Mother/ Madeo

Ben H.
27-04-2012

8.8

Mother/ Madeo (DVD)

Mother (vanaf hier zal de oorspronkelijke titel Madeo gehanteerd worden) vertelt het verhaal van een alleenstaande moeder (Hye-ja Kim) en haar verstandelijk licht beperkte zoon Yoon Do-joon (Bin Won), die ondanks zijn leeftijd volledig afhankelijk is van zijn moeder. Wanneer op een avond een jong meisje wordt vermoord, wordt Yoon Do-joon aangewezen als verdachte en beschuldigd van moord. Hij is de laatste die samen met het meisje is gezien. Beperkt door zijn verstandelijke handicap en naïeve karakter weet Yoon Do-joon niet voor zichzelf op te komen. Zijn overbezorgde en beschermende moeder is van mening dat er misbruik wordt gemaakt van haar zoons handicap en dat hij door de werkelijke moordenaar erin geluisd wordt. Vastberaden start ze een eigen onderzoek naar de moordenaar, om eens en voor altijd de onschuld van haar zoon te bewijzen.

De Zuid-Koreaanse regisseur Joon-ho Bong heeft een stormachtige ontwikkeling doorgemaakt in de Koreaanse filmindustrie. In 1994 maakte hij zijn regiedebuut met Flandersui gae (internationale titel: Barking Dogs Never Bite). Ondanks dat de film positief werd ontvangen, zou wereldwijde erkenning pas een kleine tien jaar later komen met zijn tweede speelfilm Salinui chueok (internationale titel: Memories of Murder). De film vertelt het verhaal over de eerste seriemoordenaar in Zuid-Korea, waarbij Joon-ho Bong impliciet de militaire dictatuur van de jaren tachtig bekritiseert. Zijn internationale doorbraak werd in 2006 bevestigd met Gwoemul (internationale titel: The Host). Niet alleen won de film diverse prestigieuze filmprijzen, ook is Joon-ho Bongs derde film tot op heden de meest succesvolle Zuid-Koreaanse film allertijden. De verwachtingen voor zijn volgend project waren dan ook erg hoog. In 2009 leverde de regisseur zijn vierde en meest recente film af: Madeo. Het heeft even geduurd, maar de film is dan toch eindelijk in Nederland op DVD verschenen.

In zijn voorgaande films wist Joon-ho Bong verschillende tegenstrijdige elementen op voortreffelijke wijze met elkaar te verweven. Alhoewel zijn meeste films een zeer serieus en beklemmend onderwerp behandelen, is de nodige zwarte humor en ironie regelmatig aanwezig. Het zorgt ervoor dat de constant aanwezige spanning abrupt wordt doorbroken om plaats te maken voor enkele komische elementen, om vervolgens moeiteloos de spannende sfeer weer op te pakken. Dit gaat veelal gepaard met impliciete kritiek op de sociale maatschappij in Korea, waarbij met name de scènes die plaatsvinden op het plaats delict in Madeo en Salinui chueok met elkaar vergelijkbaar zijn. Daarnaast ondergaan Joon-ho Bongs films, en daarmee impliciet de belangrijkste personages, veelal een plotse verandering in stemming en sfeer. Ook in Madeo is dit het geval, zij het dat de laatstgenoemde een iets sombere ondertoon kent. Filmliefhebbers die bekend zijn met het werk van de Zuid-Koreaan, weten dus wat ze ongeveer kunnen verwachten. Dit mag overigens absoluut niet als minunt beschouwd worden. De film houdt vast aan de klassieke drie-act structuur en kent wederom een prachtige cinematografie. De film is echter iets meer karaktergestuurd dan zijn vorige films, waardoor de focus minder ligt op allegorische composities die zijn eerdere films kenmerkten. In de films van Joon-ho Bong staan meestal ‘gewone’ personages centraal, die hij in een korte tijdsspanne van veel diepte en karakterontwikkeling weet te voorzien. In Madeo is dit nog duidelijker aanwezig. Ook in de originele titel sluimert dit voorzichtig door. Door fonetische verschillen in de Engelse en Koreaanse taal worden “mother” en “murder” hetzelfde geschreven wanneer ze vertaald worden naar het Koreaans. ‘Madeo’ is dus een woordspeling die beide thema’s impliceert. De film draait om een alleenstaande moeder, die financieel maar net weet rond te komen om zo zichzelf en haar zoon met een geestelijke beperking te onderhouden. Hye-ja Kim zal in Nederland van weinig bekendheid genieten (ze is in eigen land voornamelijk bekend van een televisieserie genaamd Goong), maar ze weet meteen vanaf de openingsscène (waarin ze danst op hypnotiserende non-diëgetische muziek) een zeer indrukwekkende en vooral boeiende rol neer te zetten. Het is meteen duidelijk dat de film een totaal andere opzet kent dan bijvoorbeeld de Revenge Trilogy van Park Chan-Wook. Hetzelfde geldt voor Bin Won, waar de Westerse kijker inmiddels wellicht wat meer bekend mee is. Hij speelde de hoofdrol in onder andere Taegukgi hwinalrimyeo (internationale titel: The Brotherhood of War) en Ajeossi (The Man from Nowhere). Bin Won bewijst een veelzijdige acteur te zijn die hard op weg is de status van acteurs als Tony Leung en Andy Lau te evenaren. Zijn personage is in de tweede helft van de film echter wat minder aanwezig, waardoor alle focus op de naamloze moeder blijft hangen en nogmaals benadrukt wordt hoe belangrijk de acteerprestatie van Hye-ja Kim is. Het uitstekende script, de editing, het perfect gebalanceerde tempo en de voortreffelijke acteerprestaties zorgen ervoor dat de kijker wordt meegesleurd in het mysterie en de gedachten en beweegredenen van de personages, met als resultaat dat de kijker zich voortdurend laat verrassen door de diverse plotwendingen. Alhoewel Madeo net niet het niveau haalt van het superieure en enigszins vergelijkbare Salinui chueok, komt deze akelig dichtbij. De verwachtingen zijn dan ook erg hoog voor Joon-ho Bongs aankomend Amerikaanse project Snowpiercer, dat in 2013 in de cinema’s zal verschijnen.

