Marathon, De

01-03-2013

8.3

Marathon, De (Blu-ray)

Gerard (Stefan de Walle) heeft een eenvoudige garage in Rotterdam, waar hij werkt met zijn gabbers Kees (Frank Lammers), Nico (Marcel Hensema) en Leo (Maarten van Waardenberg). Terwijl het meeste werk aan de auto’s wordt gedaan door de flink gesubsidieerde werkkracht Youssoef, een excuusallochtoon met een handicap is het viertal meer tijd kwijt met klaverjassen. Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat de garage met een enorme belastingschuld blijkt te zitten. Geld lenen bij een bank is geen optie en een erfenisje zit er ook niet aan te komen. De oom van Youssoef (Mahjoub Benmoussa), een grote autodealer in Rotterdam, is bereid een weddenschap aan te gaan om de garage te behouden. Maar dan moeten de mannen wel de marathon van Rotterdam uitlopen! En dat is een flink opgave voor de rokende, bierdrinkende en gebak-etende gabbers. Voor Gerard wordt het al helemaal een moeilijke taak, want hij heeft ook nog een persoonlijk probleem. Geen moment dus om te treuzelen, hoogste tijd om te beginnen met trainen!

De eerste opnamedag van De Marathon was tijdens de 2012-editie van de marathon van Rotterdam. Niet de makkelijkste opnamedag om een speelfilm mee te beginnen. En zeker niet voor een debuterend regisseur. Dit is namelijk de eerste lange speelfilm van Diederick Koopal. Onbekend met het filmvak is hij natuurlijk niet, want hij heeft veel commercials geregisseerd, waaronder een aantel zeer beroemde van een biermerk en een éénpersoonssoep. Koopal was bezig met een eigen scenario, waar producent Eyeworks lucht van kreeg. Maar het liep anders toen Eyeworks het scenario van De Marathon aan Koopal liet zien, dat werd geschreven door Gerard Meuldijk en Martin van Waardenberg. Deze laatste kennen we het beste van zijn cabaretperiode en zijn commercials voor een bekende bouwmarkt. Beiden zijn rasechte Rotterdammers en hadden vooral een komisch verhaal geschreven. Daar zit nog veel van in de film, die vol zit met foute, maar soms ook hilarische grappen over Amsterdammers, homo’s en Marokkanen. Koopal heeft zelf meer drama aan het verhaal toegevoegd, waardoor de film een betere balans heeft gekregen tussen drama en komedie. Er valt veel te lachen, maar op momenten weet de film ook een gevoelige snaar te raken. Het gaat dan met name om de persoonlijke problemen waar Gerard mee te kampen heeft en hoe hij hier zelf mee omgaat. Vooral zijn laatste meters van de marathon zorgen voor een flinke brok in de keel.
Over het algemeen wordt er goed tot zeer goed geacteerd in De Marathon. De gehele vriendenclub speelt goed, maar vooral Stefan de Walle steekt met zijn imponerende spel boven de rest uit. Zijn interpretatie van garage-eigenaar Gerard wekt diepe indruk. Daarnaast bevat de film ook een aantal karikaturale rollen, zoals de gebak-etende arts tijdens een slecht-nieuws-gesprek, de demente moeder van Gerard of de strenggelovige vrouw van Kees, overigens wel goed gespeeld door Cynthia Abma. Maar het is duidelijk dat de belangrijkste verhaallijn die van Gerard is. Elk van het kwartet heeft zo z’n eigen besognes, meestal gerelateerd aan – het ontbreken van – een relatie. Maar dat zijn slechts zijplots, die wel duidelijk maken dat uiteindelijk de vrienden het belangrijkst zijn. Verrassend is het allemaal niet, eigenlijk hebben we het al zo vaak gezien. Maar de uitvoering is gewoon goed en het feit dat het verhaal zich afspeelt in Rotterdam in plaats van Amsterdam zorgt voor een aangenaam changement. De Marathon is een sympathieke film met een lach en een traan, waarbij de lach de overhand heeft.

Genre: Drama, Komedie
Jaar: 2012
Speelduur: 112 min
  • DTS-HD MA 5.1 - Nederlands
Uitgever: BFD Home Entertainment
EAN: 8713053815874

• Bloopers
  • Echt Rotterdams

De Marathon staat in het originele beeldformaat van 2.35:1 op deze Blu-ray Disc-uitgave. De film staat op een 25 GB enkellaags schijfje, dat voor bijna volledig is beschreven, inclusief de extra’s. Het beeld heeft een resolutie van 1080/24p, dus 1080 beeldlijnen progressief met 1920*1080 beeldpunten en een beeldsnelheid van 24 beelden per seconde. Voor de encodering van het beeld is gebruik gemaakt van de VC-1 videocodering.

