The Revenant

Rene Cloosterman
19-04-2012

5.8

The Revenant (Blu-ray)

Bart Gregory (David Anders) is een behoorlijke pechvogel. Tijdens de laatste weken van zijn verblijf in Irak wordt hij doodgeschoten. Hoewel hij op het eerste gezicht dood lijkt, blijkt hij dat niet te zijn. Want Bart komt kort na zijn begrafenis weer tot leven. Nou ja, “leven” tussen aanhalingsteken dan wel te verstaan, want hij ziet er uit en ruikt als een zombie. Heel even denkt hij nog dat het een grap is van één van zijn maten, maar dit blijkt toch niet het geval. Ten einde raad gaat hij naar zijn vriend Joey (Chris Wylde). Die staat immers open voor alles en weet vast raad. Joey vindt het inderdaad allemaal wel cool en samen gaan ze op zoek om zijn bijzondere “aandoening” nuttig te maken.

Zombies zijn hot! Na het succes van de tv-serie The Walking Dead hebben zombies een ware comeback gemaakt. Een film als The Revenant komt dan ook niet onverwacht. Het is dan ook een slimme zet van Universal Pictures om de kelder in te duiken en te kijken naar nog niet ge-released zombie materiaal. Uiteindelijk heeft men de film The Revenant (vertaald: de teruggekeerde) uit 2009 opgedoken welke toentertijd alleen in Australië op DVD is uitgebracht. Dit is geen standaard horrorfilm. The Revenant is namelijk een mix tussen horror, gore en komedie en heeft in 2009 de eerste plaats behaald tijdens de Fantasy/Sci-Fi/Horror Convention in Las Vegas. Voor duizendpoot Kerry Prior is dit zijn tweede film als regisseur. Dat regisseren niet zijn dagelijks werk is, is overigens wel te merken. De film bevat behoorlijk wat opvallende continuïteitsfouten. Vergeten make-up, plotseling andere kleding en verwijzingen naar zaken die nog moeten komen. Wat dat betreft zit The Revenant maar rommelig in elkaar. Met slechts een budget van tachtigduizend dollar is het duidelijk dat deze film niet de binnenkant van de grote bioscopen heeft mogen zien. Na de kleinere filmhuizen is deze nu pas op DVD (of in dit geval Blu-ray Disc) uitgebracht. En dat is goed te begrijpen, want deze film neigt naar cult en is niet voor de massa bedoeld. Regisseur, producer en schrijver Prior wilde in eerste instantie een “normale” gore-horror film maken, maar kwam al snel tot de ontdekking dat die markt al behoorlijk verzadigd is. Hij wilde daarom iets totaal anders. Door humor, vampiers en gore-horror samen te brengen is The Revenant een klasse apart geworden. Deze keer wordt de situatie bekeken vanuit de zombie zelf. Je bent dood en toch ook weer niet. Waarom zijn mijn ogen zo wit en stink ik zo uit mijn mond? Wat zullen mijn vrienden wel niet denken en wat moet ik eten? Praktische problemen van een zombie dus. Als hoofdrol heeft Prior gekozen voor David Anders. Een nagenoeg perfecte keuze. Anders schitterde al als John Gilbert in de televisieserie The Vampire Diaries en glanst ook in deze rol als Bart Gregory. Niet zo zeer qua acteerprestaties, want er valt niet zo heel erg veel te acteren, maar vooral vanwege zijn voorkomen en looks. Ook de combinatie met Chris Wylde is een schot in de roos. Anders en Wylde vormen een prima duo. The Revenant moet het niet hebben van prachtige make-up of van hoogstaande speciale effecten. Vooral de make-up is erg basic en in vergelijking met andere horrorfilms gewoon erg matig. De make-up is rommelig gedaan en niet consistent. De al eerder vermelde continuïteitsfouten zijn vooral hier goed zichtbaar. Maar daar gaat het bij The Revenant helemaal niet om. Het aparte verhaal, de vriendschap met zijn maat Joey en de gore maken deze film. Een unieke kijk op een bekend thema.

