Mulan

07-05-2013

7.3

Mulan (Blu-ray)

De Hunnen, onder leiding van Shan-Yu, vallen China binnen. Om de keizer te beschermen worden er nieuwe soldaten gerekruteerd. Zo wordt ook de vader van Mulan, als enige man in de familie, opgeroepen. Hij is echter kreupel en nauwelijks inzetbaar. Maar de plicht roept en hij is van plan te gaan. Mulan kan dat niet verkroppen en besluit in zijn plaats te gaan. Zij heeft weinig aanzien in de familie en hoopt zo ook de mogelijkheid om haar status op te krikken. Ze krijgt gezelschap van de kleine draak Mushu, die door de geesten van de voorvaderen op haar toch meegezonden wordt om haar te beschermen. Als jongen verkleed probeert Mulan zich staande te houden in het leger van Shang. Ook hier is vindt men ‘hem’ namelijk maar een slappeling en is ze het onderwerp van spot. Het zal niet makkelijk zijn voor Mulan om zich in positieve zin te onderscheiden, daar is heel wat kracht en moed voor nodig.

Disney’s Mulan verscheen in 1998, reeds een jaar na Hercules. Er is echter langer aan de film gewerkt. In 1994 werd een team van Disney voor drie weken naar China gestuurd om een oude Chinese legende te onderzoeken. Een legende over Hua Mulan, een vrouw die haar bejaarde vader vervangt in het leger en daar twaalf jaar lang verbleef. Haar verhaal is in eerste instantie opgetekend in een gedicht dat ergens rond de 11e eeuw is geschreven. Rond de 16e eeuw is dit gedicht verwerkt tot een boek. De legende is verwerkt tot een script, dat door Tony Bancroft en Barry Cook is geregisseerd tot film. In totaal hebben ongeveer 700 mensen aan de film gewerkt. Zo was Tom Bancroft, de broer van Tony, verantwoordelijk voor de animaties van het draakje Mushu. Dit draakje is gebaseerd op de Chinese draken, niet de westerse reptiel-achtige draken zoals wij ze kennen. Het was na De Leeuwenkoning de eerste keer dat beide broers weer samen aan een lange Disney-film werkten. De originele sketches van de film zijn met de hand getekend, maar veel scènes zijn uiteindelijk met de computer gemaakt. Daarvoor is speciaal software geschreven, vooral voor de scènes met veel mensen. Voor de belangrijkste stemmen zijn veelal acteurs met een Chinese achtergrond gekozen. Belangrijkste uitzondering is Eddie Murphy, die de stem van het draakje Mushu ingesproken heeft. Hij zorgt voor de komische noot, in de trend van Donkey in de Shrek-films. Toch is dit geen humoristische film. Disney-films zijn meestal geschikt voor jong en oud. Bij Mulan neigt de balans meer naar een wat ouder publiek door te slaan. Vooral door de aanwezigheid van vuurwapens en oorlogshandelingen – voor het eerst in een Disney-film te zien – lijkt deze film minder geschikt voor de allerkleinsten. De Nederlands gesproken versie maakt hierin nauwelijks verschil. Vaak maakt een Nederlands gesproken versie het verhaal wat ‘kindvriendelijker’, maar bij Mulan is dat niet echt aan de orde. Daarvoor is er teveel visueel geweld in de film te zien.
Mulan is de 36e Disney Animatie Classic, zonder de Diamant-kwalificatie te hebben gekregen. Op zich niet zo verwonderlijk, want dit is niet de meest aansprekende film van het animatie-bolwerk. Het is zeker geen slechte film en is redelijk onderhoudend, maar het haalt nergens het niveau van bijvoorbeeld De Leeuwenkoning, De Kleine Zeemeermin of zelfs Pocahontas, die overigens ook geen Diamant-kwalificatie heeft.

In 1999 was Mulan de eerste Disney-film die op DVD verscheen. Nu, bijna 15 jaar later, is ook de Blu-ray Disc beschikbaar. Hieronder volgt daarvan de bespreking.

Genre: Animatie
Jaar: 1998
Speelduur: 88 min
Beeldverhouding: 1.66:1 niet anamorf
  • DTS 5.1 - Nederlands
  • Dolby Digital 5.1 - Catalaans
  • Dolby Digital 5.1 - Portugees
  • Dolby Digital 5.1 - Vlaams
  • DTS 5.1 - Spaans
  • DTS-HD HR 5.1 - Frans
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Portugees, Spaans
Uitgever: Walt Disney Studios Home Entertainment
EAN: 8717418389796

• Achter de schermen bij Disney
  • Niet-gebruikte scènes
  • Muziek & Meer

Mulan staat in een beeldformaat van 1.66:1 op deze Blu-ray Disc-uitgave. De film staat op een 50 GB dubbellaags disc, die voor ruim 32 GB is beschreven. Het beeld heeft een resolutie van 1080/24p, dus 1080 beeldlijnen progressief met 1920*1080 beeldpunten en een beeldsnelheid van 24 beelden per seconde. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC videocodering.

