Happy Feet 2

24-04-2012

7

Happy Feet 2 (DVD)

De pinguïns van Happy Feet zijn terug voor een nieuw avontuur. Mumble en Gloria hebben een jong gekregen, Erik. Maar Erik is erg verlegen en durft niet te dansen. Daardoor valt hij buiten de groep. Ook Ramon, een kleine pinguïn die dolgraag een vrouwtje wil, valt erbuiten. Daar heeft hij genoeg van en vertrekt naar Adelieland, waar een andere pinguïngemeenschap leeft. Dat lijkt Erik ook wel wat en hij gaat, samen met zijn vriendjes Bo en Atticus, Ramon achterna. Die pinguïngemeenschap is helemaal idolaat van Sven, een pinguïn die kan vliegen! Alle pinguïns aanbidden hem en ook Erik raakt onder de indruk van hem. Mumble is hen echter achterna gegaan en neemt ze, tegen hun zin, weer mee naar huis. Maar voordat ze daar aankomen heeft een enorme ijsschots hun leefomgeving geheel van de buitenwereld afgesloten. Daardoor kan men niet meer naar zee om vis te halen. Erik en Mumble zoeken naar een oplossing om hun gemeenschap te redden van de ondergang.

De eerste Happy Feet-film, die in 2006 werd uitgebracht, was met een opbrengst van ruim € 300 miljoen een groot succes. Het was dan ook te verwachten dat er een vervolg zou komen. Toch duurde het nog vijf jaar eer dat gerealiseerd kon worden, maar nu is er dan Happy Feet 2, wederom geregisseerd door George Miller. Het verhaal gaat zo'n beetje verder waar deel 1 is geëindigd. Mumble en Gloria kregen aan het eind van het eerste deel een pinguïnjong en dat blijkt Erik te zijn, een van de hoofdrolspelers in dit vervolg. Diverse thema's uit het eerste deel komen nu ook weer terug. Waar Mumble niet kon zingen, kan – of eigenlijk durft – Erik niet te dansen. Ook Erik vertrekt uit de pinguïngemeenschap en ook nu weer is er een 'goeroe' in de vorm van de vliegende pinguïn Sven. Zelfs de moralistische trekjes in het verhaal ontbreken nu niet. De film komt traag op gang, niet in de laatste plaats door de wat onduidelijke rol van twee krill-diertjes. Hun samenspel is uitermate grappig, zeker door het inspreken van Matt Damon en Brad Pitt, maar het haalt de vaart uit het verhaal. Na verloop van tijd komt de film meer op stoom en valt er genoeg te genieten.
Een aantal acteurs hebben opnieuw hun stem aan de karakters geleend. Zo is Elijah Wood nog steeds Mumble en Robin Williams spreekt opnieuw de stemmen van Ramon en Lovelace in. Gloria wordt echter niet meer ingesproken door Brittany Murphy, maar door Alecia Moore, beter bekend als zangeres Pink. Murphy overleed in 2009. De stemmen van de jonge pinguïns zijn opnieuw vervormd om er een kinderstemmetje van te maken. Dat maakt het erg kinderachtig en is niet nodig. En als Erik dan met zo'n stem de aria Nessun Dorma uit Puccini's opera Turandot zingt klinkt dat bijna vals. Gelukkig bevat de film ook zeer leuke liedjes, waarbij ook aangepaste versies van min of meer bekende songs te horen zijn, zoals Under Pressure van Queen/David Bowie of Rawhide uit de gelijknamige TV-serie uit de jaren '60.
Happy Feet 2 is een aardig vervolg, zonder uitzonderlijk goed te zijn. Het grote succes in de bioscoop bleef uit, dus het is de vraag of er ooit een deel drie gaat komen. In ieder geval kun je voorlopig genieten van deel 2. Deze richt zich voornamelijk op de jongere generatie, maar ook volwassenen mogen de film best zien. Soms heeft de moralistische insteek iets teveel de overhand, maar wie zich daar niet te veel van aantrekt zal zeker plezier beleven aan deze film.

Happy Feet 2 is door Warner uitgebracht op DVD en Blu-ray Disc. Hieronder bespreken we de DVD. De bespreking van de BD kun je elders op de site vinden.

