This Must Be the Place

17-09-2012

4.5

This Must Be the Place (DVD)

Cheyenne (Sean Penn) is een oud-rockster die al jaren niet meer optreedt en nog altijd prima kan teren op de royalty’s. Ondanks het gebrek aan financiële zorgen wandelt Cheyenne lusteloos door zijn voortkabbelende leventje. Aan de doelloosheid komt een eind wanneer zijn vader overlijdt. Cheyenne vertrekt dan namelijk naar Amerika, om daar zijn vaders zoektocht naar een oorlogsmisdadiger voort te zetten. Op zijn trip ontmoet hij tal van bijzondere mensen en wordt het steeds duidelijker dat hij niet alleen op zoek is naar de oorlogscrimineel, maar ook naar zichzelf.

Het door de Italiaan Paolo Sorrentino (Il Divo) geschreven en geregisseerde This Must Be the Place – zijn eerste Engelstalige productie – draait om de voormalige rockster Cheyenne. Cheyenne is een man die zich nog steeds kleedt alsof hij ieder moment het podium op moet, een man met het uiterlijk van The Cure’s Robert Smith, de schuifelende tred van Ozzy Osbourne en de stem van een verlegen tienermeid. Het eerste half uur van de film zien we hoe Cheyenne in Dublin doelloos door zijn leven schuifelt, terwijl hij in de rest van de speelduur middels een Amerikaanse road-trip op zoek gaat naar zichzelf (en naar een nazi-beul). Het eindresultaat is een onvoorspelbare en goed gemaakte film, ondanks de fragmentarische opbouw. Wat dit laatste betreft: This Must Be the Place is vooral een aaneenschakeling van ontmoetingen die Cheyenne heeft met uiteenlopende personages. De toon varieert daarbij enorm, van (donker) humoristisch tot zwaar dramatisch. Van een vermakelijke ontmoeting met de man die kofferwieltjes bedacht tot een zwaarmoedig gesprek over het waarom van de Holocaust. Niet iedereen zal deze wisselende toon kunnen waarderen, maar als je hier geen probleem mee hebt dan is This Must Be the Place een prent die je ongetwijfeld zal boeien. Te meer vanwege de indrukwekkende hoofdrol van Sean Penn. De rol van Cheyenne, in essentie een volwassen kind, is een rol met tal van valkuilen. De betreffende acteur hoeft de rol maar ietsje te dik aan te zetten en weg is de geloofwaardigheid. Bovendien vereist de rol dat zowel serieuze als humoristische teksten overtuigend gebracht moeten worden. Een mindere acteur zou ongetwijfeld met beide benen in de valkuilen gestapt zijn, maar Sean Penn niet. Hij zet de rol werkelijk perfect neer en weet met zijn vertolking zowel te vermaken als te ontroeren. De bijrollen worden eveneens met verve neergezet, van Frances McDormand als Cheyennes vrouw tot Harry Dean Stanton als de eerder genoemde kofferwieluitvinder. Een minder positief aspect van de film is dat het fragmentarische karakter je zo nu en dan doet afvragen waar het nu eigenlijk om gaat, wat Sorrentino nu precies wil bereiken. Maar dat doet weinig af aan de kijkbaarheid. This Must Be the Place is namelijk mooi geacteerd, mooi geschoten, voorzien van mooie muziek (met medewerking van Talking Heads’ David Byrne), en verveelt bovendien geen minuut. Daarmee is het een aanrader voor degenen die een niet-doorsnee karakterfilm wel kunnen waarderen.

Genre: Drama, Komedie
Jaar: 2011
Speelduur: 113 min
Uitgever: Twin Pics
EAN: 5414939267819

• Interviews
  • On The Set

De anamorfe transfer op de DVD-uitgave van This Must Be the Place heeft de oorspronkelijke verhouding van 2.35:1. Op de meeste gebieden valt er niks aan te merken. Zo oogt het beeld mooi scherp, is de helderheid uitstekend, zien kleuren er goed verzadigd uit en zijn zwartniveau en schaduwdetail dik in orde. De minpuntjes van de transfer zitten – zoals we wel vaker zien – in de compressie. Macro-blocking en posterisatie schitteren gelukkig door afwezigheid, maar wel is op momenten flink wat aliasing zichtbaar. Ook edge enhancement is niet volledig afwezig. Deze zaken zijn echter niet dermate hinderlijk dat ze tot een onvoldoende leiden, ook omdat lang niet alle shots er last van hebben. Het zorgt uiteraard wel voor puntenaftrek. Maar dan komen we nog steeds tot een nette voldoende.

Het Engelstalige geluid van de DVD-uitgave van This Must Be the Place staat als Dolby Digital 5.1-track (448kbit/s) op het schijfje. Feitelijk hoeven we weinig woorden vuil te maken aan de kwaliteit van het geluid. Die is namelijk verrassend goed. Vooral op de momenten met muziek levert de track indrukwekkende prestaties, middels een bijzonder goede helderheid, dynamiek en detaillering. Perfect voorbeeld van de uitstekende geluidskwaliteit komt ongeveer een half uur na de start van de film, namelijk bij het optreden van Talking Heads’ David Byrne waarin hij de titelsong ten gehore brengt. Het nummer klinkt uitermate sprankelend en gedetailleerd, en wordt op prima wijze aangevuld met publieksgeluiden. Het lijkt wel een van de betere muziek-DVD’s! Maar ook op de overige, meer dialooggerichte momenten klinkt het geluid uitstekend. Dit is dan ook een track die de volledige score geheel verdient.

Op de DVD-uitgave van This Must Be the Place tref je een beperkt aantal extra’s aan. Het materiaal heeft een beeldverhouding van 1.78:1 (anamorf) en het geluid is in DD 2.0-formaat. Nederlandse ondertiteling is aanwezig.

Interviews (18 min)
Selecteer je deze extra, dan krijg je – zoals de titel al doet vermoeden – een compilatie van interviewfragmenten te zien. Daarin komen regisseur Paolo Sorrentino (9 min) en muzikant David Byrne (9 min) aan het woord over tal van onderwerpen. Niet overdreven diepgaand, maar voldoende interessant om een keer te bekijken.

On The Set (3 min)
Een blik op de opnames, gemonteerd op muziek. Aardig om te zien, maar te kort om echt van waarde te zijn.

Trailer (2 min)
De bioscooptrailer van de film.

This Must Be the Place gaat over de voormalige rockster Cheyenne, gespeeld door Sean Penn, die middels een roadtrip door Amerika op zoek gaat naar een nazi-beul en – belangrijker nog – naar zichzelf. Deze onvoorspelbare, niet-standaard karakterfilm bevat uitstekend acteerwerk, mooie cinematografie, een prima soundtrack en verveelt geen minuut. Al zal niet iedereen de sterk variërende toon, van luchtig en humoristisch tot zwaarmoedig en dramatisch, kunnen waarderen. De DVD-uitgave van de film maakt vooral indruk op geluidsgebied, met een uitstekende 5.1-track. Het beeld is minder perfect, maar zeker ruim voldoende. Een klein aantal extra’s rondt de uitgave af.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Twin Pics.