Et si on vivait tous Ensemble?

24-01-2013

3.5

Et si on vivait tous Ensemble? (DVD)

Twee stellen, de immer kibbelende Jean en Annie Colin (Guy Bedos & Geraldine Chaplin), aangevuld door Jeanne (Jane Fonda) + Albert (Pierre Richard) en een bevriende eeuwige vrijgezel Claude (Claude Rich) kennen elkaar al enkele decennia en hebben lief en leed met elkaar gedeeld. Hoewel zij zich nog lang niet zo voelen, tonen hun lijven hun ware leeftijd; oud. Zij en hun families gaan hier allemaal op hun eigen manier mee om. Bejaarden moeten in een tehuis, niet? Dementen voor hun eigen veiligheid opgesloten. Erger nog, verder verstopt. Wanneer dit het vijftal overkomt, begint het onmiddellijk te kriebelen. Dit is fout. Het vijftal besluit in één huis samen te leven, zodat men voor elkaar kan zorgen. Dat sommigen elkaar nu vaker zien, lijkt een bijkomstigheid, maar heeft wel degelijk gevolgen. Is de vriendschap naar alle decennia sterk genoeg gebleven om boven alles voor elkaar te blijven zorgen?

Op de DVD-kaft staat in grote letters verkondigd dat Et si on vivait tous Ensemble ("Wat als we eens samen zouden gaan wonen?") een heerlijke feelgoodfilm is. Dit is zonder meer niet waar. Het is zeker een ontroerende film met komische momenten, maar heeft zeker de focus op drama. Naarmate de jaren die resten op je vingers te tellen zijn, is het tijd voor reflectie en openheid. Het verleden dat uiteindelijk eens wordt uitgediept, confrontaties die niet langer te ontlopen zijn en de directe consequenties, stuk voor stuk neergezet door steengoede acteurs, dat is waar je naar kijkt. De film vermijdt grote clichés en gaat smaakvol met de gepresenteerde situaties om. Dit is grotendeels te danken aan de castleden op leeftijd, die elk een eigen karakter heeft. Claude Rich is Casanova op zijn zeventigste en zeer overtuigend als een man die nog steeds volop van zijn vrijheid geniet. De ruzietjes tussen Guy Ebdos en Geraldine Chaplin – jawel, de dochter van –, die ogenschijnlijk het grootste deel van hun relatie hebben gespeeld, zijn leuk om naar te kijken omdat hun liefde/vriendschap blijft aanhouden. Pierre Richard, een lid van het gezelschap die steeds meer de gevolgen van alzheimer merkt, speelt zeer innemend en is het hart van Et si on vivait tous Ensemble. De film zelf probeert dit te leggen bij Jane Fonda, die geveld wordt door een langslepende vorm van kanker. Haar poging iets van de rest van haar leven te maken zijn directer, banaler en in schril contrast met het subtiele spel van de anderen. Tenzij je alles wilt weten over een seksleven op leeftijd. Je seksueel willen uiten op oudere leeftijd is niet meer dan natuurlijk. Het lichaam wordt ouder, de geest zelden. Het staat alleen zo ver weg van de rest van het verhaal dat het stoort. De rol van Daniel Brühl als de student die de groep bestudeert, is bedoeld als de jonge blik (lees de kijker) op het schouwspel. Erbij staan en kijken, naast een flinterdun (achtergrond)verhaal, maken hem veruit de zwakste schakel. De oudjes zeggen al genoeg. Et si on vivait tous Ensemble is ondanks de hierboven genoemde aanmerkingen een klein, lief, komisch drama met een bitterzoete noot aan het eind, die elke klacht onmiddellijk doet vergeten. Niet voor de zwijmellaars, maar mooi voor een regenachtige dag met zijn twee. Hoe zouden wij het op die leeftijd aanpakken?

