Women in Trouble

11-09-2012

3

Women in Trouble (DVD)

Elektra Luxx (Carla Gugino) werkt in de porno-industrie. Haar wereld staat op z’n kop als ze ontdekt dat ze zwanger is van een rockster (Josh Brolin). Die heeft echter zijn eigen probleempjes tijden seks met een stewardess in het toilet in een vliegtuig. Therapeute Maxine (Sarah Clarke) zoekt haar heil in drank als ze ontdekt dat haar man haar bedriegt met een cliënte van haar. Het naïeve pornosterretje Holly (Adrianne Palicki) heeft het gevoel dat haar beste vriendin Bambi (Emmanuelle Chriqui) haar niet ziet staan. Dat komt ook omdat ze tijdens orale seks vaak moet overgeven. De tiener Charlotte (Isabelle Gutierrez) heeft een rijke fantasie en een typische kijk op volwassenen. Zo heeft iedere dame zo haar eigen sores.

Wie de samenvatting hierboven leest krijgt misschien de indruk dat Women in Trouble vooral bestaat uit losse scènes. Nou, die indruk klopt eigenlijk wel. Deze film van Sebastian Gutierrez heeft niet een echt coherent verhaal. Het gaat voornamelijk om losse situaties, die slechts in zeer beperkte – en soms ook vergezochte – mate met elkaar te maken hebben. Het lijkt erop dat Gutierrez, die zelf ook verantwoordelijk is voor het scenario, een aantal leuke teksten in z’n hoofd had en deze wilde gebruiken in een film. Maar een aantal goede losse scènes met spitse dialogen maakt nog geen goede film. Daar hoort ook een goed verhaal bij en dat blijft hier achterwege. Er wordt zeker niet slecht geacteerd in deze film. Het spel is niet Oscar-waardig, maar de actrices weten zich behoorlijk goed raad met de dialogen. De interactie tussen de karakters is goed en dat levert een aantal interessante scènes op, zoals Elektra en Doris in de vastgelopen lift of in het ziekenhuis, waar Elektra Doris’ dochter Charlotte ontmoet. De jonge Charlotte wordt gespeeld door Isabelle Gutierrez, inderdaad, de dochter van regisseur Sebastian. Dus een aantal scènes hebben zeker potentie. Het is alleen zo jammer dat het geheel dan zo onsamenhangend is en zo weinig inhoud heeft. Slechts op een paar momenten heeft de film inhoud en gaat het ergens over. De rol met de meeste inhoud in Women in Trouble, die van Elektra Luxx, wordt gespeeld door Carla Gugino. Zij is de vriendin van regisseur Sebastian Gutierrez (maar niet de moeder van Isabelle) en speelde in meerdere films van Gutierrez. De bekendste acteur is Josh Brolin, die een soort van cameo heeft als rockartiest Nick Chapel. Je vraagt je af wat Brolin in deze film te zoeken heeft, want hij heeft veel meer in zijn mars dan dat we hier te zien krijgen. De leukste rol is van Adrianne Palicki, die het naïeve pornosterretje Holly speelt. Zij heeft vooral problemen met orale seks, zowel bij mannen als vrouwen. Scènes met haar doen een beetje knullig aan, maar er valt best om te lachen. Maar veel meer komische momenten zijn er niet, al wordt Women in Trouble gepresenteerd als een komedie. Qua drama scoort de film hoger en valt er ook meer te halen. Wie daarnaast afgaat op de tekst en afbeeldingen op de hoes en denkt met een erotische film van doen te hebben komt van een koude kermis thuis. Op een aantal dames in lingerie na is er geen enkele scène in beeld waar blote lichaamsdelen in voor komen. Wat taalgebruik betreft gaat het wat verder, maar ook hier valt de erotiek behoorlijk mee.
Blijkbaar was Sebastian Gutierrez erg tevreden met het resultaat van zijn film, want er is een vervolg gekomen. De titel is Elektra Luxx, wederom met zijn vrouw Carla Gugino in de titelrol. Wie eventueel geïnteresseerd is in deze film kan op de hier besproken DVD-uitgave de trailer van de film vinden.

Genre: Drama, Komedie
Jaar: 2009
Speelduur: 92 min
  • Dolby Digital 5.1 - Engels (unwrapped)
Uitgever: Paradiso Home Entertainment
EAN: 5414937032549

De beeldtransfer van Women in Trouble heeft een anamorf 1.78:1 formaat, wat licht afwijkt van het originele 1.85:1 formaat. Women in Trouble is niet op film, maar op digitaal formaat opgenomen. Dat zien we duidelijk terug in de transfer, waar we regelmatig digitale ruis tegenkomen. Een ander negatief punt is de vrij matige scherpte. Voor een moderne transfer ziet het beeld er behoorlijk onscherp uit. Compressie is hier niet de oorzaak van, want die is behoorlijk laag en compressiefoutjes zijn dan ook minimaal aanwezig. Contrast, schaduwdetail en zwartniveau zijn allemaal ruim voldoende. De kleuren zijn licht oververzadigd, waardoor huidtinten een iets te rode kleur hebben meegekregen. Een transfer die een voldoende scoort, maar die door het onscherpe karakter zeker niet optimaal is.

De enige geluidstrack op de DVD van Women in Trouble is een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) track in de oorspronkelijke Engelse taal. Het betreft hier echter een unwrapped versie, waarbij het surroundgeluid gecreëerd wordt uit het originele stereogeluid. Dit is een film die voornamelijk om dialogen draait en die dialogen komen uit alle kanalen, ook de achterste. Dat maakt dat het ruimtelijke karakter van het geluid vrij onnatuurlijk klinkt. Je verwacht namelijk geen dialogen van achter als het niet inhoudelijk noodzakelijk is. De dialogen zijn over het algemeen goed te volgen, al heb je soms last van de matige opnamekwaliteit van het geluid. Sommige dialogen klinken dan wat ver weg en wordt de verstaanbaarheid minder. Omgevingsgeluiden en muziek geven nog voor een redelijk stereobeeld aan het geluid. Geluidseffecten beperking zich tot een minimum en het LFE-kanaal wordt slechts heel sporadisch aangesproken. Een niet heel erg aansprekende geluidstrack, maar slecht kun je het ook niet noemen. Al valt een gewone stereotrack zeker te prefereren boven een kunstmatige surroundtrack als deze.

De DVD van Women in Trouble heeft een statisch menuscherm, waarop je alleen de ondertiteling aan of uit kunt zetten. Afgezien van een aantal promotietrailers, waaronder Elektra Luxx, de opvolger dan Women in Trouble, heeft deze DVD-uitgave geen extra’s.

Een aantal vrouwen, in diverse omstandigheden, hebben allen zo hun eigen sores waar ze mee te maken krijgen: een onverwachte zwangerschap, een bedriegende echtgenoot of een tiener die niet begrepen wordt. Women in Trouble is een behoorlijk fragmentarische film met een weinig coherent verhaal. Het gaat vooral om de onderlinge interactie tussen de personages. Wie af gaat op de sensuele hoes komt van een koude kermis thuis. Het taalgebruik is bij vlagen wel erotisch, maar voor de rest is het een zeer nette film, waarbij twee dames in lingerie het meest sensueel zijn. Deze DVD-uitgave heeft een redelijke beeld- en geluidskwaliteit ook al betreft het hier om een unwrapped geluidstrack. Qua extra’s valt er niets te beleven.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Paradiso Home Entertainment.