Robot & Frank

Laurens van der Molen
11-04-2013

7.5

Robot & Frank (DVD)

Frank (Frank Langella) is een dementerende man, die vroeger actief was als juwelendief. Hij woont ver weg van zijn kinderen, Hunter (James Marsden) en Madison (Liv Tyler). Omdat het steeds slechter gaat met Frank, besluit Hunter een robot (de stem van Peter Sarsgaard) voor zijn vader te kopen. De robot is Franks steun en toeverlaat en zorgt er bovendien voor dat hij weer regelmaat in zijn leven krijgt. Frank gaat graag naar de bibliotheek, deels voor de boeken en deels voor Jennifer (Susan Sarandon), de bibliothecaresse. De bibliotheek krijgt echter een nieuwe eigenaar, die besluit om alle boeken in te scannen en de papieren versies te vernietigen. Frank is het hier totaal niet mee eens en besluit voor Jennifer het waardevolste boek uit de collectie te stelen. De robot blijkt hierbij erg goed van pas te komen.

Robot & Frank is de winnaar van de Alfred P. Sloan-prijs op het Sundance festival 2012. Officieel is Robot & Frank een sciencefictionfilm, robots bestaan immers nog niet in deze vorm, maar de film maakt geen moment die indruk. De band tussen Frank en zijn robot voelt erg natuurlijk aan en de kijker ziet de robot dan ook al snel als een echt persoon in plaats van een machine. Je ziet Frank opleven na de komst van de robot en als Madison de robot tijdelijk uitschakelt, voelt dit echt aan als een verlies. Je ziet het geheugen van Frank direct achteruit gaan. Robots zoals we die zien in deze productie bestaan nog niet, maar zoals in de aftiteling te zien is, is de wetenschap al wel een behoorlijk eind op weg. De film zet de kijker aan het denken of alle technische ontwikkelingen wel zo goed zijn. Wat doet het met ons geheugen als we zo afhankelijk zijn geworden van computers? Is het acceptabel dat we onze ouderen laten verzorgen door robots? En wat houdt dit in voor de volgende generatie, nu alles steeds makkelijker te vervangen is? Deze vragen geven de film een extra dimensie. Robot & Frank duurt slechts 89 minuten, maar vertelt hier een mooi klein verhaal in, wat prachtig is neergezet door de cast van de film. De rol van Frank wordt vertolkt door Frank Langella, die dit prachtig doet. Hij is zeer overtuigend en je leeft echt met hem mee. De stem van de robot wordt gedaan door Peter Sarsgaard, hij doet dit erg goed en zijn stem zorgt er mede voor dat de robot een echt karakter is geworden. Ook de bijrollen gespeeld door onder andere James Marsden, Liv Tyler en Susan Sarandon, zijn stuk voor stuk erg goed neergezet. Dit is de eerste speelfilm van regisseur Jake Schreier. Het scenario is geschreven door Christopher D. Ford, die eerder scenario’s voor verschillende tv-series heeft geschreven. Robot & Frank is een absolute aanrader voor mensen die van arthouse-films houden, maar ook de mainstream-kijker zou deze mooie film een kans moeten geven.

Genre: Drama, Komedie, Science fiction
Jaar: 2013
Speelduur: 100 min
Uitgever: Paradiso Home Entertainment
EAN: 5414937032723

Het beeld van Robot & Frank wordt weergegeven met een beeldverhouding van 2.35:1 en is in het oorspronkelijke beeldformaat anamorf op de DVD gezet. De kwaliteit is goed. De film heeft geen last van edge enhancement, en bevat geen storende filmgrain. Het zwartniveau en het contrast zijn goed en van moiré is ook geen sprake. Hoewel het beeld er nergens echt uitspringt, doet het gewoon wat het moet doen en ook tijdens de wat donkere scenes is de film goed te volgen. De film heeft Nederlandse ondertiteling. Deze wordt duidelijk onder in het beeld weergegeven. Al met al is de beeldkwaliteit voor Robot & Frank prima.

De DVD-uitgave van Robot & Frank bevat een Dolby Digital 5.1 (448kb/s) en een DTS 5.1 Engels audiospoor. Voor deze recensie is gekozen voor het Dolby Digital 5.1 spoor. Het geluid is van een goede kwaliteit. Zoals het hoort, komen de dialogen door de center-speaker en waar nodig de voorste speakers. De dialogen zijn altijd goed te verstaan. De omgevingsgeluiden zijn ook duidelijk te horen en voegen veel toe aan de sfeer van de film. Je hoort de robot bij elke beweging die hij maakt, dit is erg goed gedaan en het gebeurt dan ook regelmatig dat je als kijker de robot van achter al aan hoort komen. De subwoofer wordt erg weinig gebruikt tijdens de film, alleen lichtjes tijdens de soundtrack. Dit is echter geen probleem, want hier is het de film ook niet voor.

De DVD-uitgave van Robot & Frank heeft behalve een promotietrailer helaas geen extra’s meegekregen. In het menu kan worden gekozen om de film af te spelen, de trailer te bekijken of om een losse scène te selecteren. De Amerikaanse DVD heeft wel een extra, namelijk een commentaar van Jake Schreier en Christopher Ford.

Om de dementie van Frank tegen te gaan koopt zijn zoon een robot voor hem. Hoewel hij in het begin niets van de robot moet hebben, raakt Frank al snel aan hem gehecht en zijn geheugen verbetert. In het verleden was Frank een juwelendief. Nu het weer wat beter met hem gaat, besluit hij om opnieuw te gaan stelen. De robot komt hier erg goed bij van pas. Robot & Frank is een mooi verhaal, dat geweldig is neergezet door de cast. De film bevat komedie, drama en een vleugje sciencefiction, maar is boven alles een karakterverhaal. De DVD-uitgave heeft een goede beeld- en geluidskwaliteit. Extra’s heeft deze uitgave helaas niet. De film is een aanrader voor mensen die van arthouse-films houden, maar ook de mainstream-kijker zou deze mooie film een kans moeten geven.