Genre: Drama, Komedie
Jaar: 2012
Speelduur: 92 min
Uitgever: Homescreen
EAN: 8717249480914

Op deze DVD-uitgave is Et si on vivait tous Ensemble te bekijken in een anamorf 2.85:1 beeldformaat. Het kleurencontrast is hoog, waardoor op de plekken de film wat donker aanvoelt. Door de hele film zijn er diepe kleuren en kennen de beelden een mooie zwartwaarde. Er wordt ook veel afgewisseld in lichttemperatuur: een speelse variatie tussen gele, blauwe en natuurlijke belichting van de scènes. De aankleding van huis en hoofdrolspelers is gelijk hun leeftijd wat ouderwets en bevat vooral veel donkere kleuren (bruin, blauw, zwart). Dit wordt gecompenseerd door kleurrijke attributen en elementen die door de film vervlochten zitten. Hierdoor blijft het beeld levendig. Halverwege Et si on vivait tous Ensemble is er een korte scène te bewonderen die geheel op video is opgenomen, met bijhorende beeldkwaliteit. Dit om de vergankelijkheid van alles, zeker techniek, subtiel aan te stippen. In de reguliere film zijn echter ook artefacten te zien. Hier en daar zijn compressieblokken op te merken en vaak ruis. Ook de scherpte van de beelden is niet overal even consequent. Op deze DVD-uitgave is alleen Nederlandstalige ondertiteling aanwezig. Deze is zoals gebruikelijk wit ingekleurd en wordt gecentreerd onderin beeld gepresenteerd. Op de kwaliteit hiervan is niets aan te merken.

Deze DVD-uitgave is voorzien van een Franstalige Dolby Digital 5.1-audiotrack (448 kb/s). Alle stemmen zijn goed en helder te horen. Ondanks dat sommige van de mannelijke acteurs relatief lage stemmen hebben, is alles duidelijk verstaanbaar. ook de scènes die zich binnen afspelen klinken vol in de mix, zodat het probleem dat gesprekken in dergelijke ruimtes wat hol klinken gelukkig wordt vermeden. Zachte, vaak dezelfde, maar redelijk gelaagde omgevingsgeluiden zorgen voor de juiste ambiance en laten de kijker de film echt beleven. De focus ligt zoals bij veel Franse films op het gesproken woord, maar in Et si on vivait tous Ensemble doet de rest van het geluid er niet voor onder. De simpele, maar pakkende melodieën van componist Jean-Philippe Verdin spelen in op het sentiment en vullen waar nodig aan. Het LFE-kanaal is stil.

Zodra je de disc van Et si on vivait tous Ensemble in je DVD-speler stopt, kom je in het hoofdmenu terecht. Hier kun je de film integraal afspelen, of een van de twaalf hoofdstukken selecteren. In dit menu is er tevens de mogelijkheid de film met of zonder ondertiteling te bekijken. Naast enkele promotietrailers zijn er op deze DVD-uitgave geen extra’s aanwezig. Op de Franse versie is wel een korte Making Of aanwezig.

Uiteindelijk komt iedereen op een leeftjd waarop de dagen die nog komen minder zijn dan die geleefd zijn. Men is gewend van deze oude van dagen dat zij zich conformeren aan het beeld dat de gemeenschap hiervan heeft: lief, krakkemikkig, stil. Et si on vivait tous Ensemble toont ons het leed dat mensen op leeftijd ondergaan en hoe dit vijftal hier op eigen wijze mee omgaat. Het is geen feelgoodfilm zoals op de DVD-cover staat, maar een innemend drama. Zij het niet zonder enkele inhoudelijke punten van kritiek. Het beeld kent verschillende artefacten, af en toe onscherp, maar is daarnaast heel rijk van kleur. De geluidskwaliteit is prima, met sfeervolle muziek. Qua extra’s is het op deze DVD-uitgave heel mager gezaaid. Et si on vivait tous Ensemble is niet al te vrolijk, maar wel mooi voor een regenachtige dag met zijn twee.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Homescreen.