Body Language

10-04-2012

3.1

Body Language (Blu-ray)

Een uur voordat vijf van de beste dansgroepen van Nederland naar New York vertrekken om mee te doen aan de wedstrijd “The Battle of Broadway” wordt op het vliegveld meegedeeld dat er geen subsidie meer is en dat ze dus niet kunnen vertrekken. De eigenwijze Nina (Ingrid Jansen), op chique georiënteerde Tara (Sigourney Korper), streetrunner Samuel (Lorenzo van Velzen Bottazzi), bink Quincy (Ruben Solognier) en Ray (Boris Schreurs), die naar zijn vader op zoek is, besluiten hun ticket niet ongebruikt te laten en stappen toch op het vliegtuig. Eenmaal in New York, zonder geld en zonder dat ze elkaar kennen, zit er maar één ding op: een nieuwe dansgroep vormen en meedoen met de wedstrijd.

Jeffrey Elmont is een jonge, veelbelovende Nederlandse regisseur die al een aantal films op zijn naam heeft staan. Met zijn eerste korte films Mijn Volk en Duister en Licht won hij al meteen de Gouden Vlam voor Beste Korte Film op het Nederlands Filmfestival. Na zijn derde film League of Legends, met voetballer Edgar Davids, kreeg hij de mogelijkheid om met een beurs regie te gaan studeren aan het Film Institute Conservatorium in Los Angeles. Zijn eindexamenfilm The Second Half won ook meteen een prijs op het Black Film Festival in Hollywood. Elmont is dus met recht een talent te noemen. Na deze films heeft hij een tijd in de muziekindustrie gewerkt en veel videoclips gemaakt voor bekende artiesten. Geen wonder dus dat hij benaderd werd door producent Johan Nijenhuis om de regie te gaan doen voor de allereerste Nederlandse dansfilm ooit! Het script is geschreven door Tijs van Marle, ook geen kleine jongen, want hij heeft ook de scenario's voor de populaire films Zombibi, Shouf Shouf Habibi, Spion van Oranje en de tv-serie Van God Los op zijn naam staan.
Nijenhuis en Elmont hebben er bewust voor gekozen om de rollen in te vullen met echte dansers die daarnaast ook acteren. In plaats van met acteurs die daarnaast ook nog dansen. Dat schijnbaar kleine verschil heeft zijn duidelijke weerslag op de film. De choreografie is in handen van Roy Julen, de bedenker van dit project en ook de man die de dansen bedenkt in het populaire programma So You Think You Can Dance (SYTYCD). Het dansen is dus uitbesteed aan professionals en dat is te merken. De dansen zitten mooi in elkaar en de dansers leggen er hun hele ziel en zaligheid in. Dat is misschien tevens het grootste verschil met de Amerikaanse dansfilms van de laatste jaren zoals Save the Last Dance en Step Up. In die films zijn de dansscènes gebruikt als iets om mee te showen. In deze film zijn er ook een aantal dansscènes die daar bovenuit stijgen. Dan laten de dansers ons, door hun bewegingen, zien hoe ze zich voelen. Er wordt gepraat door middel van de dans, er spreekt emotie uit. Bovendien zijn de dansscènes prachtig in beeld gebracht. Je kan zien dat daar veel aandacht aan is besteed. De dansers zijn stuk voor stuk goed in hun vak. Van Velzen Bottazzi en Korper hebben meegedaan aan SYTYCD en ook de winnaar van de 2010-versie, Floris Bosveld, heeft een rol in deze film. Hij speelt de enigszins slechte Brian, die met een Spaans dansteam het Nederlandse team danig in de weg zit. Jansen, Solognier en Schreurs hebben ook allemaal een flinke portie danservaring. Bovendien speelt ook de winnaar van de Move it Like Michael Jackson wedstrijd, de nu 11-jarige Luciano Hiwat een leuke en sympathieke rol. Dus met dat dansen zit het wel goed. Dat is dan tevens ook het enige mooie en sterke aan deze film, moet ik helaas zeggen. Het verhaal is namelijk erg voorspelbaar en gewoontjes, de karakters clichématig en de dialogen zijn statisch en onnatuurlijk. De enige die daar enige variatie in weet aan te brengen is Ruben Solognier. Je kan zien dat hij meer acteurservaring heeft dan de anderen. Maar met saaie dialogen en een voorspelbaar verhaal is het moeilijk voor onervaren acteurs om er iets bruisends van te maken. Gelukkig wordt dat voor een groot deel weer goedgemaakt door de prachtige dansscènes. Dus als eerste Nederlandse dansfilm kan Body Language als geslaagd worden beschouwd. De volgende keer misschien wat meer variatie in het verhaal en wat bruisender acteerwerk en dan kunnen we de competitie met de Amerikanen op het gebied van dansfilms zeker aan. Liefhebbers van moderne dans: schaf deze film aan, al is het maar om later nog eens terug te kunnen kijken hoe het allemaal begon met hippe dansfilms in Nederland.

Body Language is door A-Film uitgebracht op DVD en Blu-ray Disc. Hier bespreken we de Blu-ray Disc-versie.

Genre: Drama, Muziekfilm
Jaar: 2011
Speelduur: 101 min
Verpakking: Blu-ray Keep Case in Slipcase
Beeldverhouding: 2.35:1 niet anamorf
  • DTS-HD MA 5.1 - Nederlands
Uitgever: A-Film Home Entertainment
EAN: 8716777938393

• Behind the Scenes
  • Videoclips
  • Teaser
  • Bloopers
  • Flashmob + Making Of
  • @Jimmy Woo
  • Cast Presentation
  • Meet The Cast

Body Language staat in een beeldformaat van 2.35:1 op deze Blu-ray Disc-uitgave, wat overeenkomt met het originele beeldformaat. De film staat op een 25 GB enkellaags disc, die voor ruim 22 GB is beschreven. Het beeld heeft een resolutie van 1080/24p, dus 1080 beeldlijnen progressief met 1920*1080 beeldpunten en een beeldsnelheid van 24 beelden per seconde. Voor de encodering van het beeld is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC videocodering.

