Devil Inside, The

10-07-2012

3

Devil Inside, The (DVD)

In 1990 vermoordt een vrouw drie geestelijken; twee priesters en een non. De vrouw wordt ontoerekeningsvatbaar verklaard en in Rome in een inrichting gestopt. Ruim twintig jaar later wil haar dochter Isabella (Fernanda Andrade) weten wat nu de reden is waarom haar moeder de moorden heeft gepleegd en naar Rome is gestuurd. Samen met cameraman Michael (Ionut Grama) besluit ze hier een documentaire over te maken en ze vertrekt naar Rome. Daar ontmoet ze haar moeder (Suzan Crowley) in de inrichting, maar wordt daar niet veel wijzer van. Ze zoekt hulp bij de twee priesters Ben (Simon Quarterman) en David (Evan Helmuth), die zich bezighouden met duivelsuitdrijvingen. Zij vermoeden dat Isabella’s moeder ook bezeten is van de duivel.

Het kan soms raar lopen in de wereld van film. Zo ook met The Devil Inside, een horrorfilm over exorcisme, geschreven en geregisseerd door William Brent Bell. Is de film spannend? Nee. Is de film origineel? Nee. Is de film goed? Ook al niet. Is de film een succes? Ja, enorm! De film bracht wereldwijd meer dan 100 miljoen dollar op. Een mooi succes, als je beseft dat het budget maar rond een miljoen dollar lag. Normaal gesproken is Bell meer werkzaam in de special-effects-afdeling, maar af en toe maakt hij zelf een film. The Devil Inside is pas zijn tweede lange speelfilm, maar zijn vorige, Stay Alive dateert al uit 2006.
Bell heeft een documentaire-indruk aan deze film willen geven. Het is de zoektocht van Isabella Rossi naar de reden waarom haar moeder al jaren zit opgesloten in een inrichting in Rome. Ze besluit hier een documentaire over te maken en neemt daarvoor haar erbarmelijk slechte cameraman Michael mee. En dan bedoel ik niet hem als persoon, maar zijn camerawerk. Als ik een documentaire zou maken en mijn cameraman zou zo’n werk afleveren als we in The Devil Inside te zien krijgen, zou ik ‘m de volgende dag op straat zetten. Het is veel te beweeglijk en de helft van de tijd onscherp. Bell heeft dit natuurlijk als stijlkeuze gebruikt, maar hij slaat hiermee de plank totaal mis. Als je dan een documentaire-achtig gevoel aan de film wilt geven, neem dan ook je techniek serieus. Nu is het camerawerk een slechte vorm van amateurisme en het stoort op momenten mateloos.
De film opent met de melding dat het Vaticaan niet achter deze film staat en er niet aan heeft meegewerkt. En dat het Vaticaan het niet toestaat om duivelsuitdrijvingen te filmen. Dat schept pretenties en verwachtingen als in The Da Vinci Code. Maar helaas worden die hier niet waargemaakt. Dat heeft ook te maken met de manier waarop de film is gedraaid. De sfeer en het uiterlijk van de film roepen associaties op met de Paranormal Activity-reeks en The Blair Witch Project. Maar die films zijn qua inhoud een stuk interessanter. The Devil Inside wil maar niet spannend worden en eng al helemaal niet. Het zegt wat als het grootste schrikmoment van de film een blaffende hond is die ineens over een hek komt kijken. Op tweederde van het verhaal zakt het tempo ook nog eens erg in en dan blijken tachtig minuten ineens een hele lange zit te kunnen zijn. En als de film dan eindigt zoals ie nu eindigt blijf je met een kater achter. Het is zo abrupt dat je nog met een heleboel vragen blijft zitten, maar geen van deze wordt beantwoord. Is het dan allemaal kommer en kwel? Dat dan weer niet. Voor een film als deze wordt er redelijk goed geacteerd. Vooral Simon Quarterman als priester Ben komt behoorlijk overtuigend uit de verf. En twee priesters die met hun tijd meegaan en niet vastgeroest zitten in de katholieke tradities is een mooi gegeven. Maar dat zijn te weinig lichtpuntjes om er een goede film van te maken. Nee The Devil Inside gaat niet de boeken in als een kwaliteitsfilm. Maar dat zal William Brent Bell een zorg zijn, hij is inmiddels al weer bezig met zijn volgende film.