Genre: Drama, Misdaad
Jaar: 2009
Speelduur: 124 min
  • Dolby Digital 5.1 - Koreaans
Uitgever: A-Film Home Entertainment
EAN: 8716777931837

De transfer van Madeo heeft een verhouding van 2.35:1 en staat in het oorspronkelijke beeldformaat anamorf op de DVD. In het algemeen is de beeldkwaliteit erg goed. Het bevat veel detail en oogt vrij scherp, alhoewel in sommige scènes het beeld soms wat soft kan ogen. Het beeld heeft een sombere en donkere uitstraling en wordt gekenmerkt door een prettige laag lichte filmgrain. Het sluit perfect aan bij de artistieke visie van de regisseur. Het feit dat veel scènes zich ’s nachts of binnen in donkere ruimtes afspelen draagt hier uiteraard aan bij. Desondanks leveren het contrast en het schaduwdetail niet aan kwaliteit in. Ook behoudt de film gelukkig zijn natuurlijke kleuren. Wel wordt de beeldkwaliteit regelmatig gekenmerkt door de nodige edge enhancement. Alhoewel het over de hele film gezien weliswaar relatief weinig invloed heeft op de kijkervaring, kan het in enkele scènes storend zijn wanneer het helaas beter zichtbaar is (zie bijvoorbeeld afbeelding 1). De film is onderverdeeld in 12 hoofdstukken. De ondertiteling is duidelijk in beeld geplaatst en is goed te lezen.

Op de DVD is slechts één taaltrack te vinden, te weten de originele Koreaanse Dolby Digital 5.1-track (448 Kbps). De geluidskwaliteit is erg goed. Een groot deel van de film bestaat uit dialoog, waardoor de dialogen duidelijk en helder via de centerspeaker te horen zijn. De vele dialogen worden verrijkt met de mooie soundtrack van Byung-woo Lee, waarbij optimaal gebruik wordt gemaakt van de surroundspeakers. Op het LFE-kanaal wordt weinig beroep gedaan, maar wanneer hier in enkele scènes wél gebruik van gemaakt wordt neemt de spanning en intensiteit toepasselijk toe. Beschadigingen en ruis zijn niet te bespeuren, waardoor de track een uitstekend resultaat behaalt.

Bij het opstarten van de discs kom je automatisch in een statisch, maar toepasselijk menu terecht.

De trailers van een aantal door A-Film uitgebrachte films, te weten Miral, The First Grader, Life During Wartime en die van Madeo zelf. Alle zijn Nederlands ondertiteld.

Madeo draait om een alleenstaande moeder, die na een moord waarvan haar verstandelijk licht beperkte zoon beschuldigd wordt op zoek gaat naar de werkelijke moordenaar. De Zuid-Koreaanse Joon-ho Bong levert een zeer geslaagde film af, die van begin tot eind de kijker aandachtig weet vast te houden en te verrassen. Thema's en parameters die Joon-ho Bongs eerdere films kenmerkten, worden ook in Madeo toegepast. Met name de prachtige cinematografie, het uitstekend gebalanceerde tempo en de voortreffelijke acteerprestaties behoren hier toe. De beeld- en met name geluidskwaliteit van de DVD-uitgave zijn prima, alhoewel de beeldkwalitiet enkele slordigheden kent. Helaas zijn er – op een aantal trailers na – geen extra’s op de uitgave aanwezig.