Anna Karenina

Ben H.
03-04-2013

6.3

Anna Karenina (Blu-ray)

Het is eind negentiende eeuw. De mooie Anna (Keira Knightley) behoort tot de aristocratie van Rusland en is ongelukkig getrouwd met de gerespecteerde politicus Alexei Karenin (Jude Law). Alhoewel ze leeft in welvaart en aanzien, mist ze passie en levenslust. Wanneer ze echter haar broer Oblonsky (Matthew Macfadyen) bezoekt, leert ze de charmante graaf Vronsky (Aaron Taylor-Johnson) kennen. Het duurt niet lang voor de twee in het geheim een affaire beginnen, wetende dat ze dit vanwege hun status voor de buitenwereld verborgen moeten houden. Langzaamaan raakt ze steeds verder vervreemd en geïsoleerd van haar omgeving. Tegelijkertijd leren we Levin (Domhnall Gleeson) kennen; een landgoedbezitter van eveneens aristocratische afkomst. Wanneer hij Kitty (Alicia Viskander) ten huwelijk vraagt, wijst zij hem af omdat ze een huwelijksaanzoek van Vronsky verwacht.

Anna Karenina is een verfilming van het bekende literaire meesterwerk van Tolstoj. Er zijn maar weinig verhalen die zo vaak verfilmd zijn als Anna Karenina. In 1914 verscheen de eerste filmversie, en in de jaren erna zouden er nog minstens twaalf verschijnen. Toch weet regisseur Joe Wright het voor elkaar te krijgen om zich van de eerdere films te onderscheiden door een frisse, gedurfde en originele vertelwijze te hanteren. Het grootste deel van de film speelt zich namelijk af op een toneel, dat steeds wordt omgebouwd tot een volgende set. De visuele presentatie gaat echter nog verder. Zo zien we op een gegeven moment bijvoorbeeld een speelgoedtrein fungeren als echte trein. Wright legt de kunstmatigheid van de aristocratie bloot en iedereen speelt letterlijk en figuurlijk een rol. Deze te prijzen originaliteit en creativiteit zorgen echter tegelijkertijd voor een afstandelijkheid tegenover de kijker. In plaats van dat een emotionele betrokkenheid gerealiseerd wordt, roept het een gevoel van voyeurisme op en doorbreekt dit het realisme. Alsof de kijker van afstand het geheel observeert. In dat opzicht werkt Wright zichzelf tegen, alhoewel zijn poging zeer bewonderenswaardig is. De grootste problematiek is dan ook terug te vinden op het gebied van narratie en de visuele presentatie hiervan. Alhoewel de visuele stijl de kijker soms doet vervreemden, tracht het spel van de acteurs dit enigszins te compenseren. Met name Keira Knightley is indrukwekkend, na in het recente verleden reeds in eerdere kostuumfilms van Wright gespeeld te hebben (Pride & Prejudice, Atonement). Alhoewel de prestaties van de cast prijzenswaardig zijn, zijn het met name het camera-, art- en kleding- departement die de film naar een hoger niveau tillen. Niet voor niks sleepten alle drie een Academy Award-nominatie in de wacht. De kostuums en het productiedesign zijn een lust voor het oog en worden voortreffelijk in beeld gebracht. Het blijkt nogmaals des te jammer dat de film op het gebied van narratie tekort schiet.

Anna Karenina is verkrijgbaar op zowel DVD als Blu-ray Disc. Hieronder volgt de bespreking van de Blu-ray Disc-uitgave.

Jaar: 2012
Speelduur: 130 min
  • DTS 5.1 - Duits
  • DTS 5.1 - Frans
  • DTS 5.1 - Italiaans
  • DTS 5.1 - Spaans
EAN: 5050582926019

• Anna Karenina: Een episch verhaal over de liefde
  • Tolstoj bewerken
  • Keira als Anna
  • Op de set met regisseur Joe Wright
  • Anna kleden
  • Anna Karenina: Time-lapse-fotografie
  • Filmcommentaar met regisseur Joe Wright

Anna Karenina heeft een beeldverhouding van 2.39:1 en staat in het oorspronkelijke beeldformaat op de disc. De film staat op een 50 GB dubbellaags disc, die voor ruim 41 GB is beschreven. Het beeld heeft een resolutie van 1080/24p, dus 1080 beeldlijnen progressief met 1920*1080 beeldpunten en een beeldsnelheid van 24 beelden per seconde (de originele filmsnelheid). Voor de encodering van het beeld is gebruik gemaakt van de VC-1 videocodering.

