New Kids Nitro

25-05-2012

3.6

New Kids Nitro (Blu-ray)

Vijf vrienden uit het Brabantse Maaskantje, Robbie Schuurmans (Steffen Haars), Rikkert Biemans (Wesley van Gaalen), Richard Batsbak (Huub Smit), Gerrie van Boven (Tim Haars) en Barrie Butsers (Flip van der Kuil), leiden een onbezonnen leventje. Weinig werken, veel ouwehoeren. Maar dan laait de vete met het nabijgelegen plaatsje Schijndel op. En die moet natuurlijk uitgevochten worden. Daarbij gaat het er hard aan toe. Echter, wanneer Friese zombies een Brabants slachtoffer maken, rijst de vraag: kunnen de twee groepen hun ruzie opzij zetten om samen ten strijde te trekken tegen de Friezen?

Direct aan het begin van New Kids Nitro, na New Kids Turbo de tweede avondvullende film rond de vijf bekende niksnutten uit Maaskantje, geven de makers aan dat ze goed weten welke vooroordelen er aan een vervolg als dit kleven. Een irritante tiener leert de vijf mannen de les: “ik ga toch geen geld betalen voor weer zo’n slappe k*t-film met zo’n slap verhaal, en weer van die standaard k*t New Kids-grappen”. Om vervolgens onbedoeld door het hoofd te worden geschoten. Typisch New Kids dus. Al had de tiener het in sommige gevallen wel degelijk bij het rechte eind. Neem nu het verhaal. Ook in Nitro, wederom geschreven en geregisseerd door Steffen Haars (die de rol van Robbie vertolkt) en Flip van der Kuil (Barrie), is dit weer zeer mager. Als basis dient de vete tussen Maaskantje en het nabijgelegen Schijndel. Een ruzie die wordt beslecht met getreiter, straatraces en gevechten. In een tweede verhaallijn moeten de Friezen het ontgelden. Door de inslag van een meteoriet zijn ze namelijk in zombies veranderd. Tja… Dus als we het over het verhaal hebben, dan komt het woord “slap” inderdaad een heel eind in de buurt. Maar laten we eerlijk zijn: je gaat een New Kids-film niet in huis halen voor het verhaal. Want dat dient puur als kapstok voor de typische New Kids-humor zoals we die ondertussen kennen, vol grove grappen, gescheld en over-the-top geweld. Ook in Nitro staat dat garant voor een flinke portie ongein waarmee de liefhebber zich zeker zal vermaken. Al blijft het natuurlijk wel, zoals de irritante tiener al voorspelde, meer van hetzelfde. In de slotakte proberen de makers met een zombie-parodie/eerbetoon (inclusief antieke-film-uitstraling) wel nog een draai aan de formule te geven, maar deze zal niet bij iedereen in de smaak vallen. Een massaal gevecht met vleesetende ondoden is toch wel iets anders dan de gebruikelijke New Kids-taferelen. Een andere kanttekening is dat een enkele grap toch wel erg dicht tegen het smakeloze aan zit, met de treinscène als perfect voorbeeld. Maar er zullen ongetwijfeld mensen zijn die daar hartelijk om kunnen lachen. Sowieso, ongeacht of je de New Kids-humor nu wel of niet kunt waarderen, je zult in ieder geval moeten onderkennen dat de film vakkundig gemaakt is. Zo is het camerawerk dik in orde en zien de effecten er overtuigend uit. Ook de vertolkingen zijn wederom prima, waarbij vooral Rikkert (Wesley van Gaalen) en Richard (Huub Smit) de focus van het verhaal vormen. Samengevat is New Kids Nitro een film die – ook voor fans – niet zonder minpunten is, maar die voldoende vermaak te bieden heeft. Uiteraard onder de strikte voorwaarde dat je de humor van het vijftal uit Maaskantje kunt waarderen.

New Kids Nitro is verkrijgbaar op DVD en Blu-ray Disc. Hieronder de recensie van de BD-uitgave.

Genre: Komedie
Jaar: 2011
Speelduur: 78 min
Verpakking: Keepcase in Slipcase
  • DTS-HD MA 5.1 - Nederlands
Uitgever: BFD Home Entertainment
EAN: 8713053819001

• Videoclip
  • Farttrack
  • Making of New Kids Nitro
  • Comedy Central Clips
  • Op de Radio
  • Premières
  • Corry
  • Compilaties

De BD-uitgave van New Kids Nitro heeft de oorspronkelijke beeldverhouding van 2.40:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). De BD-uitgave bestaat uit een 25GB enkellaags disc. Voor de video-encoding is gebruik gemaakt van de SMPTE VC-1 codec.

