Youp van ’t Hek, Beau van Erven Dorens en Dean Saunders hebben de stemmen voor de Nederlandse uitgave ingesproken. In dit item zien we hen aan het werk en vertellen ze ook in het kort wat deze ervaring voor hen betekent.

Asterix en Obelix bij de Vlamingen (8 min)
Er is ook een Vlaams gesproken versie en hier zien we een aantal van hen, waaronder Jan van Looveren, Jonas van geel en Jan Verheyen, tijdens het inspreken van hun teksten. Een aantal geven ook een interview voor de betaalzender Prime.

Trailer (4 min)
Twee keer dezelfde trailer van Asterix en Obelix – Bij de Britten. Eén keer met de Franse dialogen en de tweede met de Nederlandse teksten.

Als de Romeinen Engeland aanvallen wordt Flegmatix door de Britse koningin naar Gallië gestuurd om de hulp van Asterix en Obelix in te roepen. Ondanks het wat onsamenhangende verhaal en wat al te flauwe grappen is Asterix en Obelix – Bij de Britten een onderhoudende film voor het hele gezin. Beeld en geluid zijn dik in orde bij deze Blu-ray Disc-uitgave. Ook zijn er een aantal extra’s aanwezig, waarbij de making of het meest interessant is. De film is ook in 3D te bekijken.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Twin Pics.