The Devil Inside is uitgebracht op DVD en Blu-ray Disc. Hieronder bespreken we de DVD.

Genre: Horror
Jaar: 2012
Speelduur: 80 min
Uitgever: Paramount Home Entertainment
EAN: 5050582887136

The Devil Inside wordt anamorf gepresenteerd in een 1.78:1 beeldformaat. Dit is ook het oorspronkelijke beeldformaat, omdat er is opgenomen met vrij eenvoudige videocamera’s. Dat beeldformaat is standaard gebleven voor de bioscoopfilm. Het is altijd lastig om de kwaliteit van zo’n transfer te bespreken. Het beeld is regelmatig onscherp, het contrast wisselt heel sterk, de kleuren zijn heel flets en er is regelmatig (veel) beeldruis aanwezig. Als je het objectief moet bekijken valt er dus een heleboel op aan te merken. Dan laten we het verschrikkelijk slechte camerawerk nog even buiten beschouwing. Maar het is een bewuste keuze geweest om de film op deze manier te draaien en zo het documentaire-achtige karakter van de film te benadrukken. En dat komt op zich goed over op DVD. Wat niet bij de transfer hoort is de lichte posterisatie die af en toe zichtbaar is. Maar afgezien daarvan is dit een ruim voldoende transfer. Maar om nou te zeggen dat we naar een briljant beeld zitten te kijken? Nou nee, dat toch niet.

De DVD van The Devil Inside kent twee Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) geluidssporen, één in de oorspronkelijk Engelse taal en één in het Frans. Dat tweede spoor laten we hier buiten beschouwing. Als je in ogenschouw neemt dat het camerawerk zo beroerd is, dan valt het eigenlijk op hoe goed het geluid is. Je zou verwachten dat dit ook gemanipuleerd zou zijn naar documentaire-achtige kwaliteit, maar gelukkig is dat niet het geval. Er wordt veel met zenders gewerkt – die zie je ook regelmatig zichtbaar in beeld – en dat zorgt ervoor dat alles goed verstaanbaar is. Dialogen komen ook keurig uit het midden. De overige kanalen worden gebruikt voor muziek en omgevingsgeluiden. Ook de surroundkanalen worden daarvoor aangesproken. Het LFE-kanaal is weinig aanwezig in het geheel. Deze geluidstrack heeft voldoende aanknopingspunten voor een goede score.

De DVD heeft een statisch menu zonder achtergrondgeluid. De DVD heeft, op een aantal promotietrailers na, geen extra´s. Ook de Blu-ray Disc-uitgave heeft, net zo min als de uitgaven over de grenzen, geen extra’s,.

Een jonge vrouw onderzoekt waarom haar moeder twintig jaar geleden drie geestelijken heeft vermoord. Ze komt in Rome terecht en ontmoet twee priesters, die zich bezig houden met duivelsuitdrijvingen. The Devil Inside is een slappe horrorfilm over exorcisme die nooit spannend wordt. De gekozen vorm (lees: gebruik van de camera) is uitermate storend. Op de transfer voor beeld en geluid valt niet zo heel veel aan te merken, maar houdt wel in het achterhoofd dat het beeld is opgenomen met een eenvoudige camera. Dat vertaalt zich terug naar de transfer. Extra’s heeft deze DVD-uitgave niet, maar ook de Blu-ray Disc-uitgave heeft deze niet. Wie meer wil weten over deze film kan het interview met regisseur William Brent Bell >elders op de site lezen.