Angels' Share

17-01-2013

8

Angels' Share (Blu-ray)

Als de Schotse Robbie (Paul Brannigan) vader wordt, zweert hij dat zijn zoon nooit het tragische leven zal kennen dat hij zelf heeft geleid. Op het nippertje ontsnapt hij aan een gevangenisstraf en krijgt hij een allerlaatste kans om zijn leven met zijn vriendin Leonie (Siobhan Reilly) een positieve wending te geven. Tijdens zijn taakstraf ontmoet Robbie het drietal Rhino (William Ruane), Albert (Gary Maitland) en Mo (Jasmin Riggins), die net als hij door hun criminele verleden moeilijk werk kunnen vinden. Hun reclasseringsambtenaar Harry (John Henshaw) laat hen kennismaken met de wereld van de whisky. Nooit had Robbie kunnen dromen dat drinken zo fundamenteel zijn leven kon veranderen. Zijn nieuw ontdekte talent – een verfijnde smaak en delicate ‘neus’ – maakt het voor Robbie en zijn vrienden mogelijk een nieuwe, onverwachte weg in te slaan. Ze krijgen namelijk een kans om een mooie deal te sluiten met whiskykenner Thaddeus (Roger Allam). De lijn tussen legaal en illegaal is echter maar dun en dat maakt de situatie precair voor dit gezelschap dat de schijn al tegen heeft. Weten ze een nieuw leven op te bouwen?

Ken Loach maakt geëngageerde Britse drama’s. In de meeste gevallen richten deze zich op de onderste lagen van de samenleving. Zo ook in Angels’ Share. De titel verwijst naar het kleine gedeelte van de whisky dat simpelweg verdampt wanneer het langere tijd in een ton wordt bewaard. Een belangrijk verschil met eerdere producties van Loach is dat deze film schakelt tussen drama en komedie. Onderaan de streep is het uiteindelijk de komedie die de boventoon voert. En deze is zeker geslaagd. Het kleurrijke gezelschap is goed op elkaar ingespeeld en staat daarmee garant voor het nodige leedvermaak. Vooral Gary Maitland weet op komisch vlak de juiste snaar te raken. Zijn personage is dan ook enorm onnozel en naïef en daardoor een perfect doelwit om in de zeik te nemen. De film wordt gedragen door Paul Brannigan. Hij debuteert in deze film, maar acteert zo naturel en overtuigend dat je zou verwachten dat hij al een ervaren acteur is. Ook de casting van John Henshaw is een schot in de roos. Zijn rol als reclasseringsambtenaar is een duidelijke vaderfiguur. Van begin tot eind is Angels’ Share zeer onderhoudend. Het tempo zit er goed in en het verhaal is redelijk overtuigend. De film slaagt er echter niet geheel in om de luchtige momenten af te wisselen met drama. Dit komt voornamelijk doordat sommige dramatische scènes wel heel zwaar op de maag liggen. Ze zijn op een realistische wijze ingestoken, zoals Loach dat gewend is te doen. Een goed voorbeeld hiervan is een scène waarin hoofdrolspeler Robbie het gesprek aangaat met een van de slachtoffers van zijn gewelddadige acties uit het verleden, zogenaamde daderconfrontatie. Goed geacteerd en het beklijft, maar het valt uit de toon met de rest van de film en is daarmee misschien zelfs wel een beetje ongepast. Door de verschillen in toon wordt ook de bedreiging door verschillende mensen uit de omgeving van Robbie nooit echt angstaanjagend. Tenslotte is de moraal van Angels’ Share wat twijfelachtig. Zonder de details te verklappen – hun ingenieuze plan maakt de film juist verrassend – proberen de aan lager wal geraakte personages uit de problemen te komen door de wet wéér te overtreden. Eind goed, al goed? Dit oordeel mag je als kijker zelf vellen. Feit is echter dat Angels’ Share opnieuw een pareltje uit de Britse cinema is.

