Alles is Familie

15-04-2013

7.5

Alles is Familie (Blu-ray)

Familie de Roover bestaat uit vader Arend (Kees Hulst), moeder Jeanette (Martine Bijl) en zoons Rutmer (Thijs Römer) en Charlie (Benja Bruijning). Arend en Jeanette hadden ook een dochter, maar die is een tijd geleden overleden. Weduwnaar Dick (Jacob Derwig), die getrouwd was met deze dochter, hoort ook bij de familie. Elk van de familieleden heeft problemen op liefdesgebied. Zo hebben Rutmer en zijn vrouw Winnie (Carice van Houten) problemen om hun kinderwens te vervullen, en heeft Charlie problemen om voor langere tijd een relatie aan te gaan. Dick moet eveneens verder met zijn liefdesleven, maar heeft hier grote moeite mee. En het huwelijk van Arend en Jeanette is ook al niet meer zo flitsend als het was geweest. Wanneer al deze problemen elkaar kruisen en beïnvloeden, is het maar de vraag of de hechte familieband stand houdt.

In 2007 oogsten schrijfster Kim van Kooten en regisseur Joram Lürsen veel succes met de geslaagde romantische komedie Alles is Liefde, met onder meer Carice van Houten in een hoofdrol. Dat zal naar meer gesmaakt hebben, want vijf jaar later doet het duo met Alles is Familie een poging om dit succes te evenaren. Gezien de gelijksoortige titel en de aanwezigheid van Carice van Houten zou je kunnen verwachten dat Alles is Familie een vervolg is op Alles is Liefde. Dat is echter niet het geval, de verhaallijnen en personages in de tweede film hebben geen relatie tot die in de eerste. Hooguit zou je Alles is Familie kunnen betitelen als “spirituele opvolger”, omdat de film qua toon en opzet wel enige gelijkenissen vertoont. Desondanks kun je Alles is Familie beschouwen als op zichzelf staande prent, het is niet vereist om eerst Alles is Liefde gezien te hebben. Het thema van Alles is Familie mag duidelijk zijn: familie. De hele film draait om de familie de Roover, bestaande vader Arend, moeder Jeanette, zoons Rutmer en Charlie, en weduwnaar Dick, die getrouwd was de dochter van Arend en Jeanette. Ze hebben ieder hun problemen: Rutmer en vrouw Winnie hebben veel problemen om hun kinderwens in vervulling te laten gaan, Charlie heeft moeite om zich te binden en Dick heeft moeite om zich op te stellen voor de liefde, na de dood van zijn vrouw. Arend en Jeanette missen bovendien de passie in hun huwelijk. Onderwerpen genoeg dus, en dat is dan ook direct een van de minpunten van de film. De vele verhaallijnen zorgen namelijk voor een overvol geheel, resulterend in een film die aanvoelt als te lang, en dat met 133 minuten feitelijk ook is. Andere minpunten zijn de voorspelbaarheid, plus het feit dat hoofdpersonen niet altijd voldoende medeleven op weten te wekken. Vooral de verhaallijn rond Winnie, prima vertolkt door Carice van Houten, heeft hier last van. Aan het eind van de rit is het lastig om sympathie op te brengen voor haar daden, terwijl de makers wel van je lijken te verwachten dat je dat doet. De verhaallijn rond Arend en Jeanette, uitstekende rollen van Kees Hulst en Martine Bijl, is een stuk sterker, en weet wel de juiste snaar te raken. Ondanks de minpunten weet Alles is Familie wel degelijk te vermaken, met een goede combinatie van komedie en drama. Het acteerwerk is ook zonder uitzondering dik in orde. Daarmee heeft Alles is Familie de liefhebber genoeg te bieden, en is een nette voldoende op zijn plaats.

Alles is Familie is verkrijgbaar op zowel DVD als Blu-ray Disc. Hieronder de recensie van de BD-uitgave.

Genre: Drama, Komedie
Jaar: 2012
Speelduur: 133 min
  • DTS-HD MA 5.1 - Nederlands
Uitgever: A-Film Home Entertainment
EAN: 8716777944103

• Videoclip
  • Bloopers
  • Promomateriaal
  • Perspresentatie
  • Wat is Familie
  • Alles is Koken

De BD-uitgave van Alles is Familie heeft de oorspronkelijke beeldverhouding van 2.40:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). De BD-uitgave bestaat uit een 50GB dubbellaags disc. Voor de video-encoding is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec.