Doordat de film rechtstreeks uit de computer komt is er geen enkele sprake van onvolkomenheden of beschadigingen. Het beeld is prachtig scherp en heeft geen last van vervelende arte-facten zoals posterisatie of blending. Geanimeerde Disney-films staan bekend om hun felle en verzadigde kleuren. Bij Mulan is dat anders. Men heeft getracht zoveel mogelijk de Chinese sfeer en kleuren na te bootsen. Deze zijn wat fletser, meer waterverf-achtige tinten. In de titelsequentie kun je de verfstreken van de penselen nog zien. Door zoveel mogelijk authentiek te zijn is ook het aantal details een stuk minder dan andere Disney-films. Wat het contrast betreft had het beeld wat strakker mogen zijn. Het zwartniveau heeft hier een beetje onder te lijden, maar dat is slechts een minimale kanttekening bij een verder prachtige weergave van deze film.

Er staat een flink aantal geluidstracks op deze Blu-ray Disc van Mulan. De belangrijkste zijn een DTS-HD Master Audio 5.1 (24bit/48kHz) track in de Engelse taal, een Vlaamstalige Dolby Digital 5.1-track en een Nederlandstalige DTS 5.1-track. We hebben met gedetailleerde geluidstracks te maken, waarbij vooral het DTS-HD MA-kanaal weet te overtuigen. Dialogen zijn uitstekend te volgen, ook in de wat rumoerige scènes. Bij de Nederlandse versie staan ze wat meer op de voorgrond, wat gebruikelijk is bij animatiefilms, maar wat de balans geen recht doet. De Vlaamse versie verschilt daarin niet zo veel in, maar ligt wel net iets prettiger in het gehoor. In de scène met de lawine weet men ook het nodige geluidsgeweld te creëren, waarbij het LFE-kanaal flink van zich laat horen met een donderend laag. De achterspeakers worden ook veelvuldig in het geheel betrokken, waarbij niet alleen omgevingsgeluiden en muziek te horen zijn, maar ook incidenteel geluidseffecten. De liedjes worden kraakhelder ten gehore gebracht en halen een zeer acceptabel niveau.

Er zijn geen nieuwe extra’s beschikbaar voor de Blu-ray Disc van Mulan de op de disc aanwezige extra’s zijn gelijk aan de DVD-uitgave van een aantal jaar geleden. Ze zijn dan ook in SD-resolutie, en nog in 1.33:1 beeldformaat. Ze zijn wel voorzien van Nederlandse ondertiteling. Naast de hieronder genoemde extra’s, die overigens gelijk zijn aan de buitenlandse uitvoeringen, zijn er ook nog een aantal trailers van andere Disney-uitgaves te bekijken.

Een commentaartrack, ingesproken door drie personen. Regisseurs Tony Bancroft en Barry Cook praten met producente Pam Coats over het gehele produktieproces. Hoe de animaties tot stand zijn gekomen en waarom men bepaalde acteurs heeft gekozen voor de stemmen. Een boeiend commentaar, waarbij veel informatie over het tot stand komen van de film wordt prijsgegeven.

Niet-gebruikte Scènes (23 min)
Een aantal scènes werden, voordat ze definitief gemaakt werden, al geschrapt uit het verhaal. Hier krijgen we er zeven van te zien, in hun story-board uitvoering. Dus met potlood getekende scènes. Regisseur Tony Bancroft geeft een inleiding.

Achter de schermen bij Disney (26 min)
Zes items over de totstandkoming van Mulan. Het begint met aardige weetjes over het maken van de film, maar ook meer serieuze zaken komen aan bod, zoals het ontwerp van de decors en karakters, de achtergrond van de originele legende of een vergelijking tussen het storyboard en de uiteindelijke film.

Muziek & Meer (28 min)
Voornamelijk een verzameling videoclips van artiesten zoals Stevie Wonder en Christina Aguilera, waarin de animaties uit Mulan een belangrijke rol spelen. Leukste is de versie van I’ll Make A Man Out Of You in het Mandarijn van Jackie Chan.

Het meisje Mulan wil niet dat haar kreupele vader in het leger van de keizer moet dienen, dus ze doet zich voor als een jongen en neemt zijn plaats in. Het leger moet de keizer beschermen tegen de inval van de Hunnen en Mulan eist een glansrol voor zich op. Mulan is de 36e Disney Animatie Classic met een leuk verhaal, maar het is niet een van Disney’s beste werken. Neemt niet weg dat er plezier aan beleefd kan worden. De Blu-ray Disc-uitgave heeft een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit. Bij extra’s vinden we niets nieuws.