Hope Springs

25-02-2013

4.5

Hope Springs (Blu-ray)

Kay (Meryl Streep) en Arnold (Tommy Lee Jones) zijn 31 jaar getrouwd en het leven is een sleur geworden. Kay maakt ’s ochtends het ontbijt klaar terwijl Arnold zijn krantje leest. Kay zorgt ’s avonds voor het eten, waarna Arnold in slaap valt voor de TV tijdens een programma over golf. Kay wil weer wat spanning in hun huwelijk. Daarom roept ze de hulp in van relatietherapeut Dr. Feld (Steve Carell) in Hope Springs. Een week lang relatietherapie in een klein stadje in Maine. Nauwelijks tijd voor afleiding, dus alle aandacht voor elkaar. Arnold vindt het maar niks, maar hij gaat toch mee. Tijdens de sessies blijkt dat het duo op elkaar uitgekeken is. De passie is weg en men vindt elkaar nauwelijks aantrekkelijk meer. Voor Dr. Feld de zware taak om het tweetal weer terug bij elkaar te brengen, voordat iemand besluit dat het beter is om uit elkaar te gaan.

Als ik Hope Springs had gezien voordat mijn relatie stukliep, waren mijn partner en ik misschien niet uit elkaar gegaan. Misschien overdrijf ik een beetje, maar deze film heeft behoorlijk veel weg van relatietherapie. Dr. Phil kan hier nog wat van leren! Hope Springs is de meest recente film van David Frankel. Het was Meryl Streep die Frankel aan boord van dit project bracht. De twee kennen elkaar van The Devil Wears Prada. Streep las het script van scenarioschrijfster Vanessa Taylor (Game of Thrones) en was erg onder de indruk. Het verhaal is, ondanks dat het wat langdradig is, bijzonder geloofwaardig. Je zou zeggen dat het door iemand geschreven is met ervaring in een huwelijkscrisis. Maar Vanessa Taylor is niet getrouwd en ook nooit geweest. Zelf heeft ze dit soort relatietherapieën nooit gehad. Haar inspiratie kwam vooral door haar gescheiden ouders en het lezen van boeken over huwelijken en seksuele consulten. Haar vader is psychiater en wist ook veel over dit onderwerp te vertellen. De film zelf balanceert op de grens van drama en komedie. Het wordt gepresenteerd als een romantische komedie, maar als er eigenlijk iets ontbreekt in deze film dan is het wel romantiek! Zowel Kay als ook Arnold zoeken ernaar, bij elkaar, maar het is er niet meer. Dat is iets uit het verleden. Vooral Kay probeert de romantiek weer terug te vinden, maar Arnold vindt het eigenlijk allemaal wel best, zoals het nu gaat.
Hope Springs is een echte acteursfilm. Het is ontzettend belangrijk dat de rollen van het echtpaar goed worden ingevuld om het verhaal geloofwaardig te houden. Dan zijn Meryl Streep en Tommy Lee Jones een verantwoorde keuze. Beiden zijn geweldige acteurs en laten zich hier ook weer van hun betere kant zien. Al zal de rol van Kay niet de geschiedenis ingaan als de beste van Streep. Opvallend is dat beide acteurs, met ieder een enorme waslijst aan films op hun conto, nog nooit met elkaar in een film hebben gespeeld. Wel hebben ze beiden een rol in de film A Prairie Home Companion van Robert Altman, maar daar spelen ze niet samen in dezelfde scènes en stonden ze ook niet samen op de set. De meest verrassende keuze in Hope Springs is de rol van Steve Carell als therapeut Dr. Feld. Carell is voornamelijk bekend door zijn droogkomische rollen als in The Office of Little Miss Sunshine. Je moet dan ook even wennen aan zijn serieuze rol, want je verwacht elk moment een cynische opmerking van zijn kant. Maar dat blijft – gelukkig – uit en uiteindelijk blijkt Carell een heel overtuigende therapeut te kunnen spelen.
De film is over het algemeen iets te langdradig. Veel scènes spelen zich af in de praktijk van Dr. Feld en zijn soms wat aan de lange kant. Iets meer afwisseling zou welkom zijn geweest, maar in z’n geheel genomen is Hope Springs een onderhoudende film die voor echtparen, die de film samen bekijken, vast voor enige discussie zal zorgen.

Genre: Drama, Komedie, Romantiek
Jaar: 2012
Speelduur: 100 min
Beeldverhouding: 2.40:1 HD niet anamorf
Uitgever: Entertainment One
EAN: 8713045123218

• Behind the Scenes
  • Gag Reel
  • Alternate Takes
  • An Intimate Look at Making Hope Springs
  • An Expert’s Guide to the Everlasting Passion
  • The Doctor is in
  • Inside the Perfect Movie Marriage
  • The Passionate Performer

Hope Springs staat in het originele beeldformaat van 2.40:1 op deze Blu-ray Disc-uitgave. De film staat op een 25 GB enkellaags schijfje, dat voor bijna 24 GB is beschreven, inclusief de extra’s. Het beeld heeft een resolutie van 1080/24p, dus 1080 beeldlijnen progressief met 1920*1080 beeldpunten en een beeldsnelheid van 24 beelden per seconde. Voor de encodering van het beeld is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC videocodering.