Genre: Animatie
Jaar: 2011
Speelduur: 95 min
Beeldverhouding: 2.40:1 anamorf
  • Dolby Digital 5.1 - Vlaams
EAN: 5051888091111

• Meezingen
  • Pinguïns en Vrienden Helpen
  • Zo Teken Je een Pinguïn
  • Dag Ik Da Nie ‘n Poemiauw

Happy Feet 2 wordt getoond in een anamorf 2.40:1 beeldformaat. De film is volledig met de computer gemaakt, zoals dat bij moderne animatiefilms gebruikelijk is. Daardoor ontbreekt elke vorm van beschadiging of krassen. De algehele beeldkwaliteit is uitmuntend. Scherpte, detaillering, contrast en kleurgebruik zijn een lust voor het oog. De fijne haartjes van de kleine pinguïns en de kleinste sneeuwvlokjes zijn duidelijk te onderscheiden. De kleuren zijn heerlijk fel en uitstekend verzadigd. Je kan er veel woorden aan vuilmaken, maar we kunnen hier kort en bondig over zijn: op het beeld van Happy Feet 2 valt niets aan te merken!

Zoals hierboven beschreven is de beeldkwaliteit van Happy Feet 2 uitmuntend en dat kunnen we ook van de geluidskwaliteit zeggen. Hiervoor is een Dolby Digital 5.1 (384 kb/s) track verantwoordelijk. Het is een zeer ruimtelijk en dynamisch klinkende geluidstrack, waarbij volop gebruik wordt gemaakt van alle beschikbare kanalen. Dialogen komen van verschillende kanten, afhankelijk van waar de pinguïns zich bevinden, maar de nadruk ligt wel op het centerkanaal. Over het algemeen zijn ze goed verstaanbaar, al kunnen er wat moeilijkheden zijn met de vervormde stemmetjes van de jongste pinguïns als Erik en Atticus. Ook het LFE-kanaal spreekt een aardig woordje mee, maar wat wil je ook als er een hele kudde zeeolifanten op het pakijs staat te stampen! Dan trillen de kopjes op de tafel. Natuurlijk komen er ook weer een aantal liedjes in de film voor die mooi in balans zijn met het gehele geluidsbeeld. Al is het een kwestie van smaak of je alle liedjes kunt waarderen.
Naast de originele Engelstalige dialoogtrack is er ook Nederlands- en een Vlaamstalige track beschikbaar. Zoals gebruikelijk bij nagesynchroniseerde tracks naar het Nederlands en Vlaams staan de dialogen meer op de voorgrond dan in de originele mix. Dat brengt meer onbalans in het geheel, maar de film is in deze versie wel beter te volgen voor de allerkleinsten.

De DVD heeft een statisch menu in 1.78:1 anamorf beeldformaat. De hieronder beschreven extra’s zijn alleen in het Engels met Nederlandse ondertiteling.

Pinguïns en Vrienden Helpen (11 min)
Een korte documentaire, waarin Lil P-Nut, die de stem van Atticus insprak, ons meeneemt naar de Zuidpool. Je komt te weten hoe koud het er kan zijn en hoe het kan dat de pinguïns er kunnen leven. De documentaire is duidelijk gericht op kinderen.

Zo Teken Je een Pinguïn (5 min)
Storyboardtekenaar Tim McEwen laat je zien hoe je een pinguïn tekent. Als voorbeeld gebruikt hij Erik, het pinguïnjong van Mumble.

Dag Ik Da Nie ’n Poemiauw (4 min)
Een kort animatiefilmpje van Sylvester en Tweetie, waarin ze samen het liedje Dag Ik Da Nie ’n Poemiauw zingen, maar dan wel met Engelse of Franse teksten, niet in het Nederlands. Wel is het liedje Nederlands ondertiteld.

Meezingen (9 min)
Van drie liedjes uit de film is een karaoke-versie beschikbaar, zodat je kunt meezingen. Het gaat echter wel alleen om de Engelse versies van de liedjes, een Nederlandse versie is niet voorhanden.

Het pinguïnpaar Mumble en Gloria heeft een jong gekregen, Erik. Hij durft echter niet te dansen en voelt zich buitengesloten. Hij volgt de kleine pinguïn Ramon naar een andere pinguïngemeenschap, maar Mumble gaat hem achterna om hem terug te halen. Happy Feet 2 is een aardig vervolg op het zeer succesvolle Happy Feet uit 2006. De film is geschikt voor jong en oud en de versie op DVD heeft een uitmuntende beeld- en geluidskwaliteit. De extra's zijn vrij beperkt, maar deze DVD-uitgave zorgt voor een leuke filmavond voor het hele gezin.