Company Men, The

02-10-2012

7

Company Men, The (Blu-ray)

GTX is een groot beursgenoteerd transportbedrijf met duizenden werknemers. Het bedrijf wordt echter hard geraakt door de financiële crisis. En dus gaat de bezem door het personeelsbestand en verliezen vele werknemers hun baan. Onder hen ook Bobby Walker (Ben Affleck), altijd gewend om samen met zijn gezin in luxe te leven. Dat is echter niet vol te houden als je geen baan hebt, maar of de hardleerse Bobby dat op tijd in de gaten krijgt? Ondertussen denkt GTX-topman Phil Woodward (Chris Cooper) de dans ontsprongen te zijn. Hij heeft dan ook het geluk dat Gene McClary (Tommy Lee Jones), die vanaf het begin bij het bedrijf betrokken was en het inmiddels tot de top heeft geschopt, de hand boven Phils hoofd houdt. Maar ook Genes macht is niet ongelimiteerd, zo blijkt.

The Company Men, het filmdebuut van producer/schrijver/tv-regisseur John Wells, speelt zich af tijdens de financiële crisis van afgelopen jaren. Verwacht echter geen film over de crisis of het ontstaan ervan, à la Margin Call, want de crisis dient hier puur als achtergrond. Een achtergrond waarbij goedlopende beursgenoteerde bedrijven ineens kopje onder dreigen te gaan, zoals in The Company Men gebeurt met transportreus GTX. Dit leidt tot een situatie waarin vele werknemers het veld moeten ruimen, en de overigen moeten vrezen voor hun baan. De film geeft een aardig beeld van de impact die dit heeft op iemands leven. En dan gaat het vooral om degenen die gewend zijn in luxe te leven, mensen die er financieel warmpjes bij zitten. Er is niks zo vergankelijk als rijkdom, zo blijkt. Want als iemand zonder werk komt te zitten en hooguit een paar maanden doorbetaald wordt, dan raken de reserves vlug leeg. Tenminste, in het geval van de door Ben Affleck gespeelde Bobby. Aanvankelijk is hij echter niet bereid om zijn luxe levensstijl op te geven, tot ergernis van zijn vrouw. Zal Bobby tot het inzicht komen dat het zo niet langer kan? Maar Bobby is niet de enige met problemen. Want ook GTX-topmannen als Phil, een rol van Chris Cooper, en Gene, gespeeld door Tommy Lee Jones, merken dat zij niet onschendbaar zijn als het bedrijf de hete adem van de aandeelhouders in de nek voelt. The Company Men draait voornamelijk om deze drie mannen. Elk van de drie heeft in principe een eigen verhaallijn, maar er zit wel de enige overlap in. Door op drie verhalen te focussen en hier regelmatig tussen te schakelen, weet The Company Men de aandacht goed vast te houden. Ondanks het vrij voorspelbare verloop van de verhaallijnen. Beschouwen we het acteerwerk, dan concluderen we dat de cast een goede prestatie neerzet. Zo weet Ben Affleck uitstekend te overtuigen als arrogante, egoïstische yup en heeft Tommy Lee Jones de grauwe uitstraling die perfect past bij iemand die het van simpele productiemedewerker tot topman heeft geschopt. Kevin Costner levert eveneens goed werk af in een bijrol. Minder pluspunten scoort The Company Men op het visuele vlak. Door de doorsnee cinematografie voelt het namelijk nogal “tv-film-achtig” aan. Ook is de film hier en daar een tikje traag en belerend. Een echte topper is het dus niet, maar het acteerwerk en actuele thema zijn voldoende om te compenseren voor de tekortkomingen in verhaal en uiterlijk. Daarmee verdient The Company Men een nette voldoende.

The Company Men is verkrijgbaar op zowel DVD als Blu-ray Disc. Hieronder de recensie van de BD-uitgave.

Speelduur: 105 min
Verpakking: Blu-ray Keep Case in Slipcase
Beeldverhouding: 1.85:1 HD niet anamorf
EAN: 8715664098967

De BD-uitgave van The Company Men heeft de oorspronkelijke beeldverhouding van 1.85:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). De BD-uitgave bestaat uit een 25GB enkellaags disc. Voor de video-encoding is gebruik gemaakt van de SMPTE VC-1 codec.

Qua scherpte scoort de transfer ruim voldoende. Je kunt goed zien dat het om HD-beeld gaat, maar bij de allerkleinste details treedt soms wat versmering op. Erg opvallend is dat echter niet. De kleurweergave is uitstekend; het beeld heeft een ietwat grauwe uitstraling, iets wat perfect bij de toon past. Het zwartniveau is eveneens dik in orde, maar het schaduwdetail laat wel wat te wensen over. Zie bijvoorbeeld het tweede screenshot, waarbij in de donkere onderste helft van Ben Afflecks kleding nauwelijks details zichtbaar zijn. Een ander minpuntje is dat er lichte edge enhancement gebruikt is om de scherpte kunstmatig te verhogen. De digitalisering van het beeld heeft verder niet tot grote problemen geleid. Wat minimale, onopvallende posterisatie en macro-blocking, daar blijft het bij. Resultaat van dit alles is een transfer die niet helemaal zonder tekortkomingen is, maar die desondanks voldoende het HD-gevoel weet op te roepen.

Gezien het soort film verwacht je bij The Company Men een rustige op de voorkanalen gericht geluidstrack. En inderdaad, het geluid op de BD-uitgave voldoet geheel aan deze verwachtingen. De aanwezige DTS-HD Master Audio 5.1-track (16bit/48kHz) heeft de nadruk namelijk sterk op de voorkant liggen. Daar komen de dialogen prima verstaanbaar uit het midden, aangevuld met muziek en omgevingsgeluiden uit de linker- en rechterluidspreker. Dat de nadruk naar voren ligt wil niet zeggen dat de surrounds niet meedoen. Ze worden namelijk wel degelijk gebruikt wanneer dat gepast is, voor bijvoorbeeld omgevingsgeluiden en muziek. Meestal is het gebruik echter erg subtiel, omdat er simpelweg geen reden is voor luid geluid aan de achterkant. Kortom: geen audiospektakel, maar gewoon een rustige track die zonder problemen doet wat het type film verlangt.

Op de in Nederland verkrijgbare BD-uitgave van The Company Men tref je geen enkele extra aan. Er is zelfs geen menu aanwezig. In vergelijking met bijvoorbeeld de Amerikaanse uitgave missen we een commentaartrack, verwijderde scènes en een Making Of.

Wat voor effect heeft het op je leven als je je goedbetaalde baan kwijt raakt in een tijd waarbij de banen niet bepaald voor het oprapen liggen? The Company Men gaat in op dit actuele thema, middels het volgen van drie topwerknemers van een transportreus. De film moet het vooral hebben van het acteerwerk. Ben Affleck, Tommy Lee Jones en Chris Cooper zijn uitstekend gecast en zetten alle drie een solide prestatie neer. Dit compenseert voor het onspectaculaire verhaal, dat te weinig verrassingen bevat. De BD-uitgave van The Company Men heeft een ruim voldoende beeldkwaliteit en een rustige audiotrack die prima bij een dialooggeörienteerde film past. Extra’s zijn er helaas niet, in tegenstelling tot op de buitenlandse uitgaven.