50/50

12-04-2012

5.3

50/50 (Blu-ray)

De 27-jarige Adam Lerner (Joseph Gordon-Levitt) heeft een perfect leventje, met een sexy vriendin (Bryce Dallas Howard), een leuke baan en een beste vriend (Seth Rogen) die hem daar iedere ochtend naartoe rijdt. Maar als Adam last krijgt van zijn rug, ontdekt hij dat hij een zeldzame en mogelijk fatale vorm van kanker heeft. Van de één op de andere dag verandert zijn zorgeloze leventje in een gevecht om te overleven. Samen met medepatiënten Mitch (Matt Frewer) en Alan (Philip Baker Hall) zijn ziekenhuizen opeens vaste prik voor hem. Koffieshops maken plaats voor chemotherapie en hippe galerij-openingen worden vervangen door therapiesessies van een veel te jonge en veel te optimistische therapeute (Anna Kendrick). Om alles nog erger te maken, bedriegt zijn vriendin hem en wil zijn overbezorgde moeder (Anjelica Huston) bij hem intrekken. Gelukkig kan hij rekenen op zijn beste vriend Kyle, die Adam op zijn eigen, ietwat onhandige manier bijstaat.

50/50 is een komedie over kanker. We horen je al denken. Hoe kan een komedie over deze vreselijke ziekte nu grappig zijn? Natuurlijk is het ook serieus, tragisch en dramatisch. Humor is misschien wel het enige dat je erdoorheen helpt. Mensen die tegen de ziekte hebben moeten vechten of dichtbij stonden bij hen die dat moesten, zullen dit beamen. Over dichtbij gesproken. Will Reiser, schrijver van het script, heeft het verhaal van de hoofdpersoon op zijn eigen leven gebaseerd. Seth Rogen die in de film de vriend van de patiënt speelt is ook in het echte leven een goede vriend van Reiser. Mogelijk is dit het geheime recept van de film. 50/50 is namelijk zonder meer geslaagd in haar opzet. De juiste toon is van groot belang bij een mix van genres als deze. Het kan gerust gesteld worden dat deze consistent wordt neergezet, zonder uitglijders. Seth Rogen is een komisch talent met een geheel eigen stijl. Zijn grof gebekte directheid kan niet doen verbergen dat hij werkelijk maar een klein hartje heeft. Joseph Gordon-Levitt geeft op ingetogen wijze invulling aan deze rol. Hij krijgt waardig tegenspel van zijn bemoeizuchtige moeder gespeeld door Anjelica Huston. Daarnaast speelt de liefde een grote rol in de film in de vorm van Bryce Dallas Howard als de alle behalve perfecte vriendin van het personage van Gordon-Levitt. Iets nieuws bloeit op tussen hem en zijn therapeut. Naast de consistente toon zit de kracht van de film dan ook in de veelzijdigheid aan invalshoeken. De bijrollen worden allemaal voldoende uitgediept. Ze geven elk een ander gezicht aan het verhaal. Toch is er nog iets dat 50/50 ervan weerhoudt echt uit te blinken. Het is moeilijk hier precies de vinger op te leggen. Door de veelvuldige aanwezigheid van humor en de korte speelduur beklijft het niet echt. De film is ontroerend en grappig tegelijk, maar dringt niet dieper door. Net als bij het hoofdpersonage dringt het bij je als kijker eigenlijk nooit echt door hoe ernstig de situatie is. Vakkundig gemaakt en prachtig vertolkt is 50/50 zeker een film om gezien te hebben. Was er nog iets meer lef geweest om dieper te gaan om het dramatische vlak, dan had het zelfs een grootse film kunnen zijn.

50/50 is verkrijgbaar op zowel DVD als Blu-ray Disc. Hieronder volgt de bespreking van de BD-uitgave.

