Journey 2 - The Mysterious Island

16-07-2012

5.5

Journey 2 - The Mysterious Island (DVD)

De 17-jarige Sean (Josh Hutcherson) ontvangt een gecodeerd noodsignaal. Aanvankelijk weet hij niet wat het betekent en kan hij slechts een deel ontvangen. Hij probeert in te breken bij een nabijgelegen radiostation, maar wordt gepakt door de politie. Hiermee heeft zijn zoektocht de aandacht van zijn ouders gekregen. Zijn stiefvader Hank (Dwayne Johnson) helpt hem het signaal te ontcijferen. Het blijkt een boodschap van Sean zijn opa Alexander (Michael Caine). Deze is verzonden vanaf een mythisch eiland, bekend uit de boeken van Jules Verne. Sean denkt hierdoor dat het echt bestaat en gaat op expeditie. Samen met een helikopterpiloot (Luis Guzmán) en zijn mooie, eigenzinnige dochter Kailani (Vanessa Hudgens) gaan ze op zoek naar Alexander. Haast is wel geboden, want het eiland dreigt door aardschokken in zee te verdwijnen en al zijn schatten met zich mee te nemen.

Vier jaar na het commercieel zeer succesvolle Journey to the Center of the Earth is hier het vervolg met Journey 2: The Mysterious Island. Brendan Fraser is vervangen door Dwayne Johnson (The Rock) en Josh Hutcherson is terug in de hoofdrol. De tendens van de reeks wordt voortgezet. Films voor het brede publiek, waar een kind van negen tot negenennegentig naar kan kijken. In deze categorie van familiefilms is Journey 2 een beetje vreemde eend in de bijt. De beelden zijn fenomenaal, die de doelgroep en hun ouders zeker zal verbazen. Van minatuurolifanten tot een grote hagedis en mieren en de verzonken stad Atlantis, het ziet er allemaal prima uit. Dit geheim ligt ook deels in het feit dat er veel gebruik is gemaakt van echte sets en er is gefilmd op locatie op Hawaï. De productiewaarde als geheel is van hoog niveau. Ook bezit de film een prima tempo, waardoor je blijft kijken en er geen stil moment de kop op duikt. Het verhaal is echter flinterdun, waar geregeld voor de makkelijke weg wordt gekozen. De humor in de film – het bestaansrecht van Luis Guzman in deze film, naast de gespeelde rivaliteit tussen Johnson en Caine - is onwijs flauw. De verplichte liefdesdans tussen Hutcherson en Hudgens voelt meer gemaakt dan een gearrangeerd huwelijk. Dialogen zijn simpel en bestaan bij voorkeur uit zinnen van niet meer dan tien woorden. Een gevoel van echt gevaar of spanning schittert door afwezigheid. Het grootste minpunt is echter dat er amper vijf minuten aandacht wordt besteed aan de mystiek van het eiland zelf. Dit, terwijl de premisse van de film veel mogelijkheden verschaft tot een divers en daadwerkelijk mysterieus eiland. De natuurwet die het eiland in de film rijk is, zorgt voor een leuk moment aan het einde van de film. De vraag is of je als kijker genoegen neemt met de visuele pracht en praal van Journey 2 en je het gebrek aan goed acteerwerk (met uitzondering van de altijd sublieme Michael Caine) of originaliteit door de vingers ziet. Is dit het geval, dan heb je met Journey 2 een vermakelijk niemendalletje te pakken. Voor kinderen is de film hoogstwaarschijnlijk een doldwaze avonturenfilm met genoeg sensatie om ze anderhalf uur lang zoet te houden. Voor ouders kan hetzelfde gelden, hoewel men dan wel in staat moet zijn het verstand op nul te zetten.

Journey 2: The Mysterious Island is door Warner uitgebracht op DVD en Blu-ray Disc. De recensie over de Blu-ray kun je elders op de site vinden. Hieronder bespreken we de DVD-uitgave.

