Kiss Me / Kyss mig

07-12-2012

6.5

Kiss Me / Kyss mig (DVD)

Mia (Ruth Vega Fernandez) gaat met haar aanstaande echtgenoot Tim (Joakim Nätterqvist) naar het verlovingsfeest van haar vader (Krister Henriksson) en Elisabeth (Lena Endre). Op dat feest ontmoet Mia de dochter van Elisabeth, Frida (Liv Mjönes). De relatie tussen Mia en haar vader is niet zo goed, dus ze zien elkaar niet zo heel erg veel. Maar Mia en Frida voelen zich tot elkaar aangetrokken en tijdens een weekend weg naar een eilandje vallen de twee voor elkaar. Dat zorgt voor onrust in het leven van Mia, want ze is ervan overtuigd dat ze met Tim wil trouwen. Toch blijft Mia continu in haar gedachten en ze komt voor een moeilijke keuze te staan: trouwt ze met Tim, die van haar houdt en voor haar wil zorgen of kiest ze voor een onzekere liefde met een vrouw?

Negen jaar na de film Hot Dog maakt de Zweedse Alexandra-Therese Keining haar tweede speelfilm Kiss Me/Kyss mig. Keining is in haar normale leven vooral werkzaam binnen de casting. Zo heeft ze de casting gedaan voor de populaire misdaadserie Wallander. Twee van de hoofdrolspelers van deze serie heeft ze ook gecast voor Kiss Me, namelijk Krister Henriksson als vader en Lena Endre als diens nieuwe verloofde Elisabeth. Beide acteurs zijn zeer ervaren en weten hun rol dan ook goed invulling te geven. De twee hoofdrolspeelsters, Ruth Vega Fernandez als Mia en Liv Mjönes als Frida zijn ook zeker geen groentjes meer, maar hebben minder naam gemaakt. Spelen kunnen ze echter wel, want beiden zetten erg mooie rollen neer. Zowel het verlangen van beide vrouwen als ook de moeite van Mia om een beslissing te nemen is erg mooi in beeld gebracht. Beiden willen ze bij elkaar zijn, maar de omstandigheden maken dat zo moeilijk. De onrust, de onmacht, de angst voor de omgeving of voor de familie worden op een integere manier in beeld gebracht. De film geeft een eerlijk beeld van hoe moeilijk het kan zijn om voor je homoseksualiteit uit te komen.
De chemie tussen beide actrices is sterk voelbaar. Dat uit zich het meeste in de paar liefdesscènes tussen de twee vrouwen. Ruth Vega Fernandez noemde deze scènes een ‘dans-choreografie’. En zo zien ze er ook uit. De vrouwen zijn heel gepassioneerd naar elkaar toe en hun intieme relatie komt zeer geloofwaardig over. Dat geldt niet direct voor de snelheid waarmee Mia en Frida elkaar vinden. Al op de eerste avond dat ze elkaar ontmoeten zitten ze al naar elkaar te lonken. Van Frida is dat enigszins te begrijpen, maar van Mia, die op het punt staat te gaan trouwen met Tim, komt dat wat vreemd over. Naast een ontluikende liefde tussen twee vrouwen gaat deze film ook over de moeizame relatie tussen een vader en zijn dochter. De dochter verwijt hem de scheiding tussen haar ouders, iets waar hij moeite mee heeft. Hij probeert lief tegen haar te zijn, maar loopt continu tegen een muur op. Een muur die Mia mede heeft opgetrokken, omdat ze niet weet hoe ze haar gevoelens voor Frida aan hem moet uitleggen. Zo heeft een relatie grote invloed op een andere. Regisseuse Keining weet dat treffend in beeld te brengen, al lapt ze met enige regelmaat de traditionele filmwetten aan haar laars. Zo gaat ze regelmatig over de as, wat dan desoriënterend kan werken. Maar Kiss Me is een knappe tweede film van Keining en het is te hopen dat we niet weer negen jaar hoeven te wachten op haar volgende film.

Genre: Drama, Gay
Jaar: 2011
Speelduur: 101 min
  • Dolby Digital 2.0 - Zweeds
  • Dolby Digital 5.1 - Zweeds
Uitgever: Homescreen
EAN: 8717249480228

Kiss Me heeft op de DVD het originele beeldformaat van 2.35:1 meegekregen en dat in een anamorfe uitvoering. Het beeld oogt scherp en gedetailleerd. Daar valt weinig op aan te merken. Het probleem van deze transfer is de te hoge helderheid. Daardoor is het contrast ook aan de lage kant. Er hangt de hele film door een lichte waas over het beeld. Niet dat de beeldkwaliteit daardoor slecht is, maar met een wat dieper zwart en beter contrast had het beeld er zoveel mooier uit kunnen zien. Zelfs de kleuren worden op deze manier wat flets. Geen slechte transfer, maar er had zeker meer ingezeten. Wie wil weten hoe het beeld er uit had gezien met een beter contrast moet de trailer op deze DVD eens bekijken.

De belangrijkste geluidstrack op deze DVD van Kiss Me is een Zweedstalige Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) track. Daarnaast is er ook nog een Dolby Digital 2.0-track aanwezig, maar die laten we voor het gemak even buiten beschouwing. Het geluid richt zich vooral op de frontkanalen, waarbij de dialogen keurig uit het midden komen. Deze klinken ook mooi natuurlijk en hebben het juiste perspectief met het beeld. Het stereobeeld is niet zo breed en de ruimtelijke werking komt eigenlijk alleen naar voren als er muziek wordt gebruikt. Voor de rest blijven de surroundkanalen akelig stil. Ook de subwoofer heeft weinig werk te doen. Jammer is ook dat de muziek zo weinigzeggend is. Op momenten past die ook niet goed bij de film. Geen spectaculaire geluidstrack dus, maar daar is het ook het soort film niet voor.

De DVD heeft een statisch menuscherm met een stuk uit de filmmuziek als achtergrondgeluid. Naast een aantal promotietrailers van Homescreen releases, is alleen een trailer van de film als extra te vinden. Ook buitenlandse releases hebben een gebrek aan extra’s.

Trailer (2 min)
De trailer van de film in 2.35:1 anamorf beeldformaat. Deze trailer laat zien hoe contrastrijk het beeld had kunnen zijn. Dat is bij deze trailer veel beter dan de film zelf.

Op het verlovingsfeest van haar vader ontmoet Mia de mooie blonde vrouw Frida. Mia is van plan te gaan trouwen met Tim, maar wordt verliefd op Frida. Ze staat nu voor een moeilijke keuze. Kiss Me is een mooi gemaakte Zweedse coming-out-film. Het prima acteerwerk maakt dit een geloofwaardige film. De DVD-uitgave heeft een voldoende beeld- en geluidskwaliteit, zonder al te hoge ogen te gooien. Vooral qua beeld is er verbetering mogelijk. De extra’s zijn helaas beperkt, we moeten het hier slechts met een trailer doen. Dat geldt overigens ook voor buitenlandse releases.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Homescreen.