All Stars 2: Old Stars

06-04-2012

4

All Stars 2: Old Stars (DVD)

De voetbalvrienden Mark (Peter Paul Muller), Johnny (Daniël Boissevain), Peter (Kasper van Kooten), Paul (Raymi Sambo) en Willem (Thomas Acda) krijgen te horen dat teamgenoot Bram (Danny de Munk) gaat trouwen in Spanje. Ze zijn allemaal uitgenodigd, en besluiten dus om gezamenlijk per vliegtuig af te reizen naar Spanje. Nemo (Cas Jansen), de broer van de tijdens een wereldreis zoekgeraakte Hero, gaat ook mee. Ze verzamelen op Schiphol, maar dan gebeurt er iets waardoor ze noodgedwongen de lange reis met de auto moeten maken. Het is het begin van een trip vol bizarre gebeurtenissen, en tevens een reis die hun enigszins verwaterde vriendschap op de proef stelt.

Het in 1997 verschenen All Stars is een vermakelijke film over vriendschap, met amateurvoetbal als rode draad. Je kijkt mee in het leven van een groepje vrienden, jongemannen met uiteenlopende karakters maar met één gezamenlijke passie: voetbal. All Stars kent een uitstekende balans tussen humor en drama. Bovendien is er sprake van een uitstekende chemie, je krijgt echt het idee dat het team van de amateurclub Swift Boys een hechte vriendengroep is. Na het succes van de film werd er eind jaren ’90 tevens een tv-serie gemaakt rond de groep, die een aantal seizoenen liep. Daarna was het lange tijd stil rond de Swift Boys, maar onlangs vond All Stars-regisseur Jean van de Velde de tijd rijp voor een reünie. Voor het tweede deel zouden alle oudgedienden komen opdraven. Maar voordat de opnames begonnen kreeg men met de zelfmoord van Antonie Kamerling, die in het origineel de einzelgänger Hero speelde, een enorme tegenslag te verduren. Men besloot echter om All Stars 2 niet af te blazen. De verhaallijn van Hero werd overgenomen door Cas Jansen’s Nemo, het broertje van Hero, een personage dat ook al in de tv-serie voorkwam. All Stars 2 zou een eerbetoon aan de overleden acteur worden, zo spraken de makers. Het is echter maar de vraag of je Kamerling eer aan doet met een flauwe ‘roadtrip-movie’. Want dat is All Stars 2: Old Stars, een platte, onsamenhangende prent over een groep vrienden die door Europa reist en onderweg van alles meemaakt. Plat vanwege de nadruk op goedkope, al dan niet seksueel getinte grappen (zoals een kratje bier dat met een niet nader te noemen lichaamsdeel wordt opgetild), onsamenhangend omdat de film meer aanvoelt als een aaneenschakeling van fragmenten dan als één geheel met een duidelijke lijn. Toegegeven, af en toe valt er wel degelijk te lachen om de kluchtige humor, maar van de originaliteit en tact van het origineel – zie de manier waarop men de sluimerende homoseksualiteit van een van de hoofdpersonen in het script verwerkte – is weinig terug te vinden. Ook de stroeve omgang tussen de personages helpt niet. Dit heeft weliswaar alles te maken met de opzet van het verhaal, waarin de vrienden op den duur uit elkaar zijn gegroeid en de bindende factor van het voetbal naar de achtergrond is verschoven, maar het heeft wel tot gevolg dat All Stars 2 de charme van zijn voorganger mist. En als de film dan ook nog eens qua drama de plank misslaat, met een geforceerd aandoende zwaarmoedige slotakte rond Hero’s afwezigheid, dan blijven er onvoldoende redenen over om All Stars 2 aan te kunnen raden. Spijtig, want de setting en personages bieden voldoende potentie voor een prent die wél bestaansrecht heeft naast het eerste deel en die wél op gepaste en waardige manier omgaat met de dood van een van de hoofdrolspelers. Een gemiste kans.

All Stars 2: Old Stars is verkrijgbaar op zowel DVD als Blu-ray Disc. Hieronder de recensie van de DVD-uitgave. De recensie van de Blu-ray Disc kun je hier lezen.

Genre: Drama, Komedie
Jaar: 2011
Speelduur: 117 min
EAN: 5051888091845

• Videoclip
  • Trailer Nationale Bioscoopbon

All Stars 2 werd digitaal opgenomen en dat is te zien ook. Komt dat bij de BD nog goed tot z'n recht, de DVD krijgt hierdoor een erg kille uitstraling. Het beeld is uitermate scherp, wellicht iets té scherp, waardoor het filmische gevoel slechts op bepaalde momenten aanwezig is. Maar dit is een element binnen het originele materiaal en daar valt een transfer naar DVD niet op afgerekend te worden. Het is een kwestie van smaak. Voor het overige ziet het beeld er prima uit. Ee kleuren tonen natuurlijk en zijn van een goede verzadiging. Ook het contrast en schaduwdetail zijn prima in orde. Een klein puntje van kritiek is dat het zwