Hesher

09-07-2012

6

Hesher (DVD)

Na een ingrijpend ongeval verliest Paul (Rainn Wilson) elke focus op een gezond, ‘normaal’ leven. Hem ontbreekt de motivatie ergens naar te streven, de draad weer op te pakken of überhaupt op te staan. Dit heeft een ongekende weerslag op zijn zoon T.J. (Devin Brochu), nu grotendeels opgevoed door zijn oma (Piper Laurie). Naast de gebruikelijke strubbelingen van een tiener, kruipt er een hardnekkig onderhuids gevoel van woede en gemis. Op een dag wordt de frustratie zo groot dat T.J. een ruit ingooit. Vanaf die dag is er Hesher (Joseph Gordon-Levitt). De levens van T.J., Paul en zelfs oma zullen nooit meer hetzelfde zijn. Heshers volledige ongeremdheid zorgt voor nieuwe ontmoetingen, ongemakkelijke momenten, ruzies, vernieling, brandstichting en pijnlijke openbaringen. De derde wet van de natuurkundige Isaac Newton: elke actie zorgt voor een even grote reactie. In het echte leven zijn de consequenties van iemands daden vaak groter dan hij/zij zich ooit had kunnen voorstellen. En soms is de puinhoop simpelweg te groot om er iets nieuws uit op te bouwen.

Acteur Joseph Gordon-Levitt heeft sinds zijn doorbraak in de tv-serie 3rd Rock from the Sun zeker niet stil gezeten. Met indrukwekkende rollen in kleinere producties als Mysterious Skin, Brick en (500) Days of Summer liet Gordon-Levitt zien dat hij veel meer in zijn mars heeft dan in eerste instantie werd gedacht. Naast Inception en het goed ontvangen 50/50 plaveien rollen in het lang verwachte The Dark Knight Rises en Looper - waarin hij een jongere Bruce Willis speelt - de weg naar aanhoudende beroemdheid. De acteur blijft desondanks trouw aan de kleinere films die hem (mede) gemaakt hebben. Zo ook het hier besproken Hesher. Net als de hoofdpersoon geven de makers van Hesher ogenschijnlijk geen ene drol om wat jij uit de film haalt of wat je er van zou moeten denken. Nergens vervalt de film in groot drama, terwijl de aangesneden onderwerpen dit niet vanzelfsprekend maken. De film is relatief vrij van de vele clichés waar dramafilms regelmatig tegenaan hikken (een goed voorbeeld hiervan is Komt een vrouw bij de dokter). Wanneer er toch één de revue passeert, wordt dit enkele minuten later volledig de grond in getrapt. Hesher is onvoorspelbaar, ongemakkelijk en hierdoor heel fris om naar te kijken. Gordon-Levitt speelt zijn rol met verve, maar het zijn nieuwkomer Devin Brochu en vedette Piper Laurie die de show stelen. Laurie schittert als de oma die voor iedereen, dus ook Hesher, wil zorgen. Brochu’s pijn op het scherm gaat door merg en been. De kleine, maar significante rol van Riann Wilson (The Office) legt een extra duit in het zakje dat al door zoveel goede rollen gevuld was. Natalie Portmans karakter is het meest gekristalliseerd, dus gemakkelijk aan te relateren. De teksten zijn grotesk, obsceen, scherp en aangrijpend. Zware momenten worden zeer smaakvol behandeld. Veel blijft onuitgesproken, wat kan frustreren, maar ook intrigeren. Vriendschap, frustraties, hoop, dromen, plannen....daden. Het maken van de verkeerde keuzes. De levensles die aan het einde van Hesher weerklinkt, is mooier en sprekender dan die ene uit Forrest Gump. Puur voor dit citaat en de scène die hierop volgt, zou men de film al moeten zien. Hiertegenover staat een hoop onzinnigheid, onduidelijke situaties of handelingen, waar het voornamelijk gaat om Hesher die vernielt, beledigt of slaat. Na verloop van tijd dient een deel van zijn handelen een bepaald doel. Of zo lijkt het. Het is aan de kijker om deze (bewuste) raadsels op te lossen. Hesher is wat moeilijk te bevangen, waardoor sommigen de film zullen ervaren als chaotisch en hierdoor onkijkbaar. Wanneer een kijker zijn oogkleppen afzet, zich volledig openstelt voor deze film en accepteert dat niet alles een reden hoeft te hebben, dan zal Hesher je (hopelijk) aan het denken zetten. De meesten zullen er niet erg lang bij stil staan, maar hopelijk groeit er bij sommigen het besef wat. De boodschap lijkt simpel, maar is ondanks de ruis duidelijk aanwezig en oprecht. Af en toe is iemand zo onwaarschijnlijk als Hesher je reddende engel.

