Misérables, Les

18-05-2013

6.7

Misérables, Les (Blu-ray)

Jean Valjean (Hugh Jackman) heeft een groot deel van zijn leven in de gevangenis doorgebracht. Hij stal ooit een brood voor de dochter van zijn zieke zus en kreeg daarvoor 5 jaar gevangenisstraf. Doordat hij probeerde te ontsnappen werd zijn straf aanzienlijk verlengd. Eenmaal op vrije voeten moet Valjean continu op zijn hoede zijn om uit de klauwen te blijven van de vlijtige inspecteur Javert (Russel Crowe). Dankzij een vrijgevige geestelijke vergaat Valjean rijkdom en weet hij het binnen een aantal jaren tot burgemeester te schoppen. Hij redt de arme moeder Fantine (Anne Hataway) van een wisse dood. Het leven van Valjean verandert ingrijpend wanneer hij Cosette  (Amanda Seyfried), de dochter van Fantine, besluit op te voeden. Daarvoor moet hij haar eerst uit handen krijgen van de hebberige Thénardier (Sascha Baron Cohen) en zijn vrouw (Helena Bonham Carter). Zijn geadopteerde dochter Cosette is alles voor hem, maar ze is geen klein meisje meer. Ze wordt verliefd op de jonge en heldhaftige Marius (Eddie Redmayne), maar deze is continu in levensgevaar doordat hij zich middenin het strijdgeweld tegen de machthebbers bevindt. Ondertussen is Javert nog altijd op zoek naar Valjean en kruipt een levenslange strijd tussen deze twee mannen langzaam richting een epische conclusie.

Les Misérables is een begrip in de theaterwereld. Van 12 maart 1987 tot 18 mei 2003 was deze continu te zien op Broadway, resulterend in een duizelingwekkend totaal van 6680 optredens. Het was dan ook een kwestie van tijd voordat Hollywood dit succesverhaal op zou pakken voor een verfilming met een groots budget en dito acteurs op de castlijst. Een hele uitdaging voor regisseur Tom Hooper, want zijn cast moest niet alleen kunnen acteren maar ook een verdienstelijk stukje zingen. Hij is er wonderwel in geslaagd. De cast bestaat uit een mix van acteurs die zich eerder van hun muzikale kant hebben laten zien en anderen die je met dit verborgen talent weten te verrassen. Op dit vlak valt niemand uit de toon en dit is niet omdat het ze niet moeilijk werd gemaakt. Alle zang is namelijk live opgenomen op de set. Dit is hoogst ongebruikelijk en een primeur in de filmwereld om dit gedurende een hele musicalfilm toe te passen. De acteurs zongen live en kregen via een oortje de pianomuziek binnen om toon te houden. Naderhand is de orkestrale muziek toegevoegd. Meer gebruikelijk is dat de zang in de studio wordt opgenomen, waarna de acteurs op de set moeten playbacken. Ze worden hierdoor erg beperkt in hun acteren. Deze enorme gok van Hooper heeft wonderwel uitgepakt want het acteren is van hoog niveau. Je krijgt bovendien het gevoel dat zingen de primaire drang is van deze personages en het begint na een tijdje zowaar normaal aan te voelen. Maar let wel, Les Misérables is alleen bedoeld voor de die-hard musicalfans. Gedurende een speelduur van ruim twee-en-een-half uur wordt er namelijk vrijwel geen woord gesproken. Het is theatrale zang dat de klok slaat. Uitblinker in de cast is Anne Hathaway. Ze heeft maar vijftien minuten screentime in de film, maar wist op basis hiervan toch de oscar binnen te slepen. Dit is ongetwijfeld te danken aan hartverscheurende interpretatie van het beroemde nummer ‘I Dreamed a Dream’. Daarna zakt de film echter wat in. In het eerste deel is er meer focus, waarna er tijdens de revolutie-fase opeens een verdubbeling van de cast plaatsvindt. Aan de ene kant zorgt dit voor een hernieuwde impuls, maar het wordt ook een stuk minder persoonlijk. Vanaf dat moment zijn het bloedovergoten straten en vooral heel veel Franse vlaggen die je scherm sieren. Het is een cliché maar ik gebruik hem toch. Les Misérables is een schoolvoorbeeld van een film die door velen gehaat is en door minstens evenzo velen geliefd. Compromisloos in haar aanhang van musicaltradities is het een van de meest grootschalige musicals ooit gemaakt en daarmee genieten voor de liefhebbers. Het is weer een nieuwe vertaling van het immer gekoesterde boek van Victor Hugo die er mag zijn.

Les Misérables is door Universal uitgebracht op DVD en Blu-ray Disc. Hieronder bespreken we de Blu-ray Disc.

Genre: Drama, Muziekfilm, Romantiek
Jaar: 2012
Speelduur: 158 min
Beeldverhouding: 1.85:1 HD niet anamorf
  • DTS-HD MA 7.1 - Engels
  • DTS 5.1 - Duits
  • DTS 5.1 - Frans
  • DTS 5.1 - Italiaans
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Deens, Duits, Engels, Fins, Frans, Italiaans, Noors, Portugees, Spaans, Zweeds, En vele andere
Uitgever: Universal Pictures
EAN: 5050582934656

• Les Misérables: Een revolutionaire benadering
  • Het originele meesterwerk: Victor Hugo’s Les Misérables
  • Filmcommentaar met regisseur Tom Hooper

De Blu-ray Disc-uitgave van Les Misérables heeft de originele beeldverhouding van 1.85:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit een 50 GB dubbellaagse disk.