Genre: Avontuur, Fantasy, Jeugd
Jaar: 2012
Speelduur: 94 min
Verpakking: Keepcase in Slipcase
  • Dolby Digital 5.1 - Audiodescriptie

• Bloopers

Journey 2 is op deze DVD-uitgave te bekijken in een anamorf 1.78:1 Beeldformaat. Het is een zeer kleurrijke film, met een hoog contrast en een prima zwartwaarde. Alle kleuren zijn diep verzadigd, wat de film - naast de animatie - en het eiland een passend bovennatuurlijk karakter geeft. De op een computer gemaakte beelden voor deze film zijn zeer gedetailleerd en hierdoor erg geloofwaardig. Dit is echter al een stuk minder wanneer het grote landschappen betreft, wat goed te praten valt als een deel van de mysterie op het eiland. Bij sommige (snelle) interactie tussen de acteurs en de animatie besef je je soms even weer dat het een grote klomp CGI is waar je naar zit te kijken, maar een kleine groep die dit echt zal deren. In plaats van echte belichting is er vaak gekozen voor filters om het gevoel van nacht of een bepaald interieur aan te geven. Simpel, maar het werkt zolang je er niet op gaat letten. Af en toe wordt er in Journey 2 gebruik gemaakt van slow-motion en versnelde beelden om de film wat meer kracht bij te zetten. Het is een stijl waar men van moet houden. Een echt punt van kritiek zijn de compressieblokken die in sommige scènes de kop op steken (zie bijvoorbeeld afbeelding 1). Dit, naast sporen van ruis en lichte edge-enhancement, zorgt toch voor enkele punten aftrek. Al met al een behoorlijk goede beeldkwaliteit. De op deze DVD-uitgave aanwezige ondertiteling is zoals gebruikelijk wit ingekleurd. Voor het grootste deel van de tijd wordt deze zoals gebruikelijk gecentreerd onder in het beeld gepresenteerd, maar voor enkele schots schiet te tekst naar de bovenkant van het scherm. Inhoudelijk is er niets aan- of op te merken.

Deze DVD-uitgave is voorzien van een Engelstalige en Franstalige Dolby Digital 5.1 geluidstrack (448 kb/s), naast een Dolby Digital 5.1-track met Engelstalige audiodescriptie (448 kb/s). De vrouw die de audiodescriptie inspreekt is duidelijk te verstaan via het middenkanaal en geeft een degelijke omschrijving wat gaande is. Hieronder zal het originele Engelstalige audiotrack verder worden besproken. Subtiel is het niet. Vanaf het moment dat Michael Caine in de eerste minuut van de film zijn monoloog begint worden alle kanalen van je geluidssysteem aangesproken. Elk stil moment wordt opgevangen door passende begeleidende muziek. De surroundkanalen zorgen geregeld voor indrukwekkende (ruimtelijke) geluidseffecten, wat de film enkel goed doet. Het LFE-kanaal dwingt je - zeker aan het einde van de film - om het geluid een beetje zachter te zetten, wil je geen boze buren op je dak krijgen. Dit maakt het stille moment bij het kampvuur, waar Dwayne Johnson zijn eigen versie van Louis Armstrong's What a Wonderful World vertolkt - enkel een man en zijn ukelele - extra vertederend. Naast de pure kracht van de audiotrack is er dus zeker ook aandacht voor het (iets) subtielere werk. Kortom, een genot voor het oor.

Na een lange rit promotietrailers kom je in het hoofdmenu van Journey 2 – The Mysterious Island terecht. Hier kun je de film integraal afspelen of één van de tien hoofdstukken selecteren. Ook zijn via dit menu de aanwezige extra’s te bekijken. Jammer genoeg minder dan op de Blu-ray Disc-uitgave, waar tevens een serie korte featurettes op staan.

Deleted Scenes (6 min.)
Een paar korte, nog niet afgemaakte scènes. Vermakelijk genoeg om eens te zien, maar het is direct duidelijk waarom ze de film niet gehaald hebben.

Gag Reel (1 min.)
Een reeks bloopers. Vermakelijk maar voorbij voordat je ‘grappig’ kunt zeggen.

Sean reisde enkele jaren geleden al naar het midden van de aarde en staat nu op het punt aan een nieuw avontuur te beginnen. Zijn grootvader stuurt een signaal vanaf een mysterieus eiland. Al snel blijkt dit paradijsje gevaarlijke kanten te kennen en begint het avontuur pas echt. Journey 2 gaat verder waar het vorige deel ophield en biedt non-stop avontuur, fantasie en actie voor jong en oud. Hier en daar is het wat kinderlijk en zeer eenvoudig, maar dat maakt het niet minder vermakelijk. Beeld- en geluid zijn van voldoende niveau en dragen zeker bij aan de ervaring. Er is een tweetal extra’s opgenomen op deze DVD-uitgave, beide van een matige kwaliteit. Leuk voor een regenachtige zondagmiddag.