Kill List

22-02-2013

6.5

Kill List (Blu-ray)

Jay (Neil Maskell) is werkeloos en heeft samen met zijn vrouw Shel (MyAnna Buring) en zoontje Sam (Harry Simpson) moeite om financieel het hoofd boven water te houden. Maar Jay zit niet lekker in zijn vel en doet daarom weinig om verandering in de situatie te brengen, dit tot grote ergernis van Shel. Wanneer goede vriend Gal (Michael Smiley) met zijn vriendin Fiona (Emma Fryer) bij Jay en Shel komt eten, meldt Gal dat hij een klus weet die ze samen uit kunnen voeren. Het blijkt te gaan om een contract waarbij Gal en Jay drie personen om het leven moeten brengen. Voor Gal en Jay, die beide een verleden in deze “tak van sport” hebben, is dit een fluitje van een cent. Ze weten echter niet dat de opdracht een zeer duistere kant heeft.

Het is lastig om een enkel genre toe te kennen aan Kill List. Deze Britse film begint namelijk als een drama, gaat dan verder als “hitman-movie” en belandt uiteindelijk in het horror-genre. Geen eenduidig genre dus, maar wel een eenduidige toon. Kill List is namelijk een erg donkere film. Continu heerst er een duister sfeertje rond hoofdpersoon Jay en diens daden. Als kijker word je daarbij in het onzekere gehouden. Je weet dat er iets meer aan de hand moet zijn dan een simpel klusje om drie mannen om te leggen, getuige ook de creepy hints die je daarvoor krijgt, maar voordat je iets van duidelijkheid krijgt is Kill List alweer bijna afgelopen. Regisseur Ben Wheatley (Down Terrace, Sightseers) heeft dan ook geen film willen maken waarin alles wordt voorgekauwd. De kijker moet zelf tussen de regels door kunnen lezen en staat geheel vrij om zijn eigen conclusies te trekken. Als gevolg zul je aan het eind van de prent – na een heftige slotscène die als een mokerslag zal aankomen – ongetwijfeld met de nodige vragen blijven zitten. En daar moet je tegen kunnen. Waar je ook tegen moet kunnen, is het vrij lage tempo. De spanning is namelijk vooral onderhuids en de actie minimaal. Hoe dan ook, op acteerfront niks dan lof over Kill List. Acteur Neil Maskell is indrukwekkend als de opvliegende Jay, die met zijn gedrag zijn huwelijk (en meer) op het spel zet. Het tegenwicht voor deze rol komt van Gal, gespeeld door Michael Smiley, die meer zelfcontrole heeft en bovendien goed inziet wat voor effect Jay’s gedrag op diens gezin heeft. Ook hij levert prima acteerwerk af. En om nog een keer in herhaling te vallen, hetzelfde geldt voor MyAnna Buring als de vrouw van Jay. De castleden weten dus prima te overtuigen, en kunnen uitstekend uit de voeten met de duistere toon van Kill List. Als kijker moet je overigens niet vies zijn van enig grof geweld. Niet dat de film bol staat van bloederige taferelen, want qua spanning en horror moet Kill List het zoals gezegd vooral hebben van de sfeer. De weinige scènes die wel om geweld draaien zijn echter uiterst doeltreffend, met een hoog “wegkijk-gehalte”, en dragen daardoor veel bij aan het onbehaaglijke gevoel dat je als kijker krijgt. En dat gevoel verdwijnt niet nadat de film afgelopen is. Voor een feelgood-movie ben je hier dus duidelijk aan het verkeerde adres. Ben je daarentegen op zoek naar een donkere misdaad/horrorprent, en heb je geen bezwaar tegen een moeilijk te doorgronden plot, dan is Kill List een aanrader.

Kill List is verkrijgbaar op zowel DVD als Blu-ray Disc. Hieronder de recensie van de BD-uitgave.