New Kids Nitro werd digitaal opgenomen, wat – bijna vanzelfsprekend – tot gevolg heeft dat het beeld een uitstekende scherpte en detaillering heeft. Het betekent ook dat de weergave geheel vrij is van vuil en beschadigingen. Grain is niet aanwezig, maar wel is er een laagje lichte beeldruis te zien. Storend is dit laatste overigens niet. Ook wat de kleurverzadiging en zwartniveau betreft valt er helemaal niks te klagen. De laatste akte van de film in Friesland heeft een andere kwaliteit, omdat het beeld daar (zoals eerder vermeld) bewust “oud” is gemaakt. Dus met een softere uitstraling, fletse kleuren en veel krasjes en vuil. Maar dit is natuurlijk geen tekortkoming van de transfer. Die is verder uitstekend, met als enige minpuntje wat minimale edge enhancement.

Op geluidsgebied heeft de BD-uitgave van New Kids Nitro een lossless DTS-HD Master Audio 5.1-track te bieden (16bit/48kHz). Bij de start van de film knalt de track er al meteen goed in, met het nummer “Dreams” van 2 Brothers on the 4th Floor. Het nummer klinkt helder, gedetailleerd en bevat meer dan voldoende ‘punch’, een klankbeeld dat gedurende de hele film zo blijft. Uitstekend dus. Ook het surroundgebruik levert totaal geen reden tot klagen. De luidsprekers worden namelijk regelmatig bijgeschakeld, onder meer voor muziek en effecten. Met een agressief, ruimtelijk geluidsbeeld als resultaat. Binnen dit geluidsbeeld blijven dialogen altijd netjes verstaanbaar, ook als er flink wat overig geluid te horen is. Feitelijk zijn er nauwelijks tekortkomingen te melden. Of het moet zijn dat het geluid soms wel heel erg luid is. Maar ach, dat draagt eigenlijk alleen maar bij aan de prima “bioscoopervaring” die de track neerzet (exclusief luidruchtige, joelende tieners).

Op de BD-uitgave van New Kids Nitro vind je een acceptabele hoeveelheid extra’s. Deze zijn in HD-resolutie, het geluid is in DD 2.0-formaat.

Een gesproken toelichting van de vijf hoofdrolspelers. Tenminste, dat denken we, want een voorstelronde wordt al na de eerste naam beëindigd. Het is dan ook vaak niet duidelijk wie er aan het woord is (ook omdat de heren “in het echt” zonder het dikke Brabantse accent van hun personages praten). Ander minpuntje is dat grove taal – en dat komt nogal eens voor – is “weggepiept”, waardoor soms complete uitspraken wegvallen. Inhoudelijk bestaat het chaotische commentaar vooral uit onderling gegrap en anekdotes. Je hoeft deze toelichting dus niet te beluisteren voor de productietechnische achtergronden.

Farttrack
Schakel je deze extra in, dan zul je tijdens het bekijken van de film af en toe een scheet voorbij horen komen. Erg flauw.

Making of New Kids Nitro (35 min)
Een luchtige Making Of, die als uitgangspunt heeft dat rappers Spacekees (Kees Freek Wouter van den Assem) en Jiggy Djé (Vincent Patty) het brein achter de film zouden zijn. Je krijgt interviews op de set en een blik achter de schermen te zien. Leuk om een keer te bekijken.

Comedy Central Clips (11 min)
Een verzameling korte Making Of-fragmenten, opgenomen op de set. Deze waren eerder op Comedy Central te zien.

Trailer (2 min)
De bioscooptrailer van de film.

Videoclip (4 min)
De videoclip van het nummer “Hoeren Neuken Nooit Meer Werken”, gezongen door Ronnie (een rol van Max van den Burg) en Corry Konings.

Op de Radio (8 min)
Hier hoor je achter elkaar een aantal promotiespotjes die voor de radio gemaakt werden. In elk van de spotjes stelt een kind een vraag aan een van de personages, die uiteraard op typische New Kids-manier beantwoord wordt.

Premières
Beelden van de premières in Eindhoven (5 min), België (3 min) en Duitsland (2 min).

Corry (2 min)
Corry Konings laat haar acteertalent zien als ze de rol van moeder Batsbak naspeelt.

Compilaties (4 min)
Hieronder tellen we de extra’s “Bots!”, met fragmenten van de vechtrepetities, “Wa Zedde Gij?”, met scheld-fragmenten, en “BAM!”, met een aaneenschakeling van actiefragmenten.

New Kids Nitro is de tweede film rond de vijf populaire vrienden uit het Brabantse Maaskantje. Dit keer krijgen ze het aan de stok met hun rivalen uit het nabijgelegen Schijndel. Wanneer er echter vanuit Friesland een zombie-dreiging komt, zullen ze de handen ineen moeten slaan. Ieder die bekend is met New Kids zal niet verbaasd zijn dat je Nitro niet moet gaan kijken voor het verhaal. De typische grove, over-the-top New Kids-humor, daar gaat het om, en op dat vlak heeft Nitro de liefhebber voldoende te bieden. De BD-uitgave van de film heeft een uitstekende beeldkwaliteit en lekker agressief geluid. Er is een acceptabel pakket extra’s aanwezig, al is het meer lol dan inhoud. Maar daarmee passen de extra’s prima bij de film, die dezelfde insteek heeft.