Planet Earth Live

01-04-2013

6

Planet Earth Live (DVD)

Een jonge baby is bijzonder kwetsbaar. De moeder (en eventueel vader) moeten er continu voor zorgen. Wij mensen leven nog in een relatief veilige omgeving, in het dierenrijk is dit wel anders. Daar geldt echt het recht van de sterksten en de pasgeborenen zijn het zwakste van allemaal. Het is zelfs zo dat veel diersoorten bijzonder veel jongen krijgen, omdat bij voorbaat al duidelijk is dat ze het niet allemaal zullen overleven. Dat betekent niet dat de ouders niet alles op het spel zetten voor hun kroost. In Planet Earth Live volgen we telkens een of meerdere jongen uit een ‘gezin’ in het dierenrijk ergens op deze aarde. In de vijf afleveringen van dit seizoen betreft dit: beren, leeuwen, olifanten, apen en stokstaartjes.

Het label BBC Earth roept een zeker prestige op. Producties als Planet Earth, Life en Human Planet wonnen talloze prijzen. Ze waren decennia in de maak en het eindresultaat is een compilatie van werkelijk oogverblindende natuurbeelden. De BBC moet hier wel brood in hebben gezien want als je een kijkje neemt bij de gemiddelde multimediaboer bij jou in de buurt, dan is er behoorlijk wat ruimte in de schappen gereserveerd voor allerhande natuurproducties uitgegeven door de BBC. Wees echter gewaarschuwd, het label staat niet altijd garant voor topkwaliteit. Neem nu deze serie, Planet Earth Live. Een prachtig idee om juist de focus te leggen bij de jonge dieren en de aandoenlijke foto van het kleine aapje op de cover wekt hoge verwachtingen. Helaas worden deze niet waargemaakt. Het eindresultaat is een standaard natuurdocumentaire. Deze kunnen we al decennialang bijna de hele dag door bewonderen op zenders als Discovery Channel en National Geographic. Dit wil niet zeggen dat het slecht is. Het is vakkundig gemaakt en de makers doen hun best om elke aflevering werkelijk verhalend te maken. We volgen de dierenfamilies langere tijd en raken eraan gehecht. Wat maakt het dan toch een stuk minder? Dit betreft simpelweg de kwaliteit van de beelden. Bij de in het begin van dit commentaar genoemde series was alleen het beste van het beste voldoende. Het ene beeld was nog meer oogverblindend dan het andere. Bijna bovennatuurlijk mooi. Hier is alles vrij rechttoe rechtaan gefilmd en vallen de beelden an sich in die zin niet op. Een ander pluspunt van de andere series was het uitstekende commentaar. Richard Attenborough en Morgan Freeman laten ditmaal verstek gaan en Julia Bradbury en anderen doen het niet meer dan competent. Voor de completisten onder ons zou het wellicht nog de moeite kunnen zijn om Planet Earth Live aan de collectie toe te voegen. Voor de anderen geldt dat het wellicht beter is om je tijd te besteden aan de betere producties die uit dezelfde stal komen.

Planet Earth Live is verkrijgbaar op zowel DVD als Blu-ray Disc. Hieronder volgt de bespreking van de DVD-uitgave.

Genre: Documentaire
Jaar: 2012
Speelduur: 260 min
Uitgever: House of Knowledge
EAN: 8715664103395

• Bonusdocumentaire

Planet Earth Live heeft een beeldverhouding van 1.78:1, daarmee is het volledige scherm gevuld. Er is eigenlijk niet zo heel veel te zeggen over deze transfer. De beeldkwaliteit is zoals je die mag verwachten van een natuurdocumentaire. Kleuren en contrast zijn volledig natuurlijk (zonder gekheid). Er heeft weinig tot geen nabewerking op plaatsgevonden en dat maakt het bijzonder natuurgetrouw. De scherpte en de mate van detaillering zijn voldoende, maar allesbehalve uitzonderlijk. Hoewel er niets mis is met wat grain, is deze soms wel erg overmatig aanwezig in bijvoorbeeld overzichtsshots. Het beeld maakt geen bijzondere indruk, maar is ook vrij van defecten van enigerlei soort. De kwaliteit is zeker niet beter dan wat je op je TV zou kunnen ontvangen, maar er valt tevens concreet weinig op af te dingen.

In het commentaar op deze documentairereeks is reeds benoemd dat Planet Earth Live zich niet kan meten met haar grote broertjes van BBC Earth. Dit heeft ook zijn weerklank in de audiopresentatie, waar we het ditmaal moeten stellen met een karige Dolby Digital 2.0-track (224 kb/s). Dit is jammer gezien het toevoegen van surround-functionaliteit ook in dit genre haar kracht wel heeft bewezen. Als we deze stereo-presentatie dan op haar eigen merites beoordelen dan is deze degelijk genoeg. Het belangrijkste is dat het commentaar altijd goed verstaanbaar is en dat is hier zeker het geval. Ook de effecten komen goed tot zijn recht. Tenslotte speelt de muziek een vrij belangrijke rol in de reeks en deze treedt mooi op de voorgrond zonder het commentaar te doen ondersneeuwen. Deze audiopresentatie van Planet Earth Live biedt wat je van een stereotrack zonder subwoofer- functionaliteit mag verwachten.

De verpakking van Planet Earth Live is een vermelding waard. De drie disks komen verpakt in een prachtig digipack die op voor- en achterzijde is bedrukt met mooie afbeeldingen. Deze wordt weer omsloten door een stevige kartonnen case. Op de eerste twee disks staan de vijf afleveringen van dit seizoen van de serie, elk met een speelduur van iets meer dan 50 minuten. Op de derde disk is de bonusdocumentaire ‘Wild mothers en babies’ te zien. Deze blijft keurig binnen hetzelfde thema als de serie zelf. Het kan daarmee gerust als verlengstuk, oftewel een onofficiële zesde aflevering, worden gezien.

BBC Earth roept bij velen de associaties op met sommige van de mooiste natuurbeelden die ooit gemaakt zijn. Planet Earth Live komt eveneens van de BBC en draagt zelfs deels de naam van Planet Earth, misschien wel de meest succesvolle productie. Dit blijkt echter nogal misleidend. Planet Earth Live is een standaard documentaire zoals je die ook al decennialang op TV kunt zien. Degelijk gemaakt, maar het is zeker niet oogverblindend. De beeld- en geluidskwaliteit van de hier besproken DVD-uitgave zijn voldoende. De uitgave is mooi verpakt in een digipack met stevige kartonnen sleeve en als bonus is er op een derde disk nog een extra documentaire te bekijken.