Genre: Drama, Horror, Misdaad
Jaar: 2011
Speelduur: 95 min
Verpakking: Elite Blu-ray Keep Case
Uitgever: Twin Pics
EAN: 5414939347214

• Interviews

De BD-uitgave van Kill List heeft de oorspronkelijke beeldverhouding van 2.35:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). De BD-uitgave bestaat uit een 50GB dubbellaags disc. Voor de video-encoding is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec.

Kill List werd digitaal geschoten met de bekende Red One-camera, resulterend in de kraakheldere, haarscherpe, ietwat klinische uitstraling zoals we die kennen van andere films met digitale bron. Over de kwaliteit van de transfer valt weinig te klagen. Zo zien kleuren er goed uit en ontbreken zaken als macro blocking, posterisatie en edge enhancement volledig. Bovendien heeft de transfer een opvallend goed zwartniveau, mede te danken aan het hoge contrast. Wat wel opvalt bij de donkere scènes is dat ze niet helemaal vrij zijn van beeldruis. Maar daar blijft het dan ook bij qua tekortkomingen. En dus kunnen we spreken van een uitstekende beeldkwaliteit.

Het geluid van Kill List staat als DTS-HD Master Audio 5.1-track (24bit/48kHz) op de BD-uitgave, zowel in de oorspronkelijke Engelse taal als in het Frans. Wij bekeken de film uiteraard met het oorspronkelijke geluid. Een ding valt direct op als je de film start, namelijk het volume van de track. Of beter gezegd, het gebrek aan volume. Spraak is namelijk erg zacht in de mix opgenomen, waardoor je het volume van je audioinstallatie flink op zult moeten schroeven. Om vervolgens richting het eind van de film, wanneer de track wat agressiever wordt dan voorheen het geval was, de knop weer terug te draaien. Afgezien van deze kleine tekortkoming laat de track niks te wensen over. De voornaamste rol binnen het geluidsbeeld is weggelegd voor de onheilspellende muziek van Jim Williams, die veel bijdraagt aan de donkere sfeer. Gelukkig wordt deze met een prima klank ten gehore gebracht, dat wil zeggen met een goede detaillering, dynamiek en flink wat laag. Qua surroundgebruik blijft het voornamelijk bij wat subtiele omgevingsgeluiden, de eerder genoemde slotakte uitgezonderd. Resultaat van dit alles is een goed klinkende track, die de duistere toon van de film mooi ondersteunt.

De in Nederland verkrijgbare BD-uitgave van Kill List bevat enkel een verzameling interviews en een trailer als extra. Bepaalde buitenlandse uitgaven, bijvoorbeeld de Amerikaanse, komen er beter vanaf; daarop zijn onder andere ook nog twee commentaartracks en een korte Making Of te vinden.

Interviews (24 min)
Achtereenvolgens krijg je interviews te zien met regisseur Ben Wheatley (6 min), acteurs Neil Maskell en MyAnna Buring (8 min) en producers Claire Jones en Andrew Starke (10 min). Onderwerpen die aan bod komen zijn onder meer het ontstaan van de film, de cast, het verhaal, de rollen en de toon. Aardig om eens te bekijken. De interviews zijn in HD-resolutie (1080i) en Nederlands ondertiteld.

Trailer
De trailer van de film, die de toon van Kill List goed weet te vangen.

Kill List gaat over een man die een opdracht aanneemt die hem meezuigt in een duister complot. Met elementen van drama, misdaadfilm en horror is Kill List geen film die zich gemakkelijk in een hokje laat stoppen. Wat buiten kijf staat, is dat het qua toon een erg donkere prent is. Kill List moet het vooral hebben van het duistere, ongemakkelijke sfeertje. Gepaard met de vraag waar het allemaal naartoe gaat en wat het betekent – waarop je slechts deels antwoord krijgt – weet regisseur Ben Wheatley de aandacht goed vast te houden. Al zal niet iedereen het gebrek aan uitleg kunnen waarderen. De BD-uitgave heeft een uitstekende beeldkwaliteit en goed geluid. Als extra’s zijn diverse interviews en een trailer aanwezig.