American Horror Story

16-11-2012

6.3

American Horror Story (Blu-ray)

Als Vivien Harmon (Connie Britton) uit Boston haar man Ben (Dylan McDermott) betrapt tijdens seks met een patiënte van hem, is het bijna gedaan met het huwelijk. Om het te redden besluiten ze, met hun dochter Violet (Taissa Farminga), naar een oud landhuis aan de westkust van Amerika te verhuizen. Wat ze niet weten is dat het landhuis al flink wat heeft meegemaakt. Door de jaren heen zijn er al heel wat eigenaars dood gegaan. Als snel merken ook Vivien en Ben dat er iets niet helemaal pluis is met het huis. Hun excentrieke buurvrouw Constance (Jessica Lange) weet er blijkbaar meer van, maar ze laat niets los tegen haar nieuwe buren. Violet vindt het echter reuze spannend en maakt vriendjes met Tate (Evan Peters), een jongen die patiënt is bij Ben, maar blijkbaar ook het huis en diens vorige bewoners heel goed kent. Is het gezin Harmon hetzelfde lot beschoren als hun illustere voorgangers? Of weten zij de dans te ontspringen?

American Horror Story is een recente TV-serie uit de koker van Ryan Murphy en Brad Falchuk, de mannen achter populaire series als Nip/Tuck en Glee. Als je de titel van de serie bekijkt, verwacht je met een onvervalste horror-serie van doen te hebben. Maar de titel dekt de lading maar ten dele. Eigenlijk nog niet half. Er komen zeker elementen die je doen denken aan horror in voor, maar je kunt het beter omschrijven als mystiek. Het verschijnen en weer verdwijnen van de doden, het mysterieuze van de kelder van het huis of de gedachtes van buurvrouw Constance zijn spannend, maar niet eng in de zin van ‘horror’. Spannend is het zeker, maar bij tijd en wijle ook saai en langdradig. De serie hikt soms teveel op twee gedachten. Aan de ene kant wil men een spannende serie maken, maar aan de andere kant zit er ook behoorlijk veel sociaal drama in. Hoe ga je om met overspel of een afgebroken zwangerschap? Wat doe je als je depressief bent? Allemaal op zichzelf interessante onderwerpen, maar het duurt allemaal vrij lang voordat er iets concreets mee gedaan wordt. De afleveringen zelf bevatten geen afgeronde verhalen, het is één langgerekte gebeurtenis, met eigenlijk maar een heel dunne verhaallijn. Sommige afleveringen zijn behoorlijk langdradig, soms zelfs met stukken die erg saai zijn. Men heeft veel tijd, en dus afleveringen nodig, om het verhaal te vertellen. Het duurt lang voordat enigszins duidelijk wordt welke richting deze serie op gaat. Het tempo ligt dus vrij laag en men heeft dit een beetje proberen te op te krikken door een snelle montage toe te passen. Dat maakt het verhaal echter niet spannender. Maar het is toch wel intrigerend hoe dit alles afloopt en daardoor blijf je wel kijken.
American Horror Story is een erg populaire serie in Amerika en Jessica Lang heeft zowel een Emmy als Golden Globe gewonnen voor haar rol als de excentrieke buurvrouw Constance. Het is lang geleden dat we haar in een rol hebben gezien die aanspreekt, maar hier weet ze dan ook wel iets heel moois neer te zetten. Spannend, dreigend, bizar, het is allemaal van toepassing op haar karakter. Haar rol is het hoogtepunt van de cast. Slecht geacteerd wordt er overigens niet, maar zeker niet alle rollen worden even geweldig vertolkt. Dit is zeker geen slechte serie en liefhebbers van een mix van mystiek, horror en spanning zullen er voldoende van hun gading in vinden. Zij moeten wel even door de langdradige dramamomenten heen bijten. Wie alleen voor drama gaat kan deze serie toch beter links laten liggen, daarvoor is het te spannend en bij vlagen gewelddadig.
De serie is tot nu toe nog niet op de Nederlandse televisie verschenen. In België is de serie wel te zien geweest, bij Prime Series. Voor velen zal deze uitgave dan ook de eerste kennismaking zijn met American Horror Story. Eentje die smaakt naar meer, maar waar ook nog wat punten voor verbetering vatbaar zijn. In Amerika is men inmiddels al bij het derde seizoen aanbeland, wij doen het hier nu met het eerste seizoen.

Genre: Drama, Horror
Jaar: 2011
Speelduur: 525 min
Verpakking: Digipack in slipcase
Beeldverhouding: 1.78:1 niet anamorf
  • DTS 5.1 - Frans
Uitgever: Fox Home Entertainment
EAN: 8712626069096

• The Murder House Tour
  • Behind the Fright: the Making of
  • Overture to Horror
  • Out of the Shadows

American Horror Story staat in het originele beeldformaat van 1.78:1 op deze Blu-ray Disc-uitgave. De serie is verdeeld over drie 50 GB dubbellaags schijfjes, die bijna voor zijn geheel zijn beschreven. Het beeld heeft een resolutie van 1080/24p, dus 1080 beeldlijnen progressief met 1920*1080 beeldpunten en een beeldsnelheid van 24 beelden per seconde. Voor de encodering van het beeld is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC videocodering.