Hesher is verkrijgbaar op zowel DVD als Blu-ray Disc. Hieronder de recensie van de DVD-uitgave.

Jaar: 2012
Speelduur: 102 min
Verpakking: Keepcase in Slipcase
Beeldverhouding: 2.35:1 niet anamorf
EAN: 8715664069687

Hesher is op deze DVD-uitgave te bekijken in een anamorf 2.35:1 beeldformaat. In stijl met de donkere karakters uit het verhaal, kent de film louter donkere, bruine tinten. Er is ogenschijnlijk gekozen om het leven zou rauw en puur mogelijk te laten zien, wat betekent dat er enkel gebruik is gemaakt van natuurlijke lichtbronnen en het beeld nagenoeg niet bijgewerkt is in post-productie. Binnenscènes zijn net iets te donker en scènes die zich buiten afspelen vaak wat flets. Aanwezige kleuren zijn voor het grootste deel goed verzadigd, naast dat de meeste beelden beschikken over een prima zwartwaarde. Opgenomen met de RED One digitale camera, zijn alle beelden zeer scherp. Ook de schaduwen zijn rijkelijk gedetailleerd. Hier en daar is wat ruis te bespeuren, naast lichte edge-enhacement en aliasing op het einde van de film. Verder zijn er geen artefacten aanwezig. De enige beschikbare ondertiteling is een Nederlandstalige, die enkel via de afstandsbediening van je DVD-speler in- en uit te schakelen is. De ondertiteling is zoals gebruikelijk wit ingekleurd en en wordt gecentreerd onderin beeld gepresenteerd. Het betreft hier een vrij moderne vertaling, waardoor je goed op de hoogte moet zijn van populaire omschrijvingen om alles volledig te kunnen volgen.

Hesher is met de originele Engelstalige Dolby Digital 5.1-geluidstrack (448 kb/s) te bekijken. Af en toe is Hesher wat moeilijk te verstaan, maar voor de rest wordt het gesproken woord scherp en helder gepresenteerd. De heavy metal die een goed deel van de soundtrack siert, staat vrij hard in de mix en verstomt af en toe het gesproken woord. Hier laat ook het LFE-kanaal vaak van zich spreken. De surroundkanalen worden naast de muziek ook gebruikt om de ambiance van buitenscènes te verhogen. Erg gelaagd is het niet, maar het geeft de film iets meer ruimtelijkheid. Er wordt extra aandacht besteed aan geluidseffecten, zoals bijvoorbeeld de man die aan de auto aan het werken is, waarbij je het geluid met de camera hoort meedraaien. Scènes die zich binnen afspelen klinken soms wat hol - aangezien het geluid dan voornamelijk uit de voorste kanalen komt -, maar dit is nergens storend. Kortom, een prima geluidskwaliteit

Hesher begint direct na enkele promotietrailers. Er is geen menu aanwezig. De film is opgedeeld in zes hoofdstukken, die enkel met de afstandsbediening van je DVD-speler zijn te selecteren. Eventuele extra's zijn er helaas niet, in tegenstelling tot de Amerikaanse versie van Hesher, waar zowel enkele outtakes als een 'behind te scenes'-reel te bewonderen zijn.

Wanneer het leven en alles wat er omheen afspeelt lijkt stil te staan, moet je niet bang zijn het onzekere te ontdekken en omarmen. De ongebaande paden zijn vaak de meest leerzame. Zeker als je hier een karakter als Hesher tegenkomt. Het gaat hier om een merkwaardig soort film, waar het aan de kijker is de werkelijke waarde eruit te filteren. Wanneer je er echt voor gaat zitten laat de boodschap van Hesher je niet ongemoeid. Het geluid op deze DVD-uitgave is prima, hoewel je wel van harde metal moet houden. Op enkele artefacten beschikt deze film over een wat donkere, maar prima beeldkwaliteit. Voor het totale gebrek aan extra's is geen excuus. Zie wat Hesher kan doen voor jou.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Dutch FilmWorks.