The Revenant wordt in Nederland uitgegeven op DVD en Blu-ray Disc. Deze laatste is hier besproken.

Genre: Horror, Komedie/Humor
Jaar: 2012
Speelduur: 113 min
EAN: 5050582880618

• Audiocommentaar (3x)
  • Making Of The Revenant
  • Special Effects Team

De Blu-ray Disc uitgave van The Revenant heeft het originele 2.35:1 beeldformaat. Het beeld op deze Blu-ray Disc heeft een resolutie van 1920*1080p, waarbij het beeld progressief opgebouwd is. De beeldsnelheid is 24 beelden per seconde. Dit houdt in dat je geen last hebt van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast. Deze Blu-ray Disc uitgave bevat een 50 GB dual layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de SMPTE VC-1 videocodering.

De beeldkwaliteit van The Revenant is erg wisselend. Zo zijn er scènes met een prachtige hoge resolutie vol met heldere details. Maar er zijn ook scènes bij die vol zitten met ruis, grain en andere onhebbelijkheden. Een behoorlijke overgang dus. Vooral de nachtelijke scènes hebben behoorlijk last van beeldruis. En dat is vreemd, want volgens de gegevens wordt er gebruik gemaakt van de Red One-camera. Geen onbenullig dingetje en deze staat juist bekend om zijn hoge lichtgevoeligheid. In een interview vertelt de regisseur dat de film achteraf zwaar is bewerkt en er ruis en grain zijn toegevoegd. Dit geeft de film een smerig en onverzorgd uiterlijk en dat pas uiteraard weer prima bij het verhaal. The Revenant speelt zich voornamelijk in het donker af. Maar door de toevoegingen en nabewerking zijn details in de donkere gedeelten nauwelijks zichtbaar. Het is dan ook lastig om over de beeldkwaliteit te oordelen. Want hij ziet er verschrikkelijk slecht uit, maar dat is nu juist de bedoeling.

The Revenant is voorzien van een Engelse DTS-HD Master Audio 5.1-track (24bit/48kHz). Hoewel deze specificaties de indruk wekken dat er iets moois aan zit te komen, valt dat toch een beetje tegen. Het lampje op de receiver geeft inderdaad aan dat we te maken hebben met een hoge resolutie-geluidstrack. Echter is dit meer een formaliteit, want echt horen doe je het niet. The Revenant is natuurlijk niet het type film dat het moet hebben van een overweldigende soundtrack. De geluidskwaliteit is ook zeker niet slecht, maar imponeert nergens. De surrounds doen minimaal mee en alleen tijdens de actiescènes is er wat gerommel hoorbaar. De subwoofer is een ander verhaal. Deze is zeker tijdens het afvuren van de verschillende wapens goed aanwezig. De rest van het verhaal horen we vooral via de midden- en stereo-kanalen. De muziektrack is een bonte verzameling van diverse muzieksoorten en maakt goed gebruik van de stereo-kanalen. Het volume van de muziek is overigens wel wat aan de hoge kant. Soms komen de dialogen er maar met moeite bovenuit. Al met al is de geluidskwaliteit zeker niet slecht. Maar het is er niet één die je bijblijft.

De BD van The Revenant start snel op en je komt vrijwel direct in een simpel hoofdmenu terecht. Hier zijn de taalinstellingen te kiezen en de extra’s te selecteren. Al moet je even zoeken, want de knoppen zijn slechts voorzien van vreemde tekens en geen tekst. Alle extra’s hebben een resolutie van 1080p en zijn voorzien van Dolby Digital 2.0 geluid.

Making of... (14 min)
Via een verteller word je rondgeleid door de set van The Revenant, maar echt veel wijzer word je er niet van. Je krijgt wat grappen en grollen van de cast te zien en wat special effects. Een echte making of is dit niet. De verteller zou Prior kunnen zijn, maar duidelijk is dat niet.

Deleted Scenes (4 min)
Een aantal naar mijn mening onterecht verwijderde scènes. Ze zijn namelijk best wel grappig.