Downton Abbey - Seizoen 3 deel 1

08-02-2013

8.5

Downton Abbey - Seizoen 3 deel 1 (DVD)

Begin 1920 staat het leven van Downton Abbey in het teken van het op handen zijnde huwelijk tussen Lady Mary (Michelle Dockery) en Matthew Crawley (Dan Stevens). Speciaal voor de gelegenheid komt Martha Levinson (Shirley MacLaine), de moeder van Lady Cora Crawley (Elizabeth McGovern), op bezoek vanuit Amerika. Zij is een vrijgevochten Amerikaanse die natuurlijk aanvaringen krijgt met de zeer Engelse Lady Violet Crawley (Maggie Smith). Maar ook de inmiddels zwangere Lady Sybil (Jessica Brown Findlay) en haar man, de voormalige chauffeur van Downton, Tom Branson (Allan Leech) komen onverwachts over vanuit Ierland. John Bates (Brendan Coyle) zit nog steeds in de gevangenis en Anna Bates (Joanne Froggatt) is bezig hem vrij te krijgen.
Lady Edith (Laura Carmichael) heeft haar zinnen gezet op Sir Anthony Strallan (Robert Bathurst) en de dienstmeisjes Daisy en Ethel zijn beiden nog steeds verliefd op de verkeerde man. Naast al deze relatieperikelen noopt de economische problematiek van Downton tot een aantal ingrijpende beleidsveranderingen waar de Earl of Grantham (Hugh Bonneville) de nodige moeite mee heeft. Ondertussen loopt alles binnen het huis Downton op rolletjes dankzij de ervaren Mr. Carson (Jim Carter) en Mrs. Hughes (Phyllis Logan). Gelukkig maar.

Julian Fellowes, bedenker en schrijver van Downton Abbey, was na de eerste serie verbolgen over de kritiek van sommigen over de geschiedkundige juistheid van het verhaal. Later gaf hij toe dat hij misschien enigszins overdreven had gereageerd, maar ik kan me zijn irritatie wel voorstellen. De serie puilt namelijk uit van de geschiedkundige details waar ook met heel erg veel aandacht naar is gekeken. En natuurlijk zal er hier en daar wel iets te vinden zijn wat niet klopt. Maar zelfs het taalgebruik is tot op de letter nagekeken, zodat er geen woorden worden gebruikt die in die tijd nog niet bestonden. Ik begrijp in ieder geval de ophef niet, want Downton Abbey is gewoon een schitterende serie met veel oog voor detail, prachtige kostuums en decors en inhoudelijk een boeiend verhaal waarvan je gewoon niet wilt dat het eindigt. Dat dachten de Nederlandse uitgevers van de serie waarschijnlijk ook, want de box van serie 3 is in Engeland gewoon met alle negen afleveringen uitgekomen. In Nederland moeten we het in eerste instantie doen met de eerste zes afleveringen in deel 1 en pas later komt deel 2 op de markt met daarin de laatste drie afleveringen. Dat is jammer, waarom niet alles in één (goedkopere) box?
De serie is geproduceerd door Carnival Films voor het ITV-netwerk en de regie is in handen van drie verschillende regisseurs die elk drie afleveringen verzorgen; Brian Percival, Andy Goddard en Jeremy Webb. De prachtige muziek is net als in de voorgaande series in handen van John Lunn. Er is achter de schermen wel enige verandering opgetreden. De kostuums, setdecoratie en camera worden verzorgd door anderen, maar er is geen verschil met vorige seizoenen waarneembaar.
De serie is een groot succes en heeft verschillende prijzen gewonnen waaronder in 2011 een Bafta en Banff Rockie Award en 2012 een Golden Globe en Primetime Emmy Award en zelfs in het net begonnen 2013 heeft Maggie Smith alweer een Golden Globe in de wacht gesleept voor haar rol als Violet Crawley. De acteerprestaties zijn dan ook allemaal zeer goed; overtuigend, betrokken en er blijkt in de verschillende personages ook groei te zitten en dat is erg mooi om te zien. Het is natuurlijk makkelijk om een bepaald karakter neer te zetten, maar om die in een serie ook een overtuigende groei mee te geven, zelfs in de minder grote rollen, is knap. Maar natuurlijk ook van groot belang om de aandacht vast te houden. En daar zorgen Fellowes en de acteurs met overtuiging voor.
Voor liefhebbers van kostuumdrama is de hele serie een absolute aanrader en serie 3 houdt het hoge niveau vast. ITV heeft inmiddels al een vierde serie besteld die in 2013 wordt gefilmd. In de gaten houden dus!