Hope Springs heeft een hele mooie beeldtransfer gekregen, met slechts een paar kleine puntjes van kritiek. Het beeld is overwegend scherp en gedetailleerd met een goed contrast en schaduwdetail. Details blijven in donkere scènes prima zichtbaar en ook het zwartniveau is prima in orde. De kleine minpuntjes betreft de lichte aanwezigheid van posterisatie, aliasing en hele kleine compressiefoutjes met macroblocking. Eigenlijk ben ik dat laatste maar één keer zichtbaar tegengekomen, bij een persoon die in de achtergrond voorbij loopt. De artefacten komen dus maar zeer sporadisch voor en zijn geen reden voor een grote puntenaftrek.

De enige geluidstrack op de Blu-ray Disc van Hope Springs is een lossless DTS-HD Master Audio 5.1 (16bit/48kHz) track in de originele Engelse taal. Dit is een typisch voorbeeld van een dialoogfilm en daarbij behorende geluidstrack. Veel scènes spelen zich af tijdens de relatietherapieën bij Dr. Feld. Verstaanbaarheid is dus een belangrijk element van deze geluidstrack en daar is gelukkig niets mis mee. Alles is duidelijk te volgen en stemmen komen prima uit het middenkanaal. Dat wil niet zeggen dat er geen gebruik gemaakt wordt van de overige kanalen. Afgezien van het LFE-kanaal komen alle overige kanalen goed en veelvuldig in het spel voor. Ook de surroundkanalen door middel van omgevingsgeluiden, muziek en een incidenteel geluidseffect is split-surround. Opvallend is dat in de omgevingsgeluiden veel gebruik wordt gemaakt van krekeltjes, waardoor de film een wat broeierige en na-zomerse sfeer krijgt, terwijl de film zelf eigenlijk in de herfst afspeelt. Als referentiemateriaal is deze track niet echt indrukwekkend, maar het geheel is wel goed verzorgd en voldoet prima aan de normen voor een film als Hope Springs.

De Blu-ray Disc van Hope Springs heeft een menu, iets dat we niet vaak tegenkomen bij releases van Entertainment One. Deze uitgave heeft een aantal extra’s die gelijk zijn aan de buitenlandse uitgaven. Ze zijn allemaal in HD-resolutie, maar geen van de extra’s is voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Regisseur David Frenkel geeft zijn commentaar bij deze film. Hij gaat in op vele facetten van het maken van de film, zoals het script en de wijzigingen die het heeft ondergaan in scènevolgorde, waarom de titel is veranderd van Great Hope Springs naar alleen maar Hope Springs en waarom hij voor bepaalde lokaties heeft gekozen. Maar ook heel eerlijk over enkele fouten die gemaakt zijn, zoals met het decor van de spreekkamer van Dr. Feld. Het is een informatief commentaar, waardoor je veel te weten komt over de achtergronden van deze film.

Gag Reel (5 min)
Een aantal shots met slippertjes of grapjas-momenten van de cast. Niet heel bijzonder en er valt niet zo heel veel te lachen.

An Intimate Look at Making Hope Springs (12 min)
Een vrij standaard Making Of, waarin cast en crew zich via korte interviews uitlaten over hun werk, hun karakters en het onderling samenwerken tijdens de opnames van Hope Springs.

An Expert's Guide to Everlasting Passion (7 min)
Echte relatietherapie! Dr. Gary Stollman vertelt over de mogelijkheden om je relatie goed te houden, om het niet zover te laten komen als Kay en Arnold in Hope Springs. Hij weet heel goed wat de verschillen zijn tussen mannen en vrouwen en hoe beide sekses reageren in bepaalde situaties.

The Doctor is In: Steve Carell on Dr. Feld (4 min)
Steve Caroll speelt Dr. Feld in de film. Hier vertelt hij op een humoristische manier hoe hij zijn rol heeft ingevuld. Steve heeft zich goed voorbereid, want hij heeft onder meer boeken van Freud en Jung gelezen.

Inside the Perfect Movie Marriage: Meryl Streep and Tommy Lee Jones (4 min)
Meryl Streep en Tommy Lee Jones praten gezamenlijk over wie Kay en Arnold eigenlijk zijn en waarom ze deze film interessant vonden om te doen.

The Passionate Performer (7 min)
Het bekende ‘veer in het achterwerk’-item, waarin cast en crew lyrisch zijn over Meryl Streep en dat ze het geweldig vinden om met zo’n briljante actrice te mogen werken.

Exploring the Scene - Alternate Takes Gallery (18 min)
Regisseur David Frenkel geeft een introductie bij vier scènes, waarvan naast de versie die in de film gebruikt is, ook een alternatieve take te zien is. Zo kun je zien hoe de acteurs de scènes op een verschillende manier kunnen spelen.

Het huwelijk van Kay en Arnold is na 31 jaar behoorlijk uitgeblust. Kay wil hier wat aan doen en schakelt een relatietherapeut in, zeer tegen de zin van Arnold. Wie relatieproblemen heeft zou zeker Hope Springs moeten bekijken, want het geeft goed inzichten in wat je zou kunnen doen om je relatie te redden. Meryl Streep en Tommy Lee Jones geven een goede invulling aan het echtpaar, wiens huwelijk op routine en niet meer op passie draait. De Blu-ray Disc-uitgave van deze film is prima verzorgd met een goede beeld- en geluidskwaliteit. Enig minpunt is dat de extra’s niet voorzien zijn van Nederlandse ondertiteling.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Entertainment One.