Genre: Drama, Komedie
Jaar: 2011
Speelduur: 100 min
Verpakking: Blu-ray Keep Case in Slipcase
Beeldverhouding: 1.85:1 HD niet anamorf
EAN: 8715664095119

• The Story
  • Life Inspires Art
  • Seek and Destroy

De Blu-ray Disc-uitgave van 50/50 heeft de originele beeldverhouding van 1.85:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Voor de encodering is gebruik gemaakt van de VC-1 codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit een 25 GB enkellaagse disk.

Op het eerste gezicht komt deze transfer van 50/50 niet knallend je huiskamer binnen. In die zin dan ook niet ultiem geschikt als demonstratiematerieel. Maar na verloop van tijd groeit het naturel beeld echt bij de kijker. Het detail is overweldigend en de kleurweergave is ontzettend nauwkeurig en wijd reikend. Helderheid en contrast zijn goed. Defecten in enige vorm ontbreken volledig. Van warme huiskamers tot koude ziekenhuisgangen, de sfeer komt perfect over. Er is sprake van wat hele lichte grain hier en daar, maar dit draagt alleen maar bij aan filmische kwaliteiten van het geheel. Een indrukwekkende transfer. Niet vanwege opgeschroefd contrast en scherpte, maar vanwege puur technische accuratesse.

Deze Blu-ray Disc is voorzien van een DTS HD MA 5.1-track (16bit/48kHz) in de originele Engelse taal. Het woord realistisch is het sleutelwoord in de hiervoor geschreven tekst over de beeldkwaliteit. Deze trend zet zich consistent door in de audioweergave. Deze track straalt van het realisme en de vele subtiele omgevingsgeluiden. Kleine geluiden zoals de zweverige muziek bij de therapeut worden met precies het juiste volume en spreiding weergegeven. De dialogen blijven echter altijd dominant en komen mooi gecentreerd uit de middelste speakers. Evenals het beeld lijkt het op de eerste plaats weinig indrukwekkend, maar deze audiotrack levert een uitstekende bijdrage aan de beleving van de film.

Deze uitgave van 50/50 komt verpakt in een standaard keep case met stevige kartonnen sleeve eromheen. Er zijn een aantal extra’s beschikbaar. Deze zijn wel enigszins verstopt. Er is namelijk geen hoofdmenu maar alleen een pop-up menu. Het betreft dezelfde extra’s als op de Amerikaanse uitgave, exclusief het audiocommentaar. Geen van de extra’s is Nederlandse ondertiteld. Een betreurenswaardige tekortkoming, gezien het hier gewoon de Nederlandse uitgave betreft. Alle extra’s zijn in HD te bewonderen en hebben Dolby Digital 2.0 audio (224kb/s).

Life Inspires Art (9 min.)
Een interview met de scriptschrijver, Seth Rogen en andere betrokkenen over het echte verhaal waar deze film op gebaseerd is.

Deleted Scenes (6 min.)
Een aantal verwijderde scènes met standaard doorlopend commentaar van de regisseur. Hij licht toe waarom deze beelden de eindmontage niet hebben gehaald. Aan het einde heeft men nog een leuke grap in petto voor de kijker.

The Story (8 min.)
Deze korte featurette heeft nog het meeste weg van een traditionele making of. Een veelvoud van aspecten rondom het filmen komt aan bod.

Seek and Destroy (2 min.)
Een niemendalletje van een extra waarin we achter de schermen meekijken bij de scène waarin Adam een schilderij van zijn vriendin vernielt.

Adam leidt een perfect leventje. Totdat hij op een dag als een donderslag bij heldere hemel het vreselijke nieuws krijg dat hij kanker heeft. Dit autobiografische verhaal van de scriptschrijver van 50/50 maakt indruk. Voornamelijk vanwege het ogenschijnlijke gemak waarmee er geschakeld wordt tussen komedie en tragiek. Echt beklijven, doet het helaas niet. Beeld- en geluid van deze BD-uitgave zijn niets minder dan uitstekend verzorgd. Er zijn een aantal extra’s aanwezig, maar deze zijn vrij summier.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Dutch FilmWorks.