Het beeld van Les Misérables wordt gekenmerkt door een ruwe en groezelige look met een sausje duisternis. Hierdoor is het lang niet altijd stralend op een klassieke manier, maar het zorgt wel voor de nodige sfeer. Het valt wel in het bijzonder op dat de film steeds lichter wordt naarmate het verhaal vordert, ongetwijfeld ook met een thematische bedoeling. De strijdscènes in revolutionair Parijs zijn dan ook de momenten waarop het beeld echt indruk maakt. De hoeveelheid detail in de close-ups is van begin tot eind simpelweg overweldigend. Elke haartje is te tellen en elke traan en zweetdruppel kun je bijna aanraken. De kleuren zijn beïnvloed door agressieve kleurfilters. In het begin is het blauw dat de toon voert en later steeds meer een warm-oranje gloed. Deze transfer stelt geen moment teleur en het feit dat deze zo goed stand houdt onder wisselend omstandigheden is het bewijs van deze kwaliteiten. Tenslotte is de transfer geheel vrij van enige vorm van defecten.

Deze Blu-ray Disc van Les Misérables is voorzien van een DTS-HD Master Audio 7.1-track (24bit/48kHz) in de originele Engelse taal. Er zijn ook Franse, Italiaanse en Duitse nasynchronisaties te vinden op de disk in DTS 5.1-formaat (768kb/s). Lezers die in het bezit zijn van een 7.1 set-up kunnen een vreugdedansje maken. We komen dit formaat relatief weinig tegen maar op deze disk van Les Misérables is een 7.1-mix te vinden. Er is geen cent beknibbeld op de technische specificaties, die dan ook hoogst indrukwekkend zijn. Hoe komt dit tot uiting in het eindresultaat? Dit is meteen al merkbaar tijdens de epische opening van de film waar een gigantisch schip door menskracht op het droogdok wordt gesleept. De orkestrale muziek, de golven, de zang en de geluidseffecten smelten allemaal samen tot een perfecte mix. Dé troef van deze geluidsmix is dan ook hoe deze erin slaagt om al het geweld goed te combineren. De zang en muziek moeten goed uit de verf komen, terwijl er tegelijkertijd sprake is van bijvoorbeeld een grootse gevechtsscène vol met geluidseffecten. Dit wordt vrijwel moeiteloos gecombineerd en alle elementen komen goed uit de verf. Tenslotte is ook de ruimtelijkheid prima in orde en is er sprake van voldoende spreiding. Er valt niets af te dingen op deze audiopresentatie van referentiekwaliteit.

Het hoofdmenu is fraai geanimeerd met het bekende nummer ‘Do You Hear the People Sing’ op de achtergrond. Er zijn een drietal extra’s te bekijken die hieronder nader besproken worden. Ze hebben HD beeldkwaliteit en Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) audio.

Les Misérables: Een revolutionaire benadering (64 min.)
Deze making of bestaat uit verschillende onderdelen die respectievelijk ingaan op de casting, de connectie met West End, de locatie, de creatie van de sfeer van Parijs, het barricadegevecht en het live zingen tijdens de opnames. De onderdelen zijn afzonderlijk af te spelen of gezamenlijk voor een speelduur van iets meer dan een uur. Het is zonder meer vermakelijk voor fans van de film, maar echte diepgang ontbreekt en het ‘elkaar de hemel in prijzen’-gehalte is bijzonder hoog.

Het originele meesterwerk: Victor Hugo’s Les Misérables (11 min.)
De bron voor zowel de musical als deze film is het literaire meesterwerk van de Franse schrijver Victor Hugo. In deze feature wordt dieper ingegaan op zijn leven en zijn werk door in sneltreinvaart zijn leven te doorlopen. Dit is voorzien van commentaar van zowel deskundigen als betrokkenen bij de verfilming.

Filmcommentaar met regisseur Tom Hooper
Vanuit het extra’s-menu kan de hoofdfilm gestart worden met commentaar door de regisseur gedurende de hele speelduur van de film. Dit commentaar is helaas niet voorzien van Nederlandse ondertiteling, maar Engelse ondertiteling is wel beschikbaar. Daar waar de diepgang in de making of ontbreekt, is deze in dit commentaar wél te vinden, waardoor het een het ander als het ware compenseert. Hij geeft zowel leuke anekdotes als allerlei technische details, waardoor het gevarieerd is en interessant blijft.

Jean Valjean lijdt een leven lang onder een door nood geboren zonde, namelijk het stelen van een brood. Hij wordt op de hielen gezeten door de politie-inspecteur Javert. Het is voor hem echter van groot belang om te overleven, gezien hij de verantwoordelijkheid heeft over zijn geadopteerde dochter Cosette en het is niet makkelijk haar te beschermen tijdens de Franse revolutie. Na tientallen jaren succesvol te zijn geweest in het theater komt Les Misérables nu dan ook naar het grote scherm met een groot budget en een grootse cast. Kosten nog moeite zijn gespaard om er een spektakel van jewelste van te maken en dat is zeker gelukt. De regels van de klassieke musical worden echter slaafs gevolgd, waardoor deze versie eigenlijk alleen interessant is voor de echte genreliefhebbers. Op het beeld van deze BD-uitgave valt weinig af te dingen en het geluid in 7.1 formaat is zo mogelijk nog beter. Er zijn een aantal leuke extra’s beschikbaar waaronder een lange making of en een interessant audiocommentaar. Daarmee is deze uitgave van Les Misérables een prima toevoeging aan elke musical collectie.