Sùskind

11-07-2012

6.5

Sùskind (DVD)

In het door de nazi’s bezette Amsterdam besluit de Joodse Walter Süskind (Jeroen Spitzenberger) handjeklap met de SS te spelen. Hij neemt een baan aan waarin hij de nodige invloed kan uitoefenen. Daarvoor moet hij wel eerst vrienden worden met de lokale SS-bevelhebber Aus der Funten (Karl Markovics). Het is een levensgevaarlijk kat- en muisspel, waarmee hij honderden kinderen van transport naar de concentratiekampen weet te redden. Terwijl de razzia’s toenemen en het net zich verder sluit rond de Joodse gemeenschap, riskeert Walter alles wat hem lief is en toont hij de moed van een held. Zijn eigen leven en dat van zijn familie komt daarbij steeds meer in gevaar. Zijn vrouw voert dan ook de druk op en spiegelt Süskind voor dat hij nu eenmaal niet eigenhandig de wereld van de ondergang kan redden. Süskind wordt voor zware dilemma’s gesteld en zal diep in zijn hart moeten zoeken naar het juiste pad.

Zoals eenieder zal beamen heeft Nederland nu eenmaal niet een filmindustrie zoals we die van bijvoorbeeld de Verenigde Staten kennen. De laatste jaren is er echter sprake van een heuse opleving en komen er steeds meer films uit met een hoge productiewaarde. Een subgenre dat in de geschiedenis van de Nederlandse film relatief vaak voorkomt is dat van de Tweede Wereldoorlog verfilmingen. Süskind valt zeker in dit rijtje. De film doet bij vlagen enorm veel denken aan Steven Spielberg’s Schindler’s List. Niet zo vreemd want de verhaallijn van beide films vertoont namelijk grote overeenkomst. In barre tijden staat er een held op die alles wat hij heeft op het spel zet om het leven van vele anderen te redden. In dit geval is dat Walter Süskind. Om dit te bereiken sluit Süskind een pact met de SS. Alleen door hun vertrouwen te winnen kan hij invloed en privileges verkrijgen om uit hun zicht zijn heldendaden te verrichten. Süskind wordt gekenmerkt door all-round goed acteerwerk en enkele aangrijpende scènes. Daarnaast kloppen alle periodieke details. Tegelijk is er ook sprake van een hoog ‘dit hebben we al vaak eerder gezien’-gehalte en gaandeweg wordt dit niet minder. Deze productie heeft wat dat betreft niets nieuws te bieden. Hoewel afzonderlijke fragmenten zeker de moeite waard zijn zit het geheel niet bijzonder sterk in elkaar. Het springt wat van de hak op de tak en de spanningsopbouw is maar beperkt. Aan het einde vervalt Süskind in onvervalst melodrama. Slow-motion-beelden in combinatie met strijkers (alweer een Schindler’s List dejá vu) spelen onvervalst in op de emoties van de kijker. Degelijk, dat is de beste omschrijving van het eindresultaat. Innovatief of vernieuwend? Nee, zeer zeker niet. Liefhebbers van het genre zullen echter niet teleurgesteld raken.

Süskind is verkrijgbaar op zowel DVD als BD. Hieronder de recensie van de DVD-uitgave. De bespreking van de BD kun je elders op de site vinden.

Genre: Drama, Oorlog
Jaar: 2012
Speelduur: 113 min
Verpakking: Keepcase in Slipcase
  • Dolby Digital 5.1 - EAD
EAN: 5051888091722

• verwijderde scenes
  • De Duivelse Dilemma’s van Walter Süskind

Het beeld wordt gepresenteerd in de originele 2:35.1 beeldverhouding. De beeldkwaliteit roept gemengde gevoelens op. Op de algehele scherpte en details is niets aan te merken. Ook is er geen sprake van defecten van wat voor soort dan ook. Er zijn echter sterke grauwe kleurfilters toegepast. Hoewel dit past bij het tijdsbeeld, maakt dit de transfer wel wat vlak. Er is sprake van een gebrek aan diepgang. Daarnaast zijn er relatief veel scènes met weinig licht. In deze is het schaduwdetail niet echt optimaal. Het zwartniveau is wel tiptop in orde. De transfer voldoet naar alle standaarden, maar net als de hoofdfilm ontstijgt deze nergens de middenmoot.

De audio op de DVD-uitgave van Süskind is in Dolby Digital 5.1-formaat (448kb/s). In tegenstelling tot de beeldkwaliteit weet deze audiopresentatie wel een indruk achter te laten. Te beginnen bij de dialogen, die altijd kristalhelder verstaanbaar zijn. Daarnaast is muziek op sommige momenten vrij prominent aanwezig en komt deze vol kracht en dynamiek de huiskamer binnen. Ook in het algemeen is er sprake van een dynamisch geluidsbeeld met veel directionele effecten. Er zit veel volume in het geluidsbeeld, maar dit gaat nergens ten koste van de dosering. Een prima prestatie.

Süskind komt verpakt in een standaard keepcase met een stevige kartonnen sleeve er omheen. De film en de extra’s staan op één dubbellaagse DVD. Er zijn een tweetal extra’s te benaderen vanuit het statische en door muziek ondersteund hoofdmenu. De audio is Dolby Digital 2.0 (224kb/s).

De Duivelse Dilemma’s van Walter Süskind (25 min.)
Deze documentaire is gemaakt voor de publieke omroep. Het is een soort kruising tussen een biografie-documentaire en een making of van de film. Er wordt dan ook veel gebruikt gemaakt van beelden uit de hoofdfilm. Ook wordt er gesproken met nog in leven zijnde ooggetuigen.

Verwijderde Scènes
Een aantal, veelal zeer korte, verwijderde scènes. Ze hebben dezelfde beeldkwaliteit als de uiteindelijke montage. Ze voegen weinig toe aan het verhaal.

Walter Süskind was een held in het Amsterdam van een Tweede Wereldoorlog. Hij zette alles wat hij heeft op het spel om honderden Joodse kinderen te redden van deportatie. De film Süskind is daar een verfilming van. De productiewaarde is prima in orde en ook het acteerwerk is daarmee in lijn. Het script is echter warrig en vervalt hier en daar in melodrama. Het beeld is voldoende en het geluid overtuigt nog iets meer. Als extra kan er genoten worden van wat aanvullend materiaal in de vorm een documentaire en verwijderde scènes.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Warner Home Video.