Skoonheid

Ben H.
17-10-2012

4.5

Skoonheid (DVD)

Skoonheid vertelt het verhaal van François (Deon Lotz), die op het eerste gezicht een fijn leven leidt. Hij is welvarend en heeft een succesvolle eigen houthandel. Bovendien is hij getrouwd met een mooie vrouw, heeft hij twee prachtige kinderen en heeft hij een hechte vriendengroep. Als (blanke) Zuid-Afrikaan lijkt hij zijn leven goed op orde te hebben in een tijd en land waar dat niet altijd even makkelijk blijkt. Achter deze façade gaat echter een geheim schuil, waardoor François lang niet zo gelukkig is als hij lijkt. Wanneer hij op de bruiloft van zijn dochter de jonge en knappe Christian (Charlie Keegan) ontmoet, slaat een onschuldige fascinatie om in een blinde obsessie. François dreigt de grip op zijn ogenschijnlijk perfecte leven voorgoed te verliezen.

Skoonheid is licht gebaseerd op Thomas Mann’s Dood in Venetië, een literair kortverhaal dat in 1912 verscheen. Het verhaal zou ook uiteindelijk de basis vormen voor Visconti’s Morte a Venezia, en de thematische overeenkomsten zijn dan ook duidelijk. Gebeurtenissen en gevoelens die in het verleden werden onderdrukt en zorgvuldig werden weggestopt, komen met geweld naar buiten en kunnen niet langer verdrongen worden. Zowel de novelle als Visconti’s film spelen zich echter af in Venetië, terwijl regisseur Oliver Hermanus de setting in Skoonheid verschuift naar het moderne Zuid-Afrika. Het blijkt een slimme keuze van de jonge regisseur. Zuid-Afrika houdt voor een groot deel nog steeds vast aan conservatieve denkbeelden en homoseksualiteit wordt door velen nog steeds als een taboe gezien. Mann’s novelle en bijhorende thematiek uit 1912 blijken nog altijd actueel. Dit wordt zeer duidelijk door de bijeenkomsten tussen François en zijn vrienden. Er wordt een ongelofelijke afkeur uitgesproken voor onder andere homoseksualiteit en racisme, waaruit blijkt dat de apartheid nog steeds verweven zit in sommige generaties. François doet voorkomen alsof hij de conservatieve denkbeelden nog steeds hoog in vaandel heeft staan, maar in werkelijkheid heeft hij deze al lang laten varen. Hij durft er echter niet openlijk voor uit te komen, waardoor een opstapeling van innerlijke worstelingen onoverkomelijk is. Alhoewel de setting zich uitstekend ontleent voor de gegeven thematiek, is Skoonheid feitelijk een universele zoektocht naar vrijheid door het afstand nemen van heersende maatschappelijke normen en waarden. Dat dit in de praktijk niet makkelijk is, blijkt uit de vele ongemakkelijke situaties waarin François terechtkomt. Zo wordt in zijn vriendengroep openlijk gesproken over hun haat voor homoseksualiteit, terwijl enkele van diezelfde vrienden in het geheim bij elkaar komen om aan elkaars seksuele behoeften te voldoen. Constant wordt François gedwongen zijn gevoelens te onderdrukken, waardoor hij de controle over zijn georganiseerde leven begint te verliezen. Wanneer hij de jonge en knappe Christian ontmoet, lijkt er geen weg meer terug te zijn. Christian is vrijgevochten, seksueel open en heeft openlijk afstand genomen van de heersende levensovertuigingen. Niet alleen qua uiterlijk, maar ook wat betreft innerlijk en de manier waarop hij in het leven staat, zorgt ervoor dat François geobsedeerd raakt door Christian. Des te meer blijkt hoe gevangen hij zit in zijn eigen leven. Hermanus weet een zeer gebalanceerde karakterstudie neer te zetten die tot de aftiteling blijft boeien. Dit wordt mede gerealiseerd door het uitstekende spel van Deon Lotz. Ondanks het afstandelijke personage en de bijbehorende vervreemding, weet hij (voornamelijk in het eerste deel van de film) toch empathie op te roepen bij de kijker. Waar de kijker aanvankelijk wellicht meer fysieke afstand had verwacht tussen camera en object, wordt er vaker dan verwacht een beroep gedaan op close-ups om de relatie tussen kijker en protagonist te verkleinen. Het zorgt ervoor dat de kijker zich erg betrokken voelt. Wellicht niet zozeer tot de gegeven onderwerpen, maar wel tot de overkoepelende gedachtengang en begeerte naar schoonheid in ruimere zin.