Net als veel moderne films is ook De Marathon digitaal opgenomen. Met verschillende types camera, maar we zien, op een enkel shot na, weinig verschil in het beeldmateriaal. Kwalitatief is het over het algemeen dik in orde. Het beeld is mooi scherp, heeft een goede detailweergave en een prima kleurgebruik. Wat niet goed is, is het vrij lage contrast met daardoor ook matige zwartniveau. Daardoor mist het beeld wat diepte en oogt het geheel een beetje vlak. Maar dat is het enige punt van kritiek. Vervelende bijverschijnselen zijn niet zichtbaar. Er is dus weinig mis met deze transfer, al had een beter contrast het geheel naar een hoger niveau getild.

De Blu-ray Disc-uitgave van De Marathon heeft een lossless DTS-HD Master Audio (16bit/48kHz) geluidstrack in de Nederlandse taal. Of eigenlijk het Rotterdams, want er wordt behoorlijk met een accent gesproken. Maar niet zo plat dat het voor een niet-Rotterdammer niet meer te volgen zou zijn, dus ondertiteling is niet nodig. We hebben hier te maken met een geluidstrack waarbij veelvuldig gebruik wordt gemaakt van alle beschikbare kanalen. Ook de surroundkanalen zijn bijna continue actief, wat zorgt voor een ruimtelijke geluidsbeleving. Dialogen komen keurig uit het midden en klinken mooi vol en natuurlijk. Voor zover er al iets nagesynchroniseerd is, dan past dit uitstekend bij de originele opnames. Muzikaal is het over het algemeen ook in orde, al worden ook hier clichés niet geschuwd en wordt er met het nummer You Sexy Thing van Hot Chocolate wel erg schaamteloos gekopieerd van The Full Monty!

De Blu-ray Disc heeft wel een menu, maar is niet aan het begin van de film op te roepen. Je moet een omweg maken via het pop-up menu om bij het hoofdmenu te komen, welk niet meer is dan een statisch scherm, zonder geluid. De beschikbare extra’s zijn allemaal in HD-resolutie.

Making of 1: RTL Sneak Preview (5 min)
Een kort item, gemaakt voor RTL, waarin een aantal acteurs vertellen wat ze voor rol spelen. De voice-over vertelt tijdens een aantal fragmenten uit de film waar het verhaal over gaat.

Making of 2: RTL Sneak Preview (5 min)
Een tweede item voor RTL, waarin dit keer de aandacht uitgaat naar regisseur Diederick Koopal en de rivaliteit tussen de Rotterdammers en Amsterdammers op de set.

Making of 3: RTL Sneak Preview (5 min)
Het derde en laatste deel voor RTL, waarin de opnames op de set aan bod komen. Vaak moet een scène meerdere keren gespeeld worden. Ook komen de muzikale talenten van de hoofdrolspelers aan bod.

Deleted Scenes (3 min)
Een aantal korte scènes die de film niet gehaald hebben. Ze voegen inhoudelijk niets nieuws toe en kunnen dus inderdaad gemist worden. Blijkbaar zijn ze al in een vroeg stadium gesneuveld, want het zijn niet meer dan de ruwe beelden van de montagetafel.

Echt Rotterdams (1 min)
De Rotterdamse taal staat nu niet direct bekend om z’n subtiliteit. Wie lid is van de Bond tegen het Vloeken kan dit item maar beter overslaan. Het is een montage van al het vloeken en schelden in de film.

Bloopers (2 min)
Een selectie bloopers, die niet meer zijn dan een aantal versprekingen. Veel te lachen valt er niet.

Trailer (2½ min)
De bioscooptrailer van de film.

Door een hoge belastingschuld lijkt de garage van Gerard en zijn vrienden niet meer te redden. Autodealer Hussein wil de mannen wel financieel tegemoet komen, maar dan moeten ze wel de marathon van Rotterdam uitlopen. En dat is geen makkelijke opgave. De Marathon is een plezierige, weinig subtiele film die een goede balans heeft tussen komedie en drama. Technisch steekt deze Blu-ray Disc-uitgave uitstekend in elkaar, zowel beeld als geluid. De extra’s zijn niet heel bijzonder, maar geven wel net een klein beetje meer inzicht in het maken van de film. Een van de leukste Nederlandse films van de afgelopen tijd!

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door BFD Home Entertainment.