Seeking Justice

16-10-2012

6.2

Seeking Justice (Blu-ray)

Het leven van docent Will Gerard (Nicolas Cage) gaat niet over rozen. Hij geeft les op het type school waar de metaaldetector broodnodig is en de leerlingen overdag elkaar belagen en ‘s nachts met graffiti de school bekladden. Dit is echter kinderspel vergeleken met de reeks gebeurtenissen die wordt ontketend wanneer zijn vrouw Laura (January Jones) op weg naar huis op brute wijze beroofd en verkracht wordt. Will vertrekt halsoverkop naar het ziekenhuis om bij haar te kunnen zijn. Daar wordt hij benaderd door de mysterieuze Simon (Guy Pearce). Hij geeft aan te weten wie de dader is en biedt aan om dit ‘probleem’ voor Will op te lossen. In ruil daar kan zijn organisatie in de toekomst een beroep op hem doen om een klusje voor hen te verrichten. Zo gezegd, zo gedaan. Will en Laura weten hun leven zo goed en zo kwaad als het gaat voort te zetten. Totdat Simon opnieuw contact opneemt met Will en van hem iets vraagt dat voor Will veel te ver gaat. Maar dit is niet het type mensen waar je gemakkelijk nee tegen zegt. Weet Will zich uit deze benarde situatie te redden?

Een ster kan van ver komen. We leven in een tijdperk wanneer de ene na de andere onbekende binnen een jaar een van de grootste namen op aarde is. Nicolas Cage heeft duidelijk een tegengestelde beweging doorgemaakt. De afgelopen jaren heeft hij een aantal matige tot slechte films gemaakt. Het is dan ook een verademing om hem in Seeking Justice eens in een rol te zien waar hij op zijn minst niet slecht acteert. Zijn acteerwerk houdt je aandacht vast. Hetzelfde kan gesteld worden voor de film als geheel. Het script is bijzonder matig en van de eerste tot de laatste seconde volledig voorspelbaar. Het ABC van het thrillergenre wordt volgens het boekje doorlopen. Doordat er spaarzaam met informatie wordt omgegaan blijft het spannend wat er precies aan de hand is. Zonder de inhoud al weg te geven durven we hier te stellen dat het nogal met een sisser afloopt. Het laat in ieder geval ruimte voor vervolgfilms, maar daar zit waarschijnlijk niemand op te wachten in dit geval. Het blijft allemaal vrij afstandelijk. Dit heeft niet alleen te maken met bovengenoemde voorspelbaarheid in het script maar ook met de wijze waarop het gefilmd is. Koud en afstandelijk omschrijven dit nog het best. Bij momenten pakt dit juist goed uit en is de film spannend. Een ander aspect wat zeker voor de film spreekt is het uitzonderlijk hoge tempo. De plotwendingen volgen elkaar in een zodanig hoog tempo op, dat je nauwelijks de tijd krijgt om stil te staan bij de betekenis of logica hiervan (of het gebrek daaraan). Hierdoor wordt de film nooit saai. Dit is sowieso al moeilijk met een angstaanjagende tegenhanger voor de al niet onaardige Cage. Deze komt in de persoon van Guy Pearce als gladjanus zonder geweten. Seeking Justice rammelt aan alle kanten. Het is duidelijk zonder passie en met een beperkt budget in korte tijd in elkaar geflanst. Passie of betrokkenheid zijn dan ook wel de laatste emoties die de kijker zal ervaren. Daar staat tegenover de film zo nu en dan oprechte spanning op weet te roepen en nergens saai wordt door het hoge tempo. Hierdoor komt er onderaan de streep net een voldoende uit.

Seeking Justice is door Dutch Filmworks uitgebracht op DVD en Blu-ray Disc. Hieronder bespreken we de Blu-ray Disc.

Genre: Actie, Drama, Thriller
Jaar: 2011
Speelduur: 105 min
EAN: 8715664098332

De Blu-ray Disc-uitgave van Seeking Justice heeft de originele beeldverhouding van 2.35:1. High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Voor de encodering is gebruik gemaakt van de VC-1 codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit een 25 GB enkellaagse disk.

Het eerste dat opvalt aan de transfer van Seeking Justice is dat de beeldkwaliteit gestoken scherp is. Alle kleine details zijn bijzonder goed zichtbaar. Dit geldt in het bijzonder voor de close-up shots. De definitie is daarmee prima en weet een echt HD-gevoel op te roepen. Op andere fronten weet het allemaal wat minder te overtuigen. De kleuren zijn ingetogen maar wel natuurlijk. Erg contrastrijk is het beeld evenmin. In donkere scènes is het schaduwdetail voldoende, maar vatbaar voor de nodige verbetering. Zo hier en daar is er wat schittering en banding te zien. Daarnaast is er sprake van een vrij constante hoeveelheid grain. De pluspunten overheersen echter zonder meer boven de aandachtspunten, waardoor deze transfer een ruime voldoende weet binnen te slepen.

Deze Blu-ray Disc van Seeking Justice is voorzien van een DTS HD MA 5.1-track (16bit/48kHz) in de originele Engelse taal. De audio is subtiel van opbouw en bouwt de spanning goed op. Het daarmee een prima kandidaat voor het thrillergenre dat erboven ligt. Dialogen zijn altijd goed verstaanbaar. Directionele effecten zijn buitengewoon precies. Ook aan de detaillering ontbreekt weinig. Het volume fluctueert wat, waarbij de spaarzame actiescènes een stuk luider zijn dan de rest van de film. De audiopresentatie is perfect volgens het boekje. Daarmee weet het nergens te verrassen, maar voldoet het prima.

Seeking Justice komt verpakt in een standaard keepcase. Er is geen menu’s en er zijn geen extra’s (afgezien van een aantal trailers voorafgaande aan de hoofdfilm). Ook op buitenlandse uitgaven staan nauwelijks extra’s.

Will is een doodnormale leraar die een gelukkig leven leidt met zijn vrouw Laura. Wanneer zijn vrouw belaagd wordt en een vreemde man hem de kans op wraak biedt, raakt hij verzeild in een complot dat veel groter is dan hemzelf. Seeking Justice is een middelmatige thriller die alle conventies van het genre plichtsgetrouw volgt. Hierdoor is het bij momenten spannend en door het hoge tempo in het geheel onderhoudend. Indruk maken doet het echter zeker niet. De Blu-ray Disc-uitgave is ruim voldoende met een prima transfer en audio-ondersteuning. Liefhebbers van extra’s worden teleurgesteld, zij moeten het stellen met alleen de hoofdfilm.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Dutch FilmWorks.