De film is in digitaal formaat opgenomen, maar deze transfer heeft zeer zeker geen digitaal uiterlijk. Het ziet er grotendeels zeer filmisch uit. Filmgrain is natuurlijk afwezig en de scherpte is ruim voldoende, maar het beeld is niet zo gestoken scherp als we bij een goede HD-transfer gewend zijn. Het geheel heeft een erg mooi en natuurlijk kleurenpalet, waarbij alleen bij een dance-battle in een Amerikaans park de kleuren wat zijn aangepast. Contrast, schaduwdetail en zwartniveau zijn dik in orde. Voor de rest komen we geen vervelende artefacten tegen, zodat we kunnen concluderen dat we hier met een uitstekende transfer te maken hebben. Jammer dat de scherpte het een heel klein beetje laat afweten.

De enige geluidstrack op de Blu-ray Disc van Body Language is een lossless DTS-HD Master Audio 5.1-track (16bit/48kHz). Er wordt zowel Nederlands als Engels gesproken. Het betreft hier een zeer ruimtelijk klinkende geluidstrack. Er wordt bijna continue gebruik gemaakt van de surroundkanalen en daarbij is split-surround toegepast. Daardoor krijgt het geluid veel richting. Het is jammer dat we in de film te maken hebben met niet-professionele acteurs, waardoor de dialogen vaak erg kunstmatig overkomen. Ze staan, net als veel toegevoegde geluidseffecten (voetstappen etc.) vrij vooraan in de mix, wat het geluidsbeeld niet ten goede komt. Dialogen komen voornamelijk uit het middenkanaal, met hier en daar een flard uit de frontspeakers. Er is vrij veel dance-muziek gebruikt en dat niet alleen bij de dansscènes. Het LFE-kanaal wordt door deze muziek stevig aangesproken, maar het laag is erg bonkig en werkt op een gegeven moment storend. Het zorgt dan voor hoofdpijn. Geen slechte geluidstrack, maar er zijn zeker punten voor verbetering vatbaar.

De Blu-ray Disc heeft een statisch menuscherm, zonder achtergrondgeluid. Er zijn een aantal extra's aanwezig, die allemaal in HD-resolutie zijn.

Trailer (2 min)
De trailer van de film, die wel erg de aandacht legt op het dansen, terwijl er in de film veel meer gebeurt.

Teaser (1 min)
Een korte teaser van de film

Bloopers (3 min)
Een aaneenschakeling van shots waarin iets mis gaat, of waarin men geintjes met elkaar uithaalt. Er valt hier weinig grappigs aan te beleven. Opvallend is de fletsheid van het beeld.

Behind the Scenes (1 min)
Een korte impressie met beelden van de set, onder begeleiding van trance-muziek.

Videoclip (4 min)
De officiële videoclip van het nummer Body Language (Ride) van The Partysquad Ft. Rochelle and Jayh. De clip bevat naast scènes met de acteurs van de film ook fragmenten uit de film.

Making Of (1½ min)
Het betreft hier niet een Making Of van de film, maar van de videoclip! Het is niet meer dan een aantal beelden achter de schermen, onder begeleiding van trance-muziek.

Brainpower – Videoclips (8 min)
Twee videoclips van Brainpower. De eerste is van het nummer Light it Up. Zeker niet geschikt voor mensen met epilepsie! De tweede betreft het nummer People.

Videoclip (4 min)
De videoclip die bij het nummer Dancing van Delivio Reavon & Aaron Gill Ft. Phatt hoort. Het lijkt eerder een lange commercial voor Monster Beats hoofdtelefoons.

Flashmob (3 min)
Bij de taxistandplaats van Schiphol ontstaat een 'spontane' flashmob, waarbij gedanst wordt op het nummer Ride van The Partysquad Ft. Rochelle and Jayh. Ook de hoofdrolspelers van Body Language doen mee aan de flashmob.

Flashmob Making Of (2 min)
Een korte impressie van de repetities van de flashmob.

@Jimmy Woo (3 min)
Een aantal dansers vertonen hun danskunsten op het kleine podium van club Jimmy Woo in Amsterdam.

Cast Presentation (1½ min)
Een korte impressie van een persdag, waarbij de cast de pers te woord staat en geposeerd wordt voor diverse fotografen.

Meet the Cast (3 min)
Eindelijk een item waarbij we echt iets over de film te weten komen. De cast stelt zich voor aan de kijker, waarbij ze heel kort iets over hun karakter vertellen.

Vijf individuele dansers gaan op het laatste moment toch naar New York voor een danswedstrijd. Maar om die te kunnen winnen moeten ze eerst een groep weten te vormen en een routine neerzetten die zijn weerga niet kent. Body Language zit qua dans prima in elkaar. Het enige dat nog ontbreekt is een sprankelend script en goede acteerprestaties. De beeldkwaliteit van de Blu-ray Disc is erg goed, bij het geluid is de balans een beetje zoek en overheerst het bonkige laag. Dat kwantiteit nog geen kwaliteit biedt bewijzen de extra's, die over het algemeen zeer weinig voorstellen. Desondanks is dit een uniek document, omdat het hier de allereerste Nederlandse dansfilm betreft.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door A-Film Home Entertainment.