Deze serie heeft een goede, maar geen uitzonderlijke beeldkwaliteit. Het is nogal wisselend en dan met name het contrast. Soms is het vrij hoog, met veel donkere delen. Dan is het weer opvallend laag, waarschijnlijk doordat de helderheid is opgekrikt. Dan is ineens ook een behoorlijke hoeveelheid beeldruis zichtbaar, wat de scherpte ook niet ten goede komt. Over het algemeen is de scherpte ruim voldoende. De regelmatig voorkomende softe momenten komen meestal niet door de transfer, maar door het camerawerk. Voor het overige valt er weinig op de beeldkwaliteit aan te merken. Storende artefacten zijn niet aanwezig. Briljant is het beeld niet, maar ruim voldoende is het zeker wel.
Wie Nederlandse ondertiteling nodig heeft voor het volgen van de dialogen mist toch wel wat aan informatie. Sommige stukken dialoog zijn namelijk slechts beperkt vertaald.

De belangrijkste geluidstrack op deze uitgave van American Horror Story is een DTS-HD Master Audio 5.1 (24bit/48kHz) track. Het zal niet verrassend zijn dat het geluid zich bij deze, voor televisie gemaakte, serie zich voornamelijk richt op de voorste speakers, en dan vooral het centerkanaal. Het gaat hier met name om dialogen die aangevuld worden met de nodige geluidseffecten en muziek. Dialogen zijn over het algemeen goed te volgen en klinken heel natuurlijk. Omgevingsgeluiden zijn zeer subtiel aanwezig, maar deze zijn wel in de achterste kanalen aanwezig, die verder alleen worden gebruikt voor de muziek. De muziek zorgt voor de belangrijkste accenten bij schrikmomenten en is het belangrijkste ingrediënt voor de beangstigende sfeer die de serie bij vlagen oproept. Is dit een spectaculaire geluidstrack? Nee, dat niet. Maar je kunt het wel benoemen als degelijk en toereikend.

De Blu-ray Disc-uitgave van American Horror Story is een digipack met slipsleeve en bestaat uit drie discs. Elke disc heeft een geanimeerd menu, met muziek. De extra’s staan voornamelijk op het derde schijfje, na de twee laatste afleveringen. Alleen het audiocommentaar staat op de eerste disc. Alle extra’s zijn in HD-resolutie en voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Disc 1

Bedenker en regisseur van de eerste aflevering, Ryan Murphy, spreekt bij de pilotaflevering (dat uiteindelijk ook de eerste aflevering van de serie is geworden) het audiocommentaar in. Murphy gaat in op de karakters, de verhaallijn en komt met kleine bijzonderheden. Zo heeft hij veel elementen gebaseerd op dingen die hem persoonlijk fascineren. Het is niet de bedoeling dat je het commentaar beluistert voordat je de hele serie hebt bekeken, want hij refereert regelmatig aan gebeurtenissen of dingen die pas veel later in de serie bekend worden. Het audiocommentaar is voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Disc 3

The Murder House Tour (6½ min)
In de serie is het huis van de familie Harmon onderdeel van een tour door de omgeving langs bijzondere plekken waar moorden zijn gepleegd. In dit item is er ook zo’n tour, maar dan door het huis zelf. Inclusief een beetje irritante fake ‘camera-recording’ beelden er tussen gemonteerd.

Behind the Fright: the Making of (25 min)
Een uitgebreide en interessant Making Of, met interviews met veel van de betrokkenen, zowel cast als crew. Men gaat niet alleen in op waar de serie over gaat, maar ook hoe deze gemaakt is. Met aandacht voor onder meer special effects en make-up.

Overture to Horror: Creating the Title Sequence (9 min)
Titel-ontwerper Kyle Cooper samen met de componisten Cesar Davila-Irizarry en Charlie Clouser vertellen hoe de titelsequentie van de serie tot stand is gekomen. Producente Alexis Martin Woodall is de verbindende factor tussen de verschillende onderdelen van dit item.

Out of the Shadows: Meet the House Ghosts (15 min)
Er leven een heleboel geesten van vorige eigenaars in het huis. Hier geven de acteurs die deze rollen spelen een interview over hun personage.

Vivien en Ben verhuizen naar een huis aan de westkust van Amerika. Het blijkt niet zomaar een huis te zijn, maar een waar de inmiddels overleden vorige eigenaren nog steeds ronddwalen. Alleen dochter Violet kan daar mee omgaan. American Horror Story is een succesvolle Amerikaanse televisieserie, die nog niet in Nederland is uitgezonden. De inhoud van deze serie is niet zozeer te omschrijven als horror, maar meer als mysterieus. Ook ontbreekt een flinke dosis drama niet, maar voor liefhebbers van dat genre is de serie toch iets te spannend. Deze Blu-ray Disc-uitgave heeft een voldoende beeld- en geluidskwaliteit. Ook zijn er een aantal boeiende extra’s aanwezig. Tel daar de mooie verpakking nog bij op en je hebt te maken met een prima release.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Fox Home Entertainment.