De HD-transfer van Alles is Liefde gooit op veel fronten hoge ogen. Zo zijn de scherpte en detaillering uitstekend, en oogt het beeld mooi helder. Ook over de kleurverzadiging niks dan lof, kleuren zijn mooi vol en huidtinten zien er natuurlijk uit. Op digitaal front ligt er, gezien de duur van de film, wel een klein risico. Gelukkig heeft A-Film een dubbellaags disc gebruikt, zodat men alle ruimte had voor een beperkte compressie. Het is dan ook erg positief dat er geen storende digitale artefacting te bespeuren valt. Geen posterisatie, geen macro-blocking, helemaal niks. Wat lichte beeldruis en minimale edge enhancement zijn de enige verstoringen in het beeld, maar deze zijn dermate onopvallend dat het woord “verstoring” eigenlijk niet van toepassing is. Het zwartniveau is ruim voldoende, maar het schaduwdetail valt in bepaalde donkere scènes ietsje tegen. Wat niet wegneemt dat we hier met een erg goede transfer te maken hebben, die een solide HD-plaatje neerzet.

Het geluid van Alles is Familie staat als DTS-HD Master Audio 5.1-track (16bit/48kHz) op de BD-uitgave. Het mag duidelijk zijn dat dit geen film is waarbij het spektakel uit de speakers knalt. Dat wil echter niet zeggen dat de track benedenmaatse prestaties aflevert. In tegendeel, er valt veel positiefs over het spoor te melden. Zo heeft het geluid een erg goede detaillering en klinkt het allemaal erg helder en “sprankelend”. Wat surroundgebruik betreft voldoet de track aan de verwachtingen, met muziek die de weg naar de achterkant vindt, plus de nodige omgevingsgeluiden en zo nu en dan een effect. Het belangrijkst voor een film als dit zijn uiteraard de dialogen. Ook daarover gelukkig geen klachten. Spraak klinkt namelijk prima verstaanbaar, zonder ondertiteling is alles uitstekend te volgen. Kortom, een uitstekende audiotrack!

De BD-uitgave van Alles is Famlie bevat een aantal korte extra’s, die in HD-resolutie zijn tenzij anders vermeld. Al het materiaal is Nederlands gesproken.

Promomateriaal
De volgende zaken zijn apart in het menu vermeld, maar hebben we voor de recensie gegroepeerd: de bioscooptrailer (inclusief een aantal spoilers), een teasertrailer, een “belfilmpje” (telefoons uit alstublieft) en een promo voor de bioscoopbon.

Bloopers (6 min)
Versprekingen en castleden die tijdens de opnames in de lach schieten voeren de boventoon in deze compilatie van bloopers.

Perspresentatie (2 min)
Regisseur Joram Lürsen licht toe waar de film over gaat, afgewisseld met beelden van de perspresentatie.

Wat is Familie (5 min)
Cast en crew praten over het thema van de film, familie. Je komt onder meer te weten wat Kim van Kooten aansprak in dit thema.

Alles is Koken (6 min)
Er is een boek van de film uitgebracht, maar het boek is niet wat je zou verwachten. Het is namelijk een kookboek. In deze extra (SD-resolutie) licht men deze opvallende keuze toe en krijg je meer informatie over het boek.

Videoclip (3 min)
De videoclip van het nummer “Oceaan” van Racoon.

Alles is Familie gaat over familie de Roover. Ieder familielid heeft zo zijn eigen problemen op liefdesgebied, en wanneer deze problemen elkaar gaan kruisen en beïnvloeden komt de hechte familieband op scherp te staan. Alles is Liefde is niet zonder minpunten, zoals de overdaad aan verhaallijnen en het voorspelbare karakter. Daar staat dan wel tegenover dat er prima geacteerd wordt en de film een goede combinatie van humor en drama bevat. Gelukkig slaat de balans door richting het positieve. De BD-uitgave heeft een uitstekende beeld en geluidskwaliteit. Er zijn een aantal extra’s aanwezig, maar helaas is hun speelduur beperkt en zijn ze grotendeels promotioneel van aard.