What to Expect When You’re Expecting

04-11-2012

4

What to Expect When You’re Expecting (Blu-ray)

Vijf koppels krijgen ieder op hun eigen manier te maken met zwangerschap en/of een kinderwens. Zo wordt fitness-goeroe Jules Baxter (Cameron Diaz) zwanger van haar danspartner uit een celebrity-danswedstrijd, en zien ook Wendy Cooper (Elizabeth Banks) en haar man Gary (Ben Falcone) na twee jaar eindelijk hun kinderwens in vervulling gaan. Maar tot Wendy en Gary’s grote verbazing is ook de veel jongere vriendin van Gary’s vader in verwachting. En vader Ramsey (Dennis Quaid) staat er om bekend dat hij van alles een wedstrijd maakt. Ook Rosie (Anna Kendrick) raakt zwanger, al is het in haar geval het gevolg van een one-night-stand en dus niet bepaald gepland. In tegenstelling tot al deze koppels slagen Holly (Jennifer Lopez) en Alex (Rodrigo Santoro) er niet in om een kind te verwekken. En dus besluiten ze een kind te adopteren. Alex twijfelt echter sterk of hij dit wel wil.

Zoals hierboven te lezen gaat de romantische komedie What to Expect When You’re Expecting, naar eigen zeggen gebaseerd op de populaire gelijknamige zwangerschapsgids, over vijf koppels die een kind verwachten. De situatie is in elk van de gevallen anders. Zo gaat het in één geval om een “ongelukje”, in een ander geval om adoptie en in weer een ander geval begint de roze wolk een paar grijze tinten te vertonen. Vijf verschillende situaties betekent dat er voor de meeste (aanstaande) ouders vast wel iets herkenbaars tussen zit. Het betekent echter ook dat regisseur Kirk Jones (Nanny McPhee) aan elk van verhalen tijd moet besteden. En met een speelduur van 110 minuten blijft er dan per verhaallijn weinig tijd over. Dat is ook meteen een van de problemen van de prent. Het zorgt er namelijk voor dat de plotlijnen gemiddeld genomen erg weinig om het lijf hebben, en dat slechts enkele van de personages iets van (emotionele) diepgang bevatten. En als er nu enorm veel overlap tussen de verhalen zou zijn, dan zou je nog kunnen beargumenteren dat het lastig is om in de verhaallijnen te snijden. Maar dat is hier niet het geval. Met een paar verhaallijnen minder zou Jones waarschijnlijk een minder verwaterd geheel neer hebben kunnen zetten. What to Expect when You’re Expecting is dan ook zo’n film waarbij het je aan het eind niet zal lukken om de namen van de hoofdpersonen op te noemen. Toch heeft de prent z’n momenten. Zo zijn de scènes met de “Fight Club voor vaders” (een aantal vaders die al wandelend met hun kinderen hun eigen ding doen zonder bemoeienissen van moeder) een leuke toevoeging. Ook de verhaallijn rond Wendy en Gary Cooper, inclusief de aanvaringen met Gary’s vader die ook een kind verwacht met zijn veel jongere vriendin, weet wel te vermaken. Bovendien geeft het acteerwerk, van castleden als Cameron Diaz, Anna Kendrick, Elizabeth Banks, Dennis Quaid en zelfs Jennifer Lopez, weinig reden tot klagen. Toch zijn deze zaken niet voldoende om de film als aanrader te bestempelen. Daarvoor is het allemaal te tam, te flauw, te melodramatisch en te weinig verrassend. Geen voldoende dus voor deze matige romkom.

What to Expect when You’re Expecting is verkrijgbaar op zowel DVD als Blu-ray Disc. Hieronder de recensie van de BD-uitgave.

Genre: Komedie, Romantiek
Jaar: 2012
Speelduur: 110 min
Verpakking: Blu-ray Keep Case in Slipcase
EAN: 8715664099926

De BD-uitgave van What to Expect When You’re Expecting heeft de oorspronkelijke beeldverhouding van 2.40:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). De BD-uitgave bestaat uit een 25GB enkellaags disc. Voor de video-encoding is gebruik gemaakt van de SMPTE VC-1 codec.

Dit is een HD-transfer die op de meeste gebieden uitstekende prestaties neerzet. Zo is de scherpte erg goed, oogt het beeld mooi helder en spatten de kleuren van het scherm. Ook het zwartniveau geeft geen reden tot klagen. Een klein minpuntje is dat in egale vlakken af en toe enige macro-blocking zichtbaar is. Gelukkig valt dit meestal nauwelijks op. Het zorgt in ieder geval niet voor een verstoring van de kijkervaring. Sowieso blijft het daarbij qua artefacting, zaken als edge enhancement of ruisonderdrukking zijn totaal niet aan de orde. Kortom: een prima HD-transfer. Een dikke voldoende dus.

De Amerikaanse BD-uitgave van What to Expect When You’re Expecting bevat een heuse 7.1-track. Nogal overdreven voor een dialooggedreven film als deze, en dus is het geen probleem dat we het op onze Nederlandse uitgave moeten doen met “slechts” een 5.1-track. Deze track, in DTS-HD Master Audio 5.1-formaat (16bit/48kHz), brengt het geluid van de film zonder noemenswaardige problemen de huiskamer in. Dialogen klinken helder en goed verstaanbaar, de muziek bevat voldoende detail en het geluid heeft een mooie dynamiek. Wat surroundgebruik betreft is dit bijna vanzelfsprekend geen schijf die gebruikt zal worden als demo-materiaal. Dat neemt niet weg dat er – wanneer daar gelegenheid voor is – een prima ruimtelijk geluidsbeeld neer wordt gezet. Bijvoorbeeld bij de dansroutine aan het begin van de film. Resultaat van dit alles is een uitstekende track zonder echte gebreken.

De in Nederland verkrijgbare BD-uitgave van What to Expect When You’re Expecting bevat geen extra’s. We moeten het dus stellen zonder het handjevol extra’s van de Amerikaanse uitgave (twee featurettes, een trailer en een aantal verwijderde scènes).

In de romantische komedie What to Expect When You’re Expecting kijken we mee in het leven van vijf koppels die een kind verwachten. De vijf verschillende situaties zorgen ervoor dat er voor iedere (aanstaande) ouder wel iets herkenbaars tussen zal zitten. Maar het grote nadeel van vijf verhalen is dat er per verhaallijn te weinig tijd is om voor enige diepgang te zorgen. Voeg je daar het voorspelbare karakter, de neiging naar melodrama en het gebrek aan scherpe humor aan toe, dan hou je een matige romkom over die geen blijvende indruk achterlaat. De BD-uitgave heeft een prima beeldkwaliteit en uitstekend geluid. Er zijn geen extra’s aanwezig.