De Blu-ray Disc-uitgave van Anna Karenina heeft een zeer goede beeldkwaliteit. De transfer is erg scherp, toont veel details en kent een prettige laag (lichte) filmgrain. De schitterende kostuums en sets lijken hierdoor nog indrukwekkender. Ook het schaduwdetail en zwartniveau zijn van hoog niveau, maar het is vooral het kleurenschema dat uitstekend tot zijn recht komt. Artefacten als posterisatie, edge enhancement en macro-blocking zijn niet aanwezig. De HD-transfer behaalt derhalve een prima score waarover menig kijker tevreden zal zijn.

De Blu-ray Disc-uitgave van Anna Karenina is voorzien van de originele Engelse DTS-HD Master Audio 5.1-track (24bit/48kHz). De film is sterk dialoog-georiënteerd, waarbij deze helder en goed verstaanbaar uit de centerspeaker verschijnt. Je zou misschien verwachten dat de 5.1-track beperkt ruimtelijk is, maar niets is minder waar. De geluidkwaliteit is van zeer hoog niveau en benut de surroundkanalen voor de vele achtergrondmuziek en de Academy Award-genomineerde soundtrack. Ook van het LFE-kanaal wordt regelmatig gebruik gemaakt, die met name in de paardenscène goed hoorbaar is. Beschadigingen zijn niet hoorbaar. Al met al betreft het een uitstekende track.

Bij het opstarten van de Blu-ray Disc van Anna Karenina kom je terecht in een keuzemenu voor de taal. Aansluitend kom je in het hoofdmenu terecht, waar beelden uit de film te zien zijn terwijl de soundtrack op de achtergrond te horen is. Alle extra’s zijn in HD en Nederlands ondertiteld.

Deleted scenes (13 min.)
Diverse korte verwijderde scènes. Een toelichting waaruit blijkt waarom de scènes de uiteindelijke cut niet gehaald hebben is niet aanwezig.

- Oblonski smeekt Dolly: “Vergeet de kinderen niet” (1 min.)
- Levin in het badhuis met Serafina (2 min.)
- De mazurka (3 min.)
- Danseressen/ Machotin plaagt Vronski met Anna (2 min.)
- De clown (2 min.)
- Levin heeft huwelijkszenuwen/ Kitty zegt dat ze van hem houdt (1 min.)
- Karenin wordt bezocht door de winkelier en Lidija (1 min.)
- Anna in het hotel in de avond (voor het station) (1 min.)

Anna Karenina: Een episch verhaal over de liefde (5 min.)
Kort filmpje waarin cast en crew praten over de manier waarop liefde in de film verwerkt zit, en hoe zij hier zelf tegenaan kijken.

Tolstoj bewerken (5 min.)
Regisseur Joe Wright en scenarist Tom Stoppard praten over de moeilijkheden die zich voordeden bij het omzetten van het bronmateriaal naar de film. Het is de meest interessante toevoeging, en derhalve jammer dat hij slechts vijf minuten duurt.

Keira als Anna (4 min.)
Keira Knightley praat over de wijze waarop ze het personage van Anna Karenina naar het grote scherm vertaalt.

Op de set met regisseur Joe Wright (5 min.)
Beknopte sfeerimpressie die weinig inzicht geeft over de totstandkoming van de film.

Anna kleden (3 min.)
Kort blik op de kostuums die in de film gedragen werden, toegelicht door hoofd Make-up Jacqueline Durran.

Anna Karenina: Time-lapse-fotografie (8 min.)
Versneld overzicht van het opbouwen van de hoofdset.

Filmcommentaar met regisseur Joe Wright
Interessant commentaar waarin de focus voornamelijk ligt op de vorm en inhoud, en in hoeverre deze bijdragen aan de manier waarop het verhaal aan de kijker wordt gebracht.

Anna Karenina is de zoveelste verfilming van het bekende werk van Tolstoj. De mooie Anna behoort tot de aristocratie van Rusland en is ongelukkig getrouwd met de gerespecteerde politicus Karenin. Wanneer ze de charmante graaf Vronsky leert kennen, beginnen ze een affaire. Langzaamaan raakt ze steeds verder geïsoleerd van haar omgeving. Regisseur Joe Wright weet een frisse, gedurfde en originele vertelwijze te hanteren, door een groot deel van de film op een theaterpodium af te laten spelen. Alhoewel prijzenswaardig, vervreemdt het de kijker en wordt een emotionele betrokkenheid nauwelijks gerealiseerd. Het camera-, art- en kleding-departement maken echter een hoop goed. De beeld- en geluidskwaliteit van deze Blu-ray Disc-uitgave zijn van hoge kwaliteit. Er is een grote diversiteit aan extra’s te vinden, maar helaas zijn deze van te korte duur om de kijker tot nieuwe inzichten te laten leiden.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Universal Pictures Benelux.