Plan C

25-07-2012

6.1

Plan C (Blu-ray)

Rechercheur Ronald Plasmeyer (Ruben van der Meer) zit in de problemen. Hij heeft namelijk veel geld verloren met pokeren en nu heeft hij een schuld lopen in het criminele circuit. Als deze schuld zijn zoon in gevaar brengt, is Plasmeyer vastbesloten om zijn geldproblemen op te gaan lossen. Desnoods door buiten de wet te treden. Hij bedenkt een plan om aan geld te komen, waarbij hij hulp krijgt van vriend Gerrit (René van ’t Hof). Met Bram (Ton Kas) wordt het team uitgebreid tot drie, maar dat blijkt een gevaarlijke keus. Want zoals met alle plannen zal ook dit plan vast niet lopen zoals verwacht. En dan kun je iemand als Bram niet gebruiken.

Ruben van der Meer kennen we natuurlijk vooral als improviserende lolbroek van het TV-programma de Lama’s. Dat van der Meer ook met een serieuze acteerrol uit de voeten kan bewijst hij in Plan C, een film geschreven en geregisseerd door Max Porcelijn. Porcelijn zet met zijn eerste avondvullende film een veelbelovende start van zijn filmcarrière neer, want er zijn veel zaken die Plan C het bekijken waard maken. Neem nu het acteerwerk, te beginnen met van der Meer. Die zet een uitstekende rol neer als Ronald Plasmeyer, de stumperige rechercheur die een plan bedenkt om zijn geldproblemen op te lossen. Van der Meer heeft wat tijd nodig om echt te kunnen overtuigen, maar dat ligt vooral aan de grapjas-associatie die je als kijker bij hem hebt. Een kwestie van “even wennen”. Wat helpt is dat de rol niet helemaal humorloos is. Verwacht echter niet over de grond te rollen van het lachen, want het blijft allemaal erg subtiel en onderhuids. Uitzonderingen daarop zijn de vertolkingen van René van ’t Hof en Ton Kas als Gerrit cq. Bram, de handlangers van Ronald. De dialogen tussen die twee, bijvoorbeeld wanneer ze in de auto aan het wachten zijn totdat ze in actie moeten komen, zijn op een zwartkomische manier hilarisch. Met name de bespiegelingen en uitspattingen van Bram – een man met karaktertrekken van The Big Lebowski’s Walter en Goodfellas’ Tommy DeVito – en de manier waarop de slungelige Gerrit hierop reageert, zijn erg vermakelijk. En tegelijkertijd angstaanjagend, omdat duidelijk wordt dat Bram ieder moment door kan slaan. Plasmeyers plan kan dan ook maar op één mogelijke manier aflopen, daar is geen twijfel over mogelijk. Dit brengt ons direct bij het voornaamste minpunt van Plan C, namelijk het voorspelbare script dat te weinig verrassingen biedt. Al moet wel worden gezegd dat er wat subtiele zaken in het verhaal zitten, die je na het einde van de film doen speculeren over het lot van Plasmeyer. Dat is dan wel weer goed gedaan. Ook visueel valt er weinig aan te merken op de prent. Toch hadden een sterker script en wellicht iets meer zwarte humor Plan C tot een nog betere film gemaakt. Wat niet wegneemt dat we hier te maken hebben met een geslaagde tragikomische misdaadprent van Nederlandse makelij. Die zijn sowieso zeldzaam, wat nog een extra reden is om Plan C te bekijken.

Plan C is verkrijgbaar op zowel DVD als Blu-ray Disc. Hieronder de recensie van de BD-uitgave.

Genre: Misdaad
Jaar: 2012
Speelduur: 96 min
  • DTS-HD MA 5.1 - Nederlands
Ondertiteling: Engels
Uitgever: A-Film Home Entertainment
EAN: 8716777940198

• Outtakes
  • Voorlopigheid – Analyse door prof. dr. Jaap van Heerden
  • De Ontgoocheling

De BD-uitgave van Plan C heeft de oorspronkelijke beeldverhouding van 2.35:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). De BD-uitgave bestaat uit een 25GB enkellaags disc. Voor de video-encoding is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec.