Jaar: 2011
Speelduur: 94 min
  • Dolby Digital 2.0 - Afrikaans
  • Dolby Digital 5.1 - Afrikaans
Uitgever: Homescreen
EAN: 8717249479567

Skoonheid heeft een beeldverhouding van 2.35:1 en staat in het oorspronkelijke beeldformaat anamorf op de DVD. De beeldkwaliteit is zeer goed. De transfer oogt gedurende de hele film erg scherp en toont veel details. Bovendien berust de transfer op een voortreffelijk kleurenpalet, waarbij de sombere tinten natuurlijk worden weergegeven. Het schaduwdetail is echter voor (lichte) verbetering vatbaar. De film kent veel donkere scènes, waarbij het onderscheid in de verschillende gradaties zwart niet altijd evengoed zichtbaar is. Vreemde artefacting lijkt verder vrijwel niet aanwezig. Af en toe is er lichte posterisatie zichtbaar, maar zowel de posterisatie als het licht gebrekkige schaduwdetail verstoren de algehele kijkervaring absoluut niet. De film is onderverdeeld in 12 hoofdstukken. De ondertiteling is duidelijk leesbaar en staat op een goede hoogte in het beeld geplaatst.

Op de DVD van Skoonheid zijn twee geluidstracks te vinden, namelijk de originele Zuid-Afrikaanse Dolby Digital 5.1-track (448 kbps) en de Zuid-Afrikaanse Dolby Digital 2.0-track (192 kbps). De film berust voornamelijk op dialoog, die regelmatig wordt aangevuld met muziek. De dialogen komen duidelijk en helder uit de centerspeaker naar voren. Van de surroundspeakers wordt weinig gebruik gemaakt. Af en toe zijn er diverse omgevingsgeluiden en muziek uit de verschillende kanalen te horen, maar een ruimtelijk gevoel wordt niet echt gerealiseerd. Het doet echter absoluut geen afbreuk aan de film, en geen moment doet de film hiernaar verlangen. Al met al klinkt alles zeer helder en scoort de Dolby Digital 5.1-track een uitstekend resultaat.

Bij het opstarten van de DVD van Skoonheid wordt eerst de mogelijkheid gegeven om te kiezen tussen een Nederlandstalig of een Franstalig menu. Vervolgens kom je automatisch in een statisch menu terecht terwijl op de achtergrond de rustige soundtrack van de film te horen is. Er staan enkel diverse trailers op de disc, die overigens niet op de hoes vermeld worden.

Trailer Skoonheid
De trailer geeft een aardige indruk van de sfeer en thema’s van de film, zonder al te veel weg te geven over de plot.

De trailers van een aantal recente door Homescreen uitgebrachte films, namelijk: Weekend, Oslo, august 31, Terraferma en Jiro Dreams of Sushi.

Oliver Hermanus brengt met Skoonheid een moderne herwerking van Thomas Mann’s novelle uit 1912. Door de setting slim te verplaatsen naar het moderne Zuid-Afrika wijst Hermanus erop dat heersende maatschappelijke normen en waarden nog steeds conservatief van aard zijn en dat diverse onderwerpen anno nu nog steeds als taboe beschouwd worden. Skoonheid geeft een uitstekende karakterstudie weer van een man die hopeloos op zoek is naar vrijheid, waar hij niet langer wordt onderdrukt door de regels van de heersende samenleving. Hermanus weet de innerlijke strijd die daarmee samengaat voortreffelijk naar het scherm te vertalen. De beeld- en geluidskwaliteit zijn van deze DVD-uitgave zijn prima. Helaas staan er – op enkele trailers na – geen extra’s op de disc.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Homescreen.