Luther - Serie 1 & 2

16-05-2012

7

Luther - Serie 1 & 2 (DVD)

Inspecteur John Luther (Idris Elba) is een zeer intelligente detective, die zelden zijn humeur in de hand heeft. De uitkomst van zijn laatste grote zaak, het stoppen van een serie-kinderverkrachter, zorgt ervoor dat Luther voor onbepaalde tijd op non-actief wordt gesteld. Zonder baan en verwikkeld in een ingewikkelde situatie met zijn vrouw is John niets anders dan een bom die elk moment kan ontsteken. Wanneer er zulke merkwaardige, complexe misdaden worden gepleegd die alleen door een onconventionele agent als John Luther kunnen worden opgelost, zit de politieleiding met een groot dilemma. Wegen de successen op tegen de ellende die ze waarschijnlijk wederom binnenhalen? De gok wordt gewaagd, Luther keert terug. Zijn unieke inzichten zorgen voor snelle, goede resultaten. Maar zijn karakter zal hem er altijd van weerhouden tegen iedereen volledig eerlijk en open te kunnen zijn. De grens tussen wat gebeurt en volgens de boekjes zou mogen, verdwijnt weer veel te snel. Ondanks zijn wens niemand anders met zijn gedrag kwaad te willen doen, is dit niet te stoppen. Zeker wanneer het politiespel steeds persoonlijker van aard wordt, is het moeilijk voor Luther om zijn temperament constant in bedwang te houden. Het wordt pas echt gevaarlijk als tegenstanders hier op in gaan spelen. Als het opnieuw mis dreigt te gaan, wie is er dan nog loyaal?

In een lange reeks goede detectives door de BBC (Dalziel & Pascoe, Silent Witness, Sherlock) is het nu de beurt aan Luther om te laten zien dat niet alleen Scandinavië goede misdaadseries maakt. De serie doet soms sterk denken aan Cracker, een tv-serie uit begin jaren ’90 waarin Robbie Coltrane (Harry Potter, From Hell) als criminele psycholoog daders probeert te doorgronden. Naast een focus op de daders in plaats van de speurders (inverted detective, zie Colombo) werden hier, net als in Luther, ook de persoonlijke strubbelingen van de politie haarscherp aangesneden. Deze symbiose is nog steeds interessant om naar te kijken. De eerste vier afleveringen van Luther zijn weinig uitdagend en erg formulaisch (de liefdesperikelen zouden in Goede Tijden Slechte Tijden niet misstaan), zeker voor een doorgewinterde detective-kijker, maar weet nog genoeg spanning en momentum te behouden om de serie te blijven volgen. Dit is voornamelijk te danken aan de goede uitvoering en het indrukwekkend acteerwerk. Ver boven het maaiveld uit steekt het rauwe, dierlijke spel van Idris Elba (The Wire, Thor, Prometheus), die zijn karakter vol lagen onderdrukte woede stopt en een heel kort lontje meegeeft. Zijn dreigende, diepe stem en indrukwekkende verschijning op het scherm dragen hier ook aan bij. Er wordt het grootste deel van seizoen 1 nog duidelijk gezocht naar een goede balans tussen en binnen karakters. Vanaf aflevering vijf heeft de serie zijn eigen weg gevonden en laat Luther unieke tv zien. Het zeer persoonlijke verhaal spreekt goed aan, naast het bovengenoemde spel ook door een overtuigend script. Deze hoge kwaliteit wordt volgehouden in het tweede seizoen, waar zakelijk en privé à la The Shield niet meer is te onderscheiden. Je voelt sympathie voor Luther, de nauwe situaties waarin hij zich bevindt en leert hem gaandeweg ook beter kennen. De zaken die het politieteam van Luther onderzoekt, blijven pakkend. Enige minpunten zijn wel te benoemen. Het karakter van Alice, vertolkt door Ruth Wilson voelt in sommige afleveringen geforceerd aan of krijgt simpelweg niet genoeg tijd om goed tot bloei te komen. Wellicht dat Alice’s verhaal in toekomstige afleveringen meer aandacht krijgt. Een ongebruikelijke relatie is prima, maar werk het dan a.u.b. ook een beetje uit. Nu is het een semi-sidekick die alles maar prima vindt. Dit zelfde geldt voor Paul McGanns rol. Interessanter zijn de collega’s van Luther en de afzonderlijke relaties met hem. Concluderend is na een wat conventioneel begin vanaf het einde van seizoen 1 en geheel seizoen 2 een genot om naar te kijken. Zowel qua uitvoering als script blijft het uitdagend en vermaken. Er is door de BBC een derde seizoen besteld, dat rond het einde van 2012 wordt uitgezonden. We wachten met spanning af of de hoge kwaliteit behouden blijft.