Zoals veel moderne films werd ook Plan C digitaal opgenomen in HD. Scherpte en detaillering van de BD-transfer zijn dan ook uitmuntend. Grain is logischerwijs niet aanwezig, maar desondanks ziet het beeld er mooi filmisch uit, zonder de overdreven klinische look zoals die bij digitaal geschoten films regelmatig terugkomt. Prima dus. Plan C kent een overwegend sombere kleursetting, met veel fletse en grauwe kleuren. Deze setting, die perfect bij de toon van de film past, wordt zonder problemen weergegeven. Het schaduwdetail en zwartniveau zijn eveneens dik in orde. Bovendien is er nagenoeg geen artefacting aanwezig, sowieso niet van hinderlijke/opvallende aard. Feitelijk valt er dus weinig aan te merken op de transfer, waarmee een hoge score geheel verdiend is.

De Nederlandstalige audio van Plan C is als DTS-HD Master Audio 5.1-track (16bit/48kHz) op BD gezet. Over de kwaliteit van de track kunnen we kort zijn. Die is namelijk uitstekend. Zo bevat het geluid veel detail en heeft het een goede dynamiek en helderheid. Ook qua laag valt er weinig te klagen; op de sporadische momenten dat dieper laag nodig is voorziet de track hier op prima wijze in. Plan C is geen film die bol staat van het actiegeweld, maar dat wil niet zeggen dat er qua ruimtelijkheid weinig te beleven valt. De achterluidsprekers laten namelijk regelmatig van zich horen, in de vorm van muziek en omgevingsgeluiden. Met een mooie ruimtelijkheid tot gevolg. Dialogen zijn bovendien altijd goed verstaanbaar en komen netjes uit het midden. Kortom, een track die niet teleurstelt.

Op de BD-uitgave van Plan C tref je een bescheiden aantal extra’s aan. Deze hebben een resolutie van 1080i/720p (tenzij anders vermeld) en DD 2.0-geluid.

Voorlopigheid – Analyse door prof. dr. Jaap van Heerden (17 min)
In deze extra analyseert prof. dr. Jaap van Heerden, hoogleraar psychologie, de film, thema’s en personages. Daarin komen een aantal interessante punten naar voren, al zijn sommige diepzinnige zaken die hij de film toekent wat vergezocht. Desondanks een aardige analyse van de film, met punten waar je zelf waarschijnlijk niet aan gedacht had.

Outtakes (8 min)
Een vrij vermakelijke compilatie van bloopers en ongebruikt materiaal.

Trailer
De trailer van Plan C.

De Ontgoocheling (32 min)
Deze kort film is de eerste productie van regisseur Max Porcelijn. Hij maakte de film in 2006, als afstudeerproject aan de Nederlandse Film en Televisie Academie. De Ontgoocheling gaat over leraar Bert, gespeeld door Ruben van der Meer, die besluit om zijn droom waar te gaan maken: het maken van een documentaire. Deze extra is in SD-resolutie.

In het Nederlandse Plan C, het speelfilmdebuut van schrijver/regisseur Max Porcelijn, zie je hoe rechercheur Ronald Plasmeyer een plan bedenkt om van zijn geldproblemen af te komen. Acteur/komiek Ruben van der Meer laat in zijn rol als Plasmeyer zien dat hij prima uit de voeten kan met een serieuze acteerrol. Andere uitblinkers zijn Rene van ’t Hof en Ton Kas als Ronalds handlangers. Het script van deze tragikomische misdaadfilm is niet echt bijzonder, maar uitvoering en acteerwerk maken dat Plan C wel degelijk het bekijken waard is. De BD-uitgave heeft een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit. Tevens zijn een klein aantal extra’s aanwezig, waaronder de korte film die Porcelijn eerder maakte.