Genre: Drama, Televisie
Jaar: 2012
Speelduur: 305 min
Verpakking: Keepcase in Slipcase
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Fins, Noors
EAN: 5050582928969

• Downton Abbey in 1920
  • Making of Downton Abbey

Het eerste deel van het derde seizoen van Downton Abbey wordt gepresenteerd in een anamorf beeldformaat van 1.78:1, wat gebruikelijk is voor moderne televisieseries. In vergelijking met de vorige seizoenen heeft de beeldkwaliteit toch een stapje terug gedaan. Dat komt voornamelijk door het hoge contrast en matige schaduwdetail. In donkere delen is nauwelijks tot geen detail meer te onderscheiden. De zwartwaardes zijn uitstekend, daar kunnen we niets negatiefs over zeggen. De scherpte is redelijk goed, maar gestoken scherp is het toch niet helemaal. Vooral bij ruime buitenshots is regelmatig edge-enhancement zichtbaar. Compressiefoutjes en posterisatie zijn gelukkig niet aanwezig. Alles bij elkaar nog zeker voldoende wat we te zien krijgen, maar een verbetering ten opzichte van voorgaande seizoenen is het helaas niet.

Er staat één geluidstrack op de DVD van Downton Abbey, seizoen 3 en dat is een Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) track in de Engelse taal. Een DD 2.0-track is eigenlijk een beetje achterhaald tegenwoordig, ook voor televisie-series. Maar de doelgroep van deze serie bestaat voornamelijk uit vrouwen boven de 35 jaar. Voor deze doelgroep is surroundgeluid niet direct de eerste behoefte. Het gaat meer om verstaanbaarheid. Dat is bij deze serie dik in orde. Om niet alles van heel dichtbij te laten klinken is er, waar nodig, enige ruimtelijkheid aan de dialogen toegevoegd. Maar het klinkt allemaal wel heel scherp en crispy. De warme klank waar veel BBC-series om bekend staan ontbreekt hier volledig. Ook ontbreekt het laag. Het geluid is wel redelijk goed aangevuld met geluidseffecten en muziek. In vergelijking met de vorige delen is het toch wel allemaal iets minder, maar nog wel voldoende van kwaliteit.

De DVD-box bestaat uit twee discs, met ieder een geanimeerd menu in 1.78:1 anamorf beeldformaat. In tegenstelling tot de vorige seizoenen bevat dit deel wel een paar extra’s. Deze staan op de tweede disc en zijn voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Downton Abbey in 1920 (17 min)
Er is heel veel aandacht besteed om de serie er zo authentiek mogelijk uit te laten zien. Dat is terug te zien in de decors en de kleding, maar ook in bijvoorbeeld de haardracht. Ook de nieuwe technieken van die tijd, zoals een elektrisch broodrooster, worden in de serie gebruikt.

Making of Downton Abbey – De Mannen of Downton (9 min)
Een Making of die voornamelijk bestaat uit interviews met de belangrijkste acteurs en historisch adviseur Alastair Bruce. De acteurs vertellen over het verhaal, wat er anders is dan vorige seizoenen. Bruce vertelt over hoe de leefomgeving is veranderd nu de Eerste Wereldoorlog achter de rug is.

Op Downton Abbey bereidt men zich voor op het huwelijk tussen Lady Mary en Matthew Crawley. De kosten voor het huwelijk zijn hoog, maar Downton zit financieel in zwaar weer. Het eerste deel van het derde seizoen van Downton Abbey gaat verder waar seizoen 2 is geëindigd. De oorlog is voorbij en men probeert weer het normale leven op te pakken. De eerste zes afleveringen van dit seizoen staan op deze uitgave, die uit twee discs bestaat. Beeld en geluid zijn voldoende, al is de kwaliteit wat minder dan voorgaande seizoenen. Wel zijn er nu een paar extra’s aanwezig, dat is een vooruitgang.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Universal Pictures Benelux.