Deze DVD-uitgave bestaat uit vier discs. De twee schijven die het eerste seizoen beslaan, bevatten elk drie afleveringen. Seizoen twee kent in totaal vier afleveringen, dus twee per disc. Alle tien de afleveringen duren ongeveer 53 minuten.

Genre: Detective, Drama
Jaar: 2012
Speelduur: 520 min
Verpakking: Boxset (Keepcase)
Uitgever: JustBridge Entertainment
EAN: 8717344748193

Luther, op deze DVD-uitgave te bekijken met een anamorf 1.78:1 beeldformaat, is een vrij grauwe serie. Donkere grijsbruine tinten voeren de boventoon in de belichting en het kleurpalet, in overeenstemming met de grimmige onderwerpen die de serie behandelt. Het gebruik van kleuren die hier buiten vallen wordt onder meer gebruikt om accenten aan te leggen bij belangrijke figuren, zoals verscheidene daders. Alle kleuren zijn prima verzadigd. Ook over de zwartwaarde is niet te klagen. Enkele scènes daargelaten zijn schaduwen goed gedetailleerd en de beelden scherp. Buitenscènes maken grotendeels gebruik van natuurlijk licht, waardoor het soms iets te flets kan overkomen. Er zijn sporen van grain, aliasing en lichte edge-enhancement te zien, maar verder is het beeld vrij van artefacten. Op alle vier de discs is Nederlandstalige ondertiteling aanwezig, die zoals gebruikelijk wit is ingekleurd en gecentreerd onderin beeld wordt gepresenteerd. Afgezien van een spelfout of twee, is er niets te klagen.

Op de hoes van Luther staat aangeven dat het hier om een Engelstalige Dolby Digital 5.1-geluidstrack (448 kb/s) gaat. Het betreft hier echter een unwrapped versie, die gecreëerd is uit het originele stereogeluid. Hierdoor komen dialogen uit zowel de front- als surroundkanalen, wat een onnatuurlijke echo voortbrengt. Bij het overschakelen naar een stereo-instelling loopt het geluid een stuk natuurlijker en klinkt het vele malen prettiger. De kwaliteit van het geluid zelf is prima. Het gesproken woord is scherp en duidelijk verstaanbaar. De geluidseffecten en omgevingsgeluiden creëren een ruimtelijke sfeer. De muziek zorgt voor de optimale spanning tijdens indringende scènes, hoewel de balans soms doorslaat naar het bombastische. Als 5.1-track niet bepaald geslaagd, maar wanneer beluisterd in stereo is de geluidskwaliteit ruim voldoende.

Een stationair hoofdmenu geeft je de keuze om afleveringen integraal of één voor één af te spelen. Hiernaast kun je de ondertiteling in- of uitschakelen. Elke aflevering is opgedeeld in zes hoofdstukken, die enkel via de afstandsbediening van je DVD-speler zijn te selecteren. Er zijn geen extra’s aanwezig. Op de Engelse DVD-uitgave is er wel ruimte voor een ‘making of’.

Inspecteur John Luther is een onconventionele speurder die niet vies is van vuile handen als ze voor goede resultaten zorgen. Dit gaat echter zelden zonder kleerscheuren. Blijft het mogelijk te werken als dit onmogelijke gedrag niet stopt? Na een langzame start is de misdaadserie aan het eind van seizoen 1 en zeker seizoen 2 volledig het kijken waard. Het acteerwerk en de scripts zijn van een hoog niveau. De geluidskwaliteit op deze DVD-uitgave is zeer gebrekkig als 5.1-geluidstrack, maar wanneer beluisterd in stereo klinkt het geluid een stuk beter. De beeldkwaliteit is prima. Het volledig ontbreken van extra’s is zeer teleurstellend. Op naar seizoen 3!