Lorax, the

03-01-2013

6.5

Lorax, the (DVD)

De 12-jarige jongen Ted (Zac Efron / Ferry Doedens) zoekt naar dat ene ding dat hem in staat maakt het meisje van zijn dromen voor zich te winnen. Om indruk te maken op Audrey (Taylor Swift / Marly van der Velden) moet hij op zoek naar het verhaal van de eigenwijze bosbeschermer de Lorax (Danny DeVito / Frits Lambrechts). Dit eigenzinnige en ietwat humeurige schepsel doet er alles aan om zijn wereld te beschermen. Hoe het allemaal zo ver is gekomen? Daar kan Ted alleen achter komen door de stad te verlaten en de mysterieuze The Once-ler (Ed Helms / René van Kooten) op te zoeken. Hij vertelt het verhaal van een wereld die er ooit nog groen en kleurrijk uitzag, maar door de komst van de industrie onherstelbaar is beschadigd. Een kleine groep profiteert daarvan, zoals de multimiljardair Mr. O’Hare (Rob Riggle / Frans Limburg). Hij verkoopt schone lucht. Ooit een vanzelfsprekendheid, nu een begeerd en waardevol goed. Is het nog mogelijk om de wereld weer in eer te herstellen en kan Ted deze beweging in zijn eentje in gang zetten?

Kapitalisme is slecht. De natuur gaat hierdoor verloren. Een beter milieu begint bij jezelf. Een duidelijke boodschap is het animatiegenre niet onbekend. In The Lorax ligt het er echter wel heel erg dik bovenop. Je zou het bijna propaganda kunnen noemen. Het valt dan ook nog mee dat de film niet medegefinancierd is door Greenpeace. Wellicht is dat het regisseursduo Chris Renaud en Kyle Balda (Despicable Me) niet aan te rekenen. Ze verfilmen hier namelijk een verhaal van de wereldberoemde kinderboekenschrijver Dr. Seuss en blijven daarbij hondstrouw aan het bronmateriaal. Zijn verhalen hebben al vaak de weg naar het witte doek gevonden. Soms succesvol met producties als The Grinch en Horton Hears a Who!. Soms minder succesvol, zoals bijvoorbeeld bij The Cat in the Hat het geval was. The Lorax mag zich in het rijtje van (commercieel) succesvolle films scharen. Het geschatte budget van 70 miljoen dollar is ten tijde van dit schrijven ruim terugverdiend met een wereldwijde bioscoopomzet van bijna 350 miljoen. Zoals eerder genoemd blijven de schrijvers dicht bij de kern van het kinderboek. Dit boek is geschreven voor jonge kinderen en het is dan ook niet verrassend dat deze productie maar heel weinig te bieden heeft voor de volwassen kijker. Er is verrassend weinig humor aanwezig of je moet deze al zien in de schattige en kleurrijke karakters. Met een speelduur van nog geen 80 minuten en een flinterdun verhaaltje is The Lorax geheel gericht op de attentiespanne van de kleintjes. De animatie ziet er lang niet slecht uit, maar kan zich niet meten met de toppers uit het animatiegenre. Het is moeilijk te duiden waar dit precies aan ligt. Wellicht zit dit in de mate van detail die een stuk minder is dan bij sommige genregenoten. Muziek speelt daarnaast een vrij grote rol in de film. De nummers zijn leuk genoeg op het moment suprême, maar weten niet te beklijven. We kunnen ons niet aan de indruk onttrekken dat The Lorax een zuiver commercieel product is. Het ‘klopt’ allemaal wel, maar er zit geen ziel in. Originaliteit en creativiteit ontbreken. Dit maakt dat de film hooguit bruikbaar is als escapisme voor je kinderen, kleinkinderen, neefjes of nichtjes. Voordat je tot tien kunt tellen is de film alweer afgelopen, maar in de tussentijd heb je even tijd voor jezelf. Meekijken wordt niet aangeraden.