Angels’ Share is door Cinéart uitgebracht op DVD en Blu-ray Disc. Hieronder bespreken we de Blu-ray Disc.

Genre: Drama, Komedie
Jaar: 2012
Speelduur: 101 min
Beeldverhouding: 1.85:1 HD niet anamorf
Uitgever: Cineart
EAN: 5414939326752

De Blu-ray Disc-uitgave van The Angels’ Share heeft de originele beeldverhouding van 1.85:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit een 50 GB dubbellaagse disk.

De beeldkwaliteit van Angels’ Share is in één woord te omschrijven als natuurlijk. Kleuren en contrast zijn perfect geënt op een zo getrouw mogelijke weergave van de verschillende omgevingen. De transfer slaagt hierin en is daarin consistent. De scherpte is ook precies goed. Niet overmatig aangescherpt maar gewoon een goede weergave. Het behoort echter niet tot de meest gestoken scherpe weergaves die we tot nu toe op dit medium hebben gezien. Het beeld is geheel vrij van defecten in wat voor vorm dan ook. We kunnen er een heel lang verhaal van maken, maar Angels’ Share is gewoon voorzien van een prima transfer.

Deze Blu-ray Disc van Angels’ Share is voorzien van een DTS-HD Master Audio 5.1-track (24bit/48kHz) in de originele Engelse taal. De aard van de film leent zich niet bepaald voor een knallende audiopresentatie. De film kent niet echt actiescènes en de hele stijl van filmen is bijzonder realistisch. De audiopresentatie van Angels’ Share is dan ook ondergeschikt aan deze stijlkeuzes. Dialogen zijn prima verstaanbaar en goed gecentreerd. De achterste speakers worden goed ingezet voor subtiele geluidseffecten en in het bijzonder wanneer er muziek wordt gebruikt. De muzikale intermezzo’s zijn ook de momenten waarop de subwoofer het meest evident aanwezig is. Een laatste noot is de tip om de ondertiteling aan te zetten, ook als je dit normaliter niet gewend bent bij Engelstalige film. De accenten zijn namelijk bij vlagen vrij sterk en maken de taal lastig verstaanbaar.

Vanuit het pop-up menu zijn een aantal extra’s te bekijken.

Making of (22 min.)
Een middelmatige making of die gerust één kijkbeurt waard is. Deze zal alleen niet tot schokkende nieuwe inzichten leiden. De inhoud bestaat uit de cast en crew die afwisselend een beschrijving geven van het verhaal en van hun personages. Een en ander wordt ondersteund door een compilatie van fragmenten uit de film. De beeldkwaliteit is HD, de audio Dolby Digital 2.0 en er is ondertiteling beschikbaar.

Deleted scenes (14 min.)
Maar liefst 14 minuten aan verwijderde scènes zijn hier achtereen te bekijken. De beeldkwaliteit hiervan is standaard definitie en kent de nodige beschadigingen. De audio is Dolby Digital 2.0. De ondertiteling ontbreekt hier.

Trailer (2 min.)
De trailer van de hoofdfilm, in HD te bekijken.

Robbie heeft niet de beste kaarten toebedeeld gekregen in het leven. Hij ontsnapt ternauwernood aan een gevangenisstraf en is vastberaden zijn leven te beteren. Dit wordt hem niet eenvoudig gemaakt totdat er via zijn reclasseringsambtenaar zich een kans voordoet in de wereld van de whisky. Regisseur Ken Loach is gewend zware politiek maatschappelijke films te maken, maar stapt hier op het komische pad. Hij slaagt hier zeker in en weet een vermakelijke film te produceren met een frisse en naturel acterende cast en een goed tempo. Het schakelen tussen drama en komedie is niet altijd even geslaagd en de moraal van Angels’ Share is wat twijfelachtig. De BD-uitgave is prima verzorgd met een mooi naturel beeld en idem geluid. De extra’s bestaan uit een doorsnee making of, een aantal verwijderde scènes en de trailer van de film.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Twin Pics.