Genre: Animatie, Familie, Komedie
Jaar: 2012
Speelduur: 83 min
  • Dolby Digital 5.1 - Audiodescriptie
Uitgever: Universal Pictures Benelux
EAN: 5050582900927

• Deleted Scene
  • Seuss to screen
  • Seuss it up!
  • Once-ler’s wagon

Het beeld van The Lorax wordt gepresenteerd in de originele 1:85.1 beeldverhouding. Zoals we vaak zien bij recent geproduceerde en digitaal geanimeerde producties, is het beeld een toonbeeld van perfectie. Degenen die heel hard hun best doen om met een vergrootglas zaken te vinden, zullen misschien op kleine defecten stuiten. Maar een muggenzifter die daarop let. De kleuren knallen van je scherm. Het beeld is gestoken scherp. Het beeld is zeer contrastrijk. Het zwartniveau is prima en het schaduwdetail goed op orde. Ruis ontbreekt geheel. Het beeld is gestoken scherp en de mate van detail is indrukwekkend. Wellicht het enige wat de transfer tegenhoudt in het bereiken van nog grotere hoogten, zijn de beperkingen van het medium DVD. Ongetwijfeld zal The Lorax er op Blu-Ray Disc dan ook nog mooier uitzien.

De audio op de DVD-uitgave van The Lorax is in Dolby Digital 5.1-formaat (384kb/s). Een van de eerste dingen die hieraan opvalt, is de grote mate van ruimtelijkheid. De achterste speakers krijgen geen moment rust. Toch voelt het niet onnatuurlijk en zijn de effecten mooi gecontroleerd. De film leent zich in al haar (muzikale) spektakel prima voor een mooie surround-presentatie. De subwoofer mag ook goed aan de slag, tot aan het punt waarop je het volume wat aanpast om rekening te houden met je buren. Welk moment uit de film je ook kiest, de audio is altijd van consistente kwaliteit. Binnen al dit geweld blijven de dialogen prima verstaanbaar. Ook een Nederlandse versie mag uiteraard niet ontbreken en deze heeft exact dezelfde specificaties als de Engelse versie. Voor de technische prestaties maakt het dan ook niet uit welke je kiest.

Na een aantal trailers wordt het hoofdmenu bereikt. Vanuit het submenu met de extra’s zijn een viertal extra’s te bekijken. Deze worden hieronder besproken. Op de Blu-Ray Disc uitgave en op buitenlandse uitgaves zijn nog een aantal extra’s meer te vinden, waaronder een audiocommentaar en aantal korte animatiefilmpjes.

Seuss to screen (4 min.)
Een korte making of waarbij vooral de focus ligt op het boek en hoe de vertaling naar de film is gemaakt. Duidelijk gemaakt voor promotionele doeleinden, blijft deze redelijk aan de oppervlakte.

Seuss it up! (10 min.)
Met afstand de leukste en meest originele interactieve extra die we in lange tijd voorbij hebben zien komen. Een van de tekenaars van de film geeft les aan een aantal kinderen. Als kijker kun je meedoen en stap voor stap enkele van de personages uit de film leren tekenen.

Once-ler’s wagon
Een vrij nutteloze extra. Het is de bedoeling dat je voorwerpen selecteert om te kijken wat ermee gebeurt. Meestal wordt dit gevolgd door een slapstickachtige aninimatiesequentie die voorbij is voordat je met je ogen kan knipperen. De laadtijden die tussentijds steeds optreden gooien dan ook roet in het eten. Deze staan niet in verhouding tot de korte duur van de filmpjes.

Deleted scene (1 min.)
Een enkele verwijderde scène is hier te bekijken. Deze heeft dezelfde beeldkwaliteit als de hoofdfilm.

The Lorax is de nieuwe verfilming van een van de verhalen van de wereldberoemde kinderboekenschrijver Dr. Seuss. Een doodnormale jongen doet zijn best om de natuur te redden van de ondergang door een nieuwe boom te planten en tegelijkertijd het meisje van zijn dromen voor zich te winnen. Hij wordt daarbij gedwarsboomd door een industriële magnaat die rijk is geworden door schone lucht te verkopen. De boodschap in deze film ligt er wel heel erg dik bovenop en zal bij menig kijker de nodige ergernis oproepen. Beter nog is om de film geheel te mijden aangezien dit commerciële vehikel duidelijk enkel en alleen gemaakt is voor de allerkleinsten. Als zodanig kan het voor hen een prima aankoop zijn. Op de DVD zullen ze niets aan te merken hebben. Beeld en geluid zijn van uitstekende kwaliteit. Van het bescheiden aantal extra’s is de interactieve sessie met een van de tekenaars van de film de leukste. Een complete uitgave voor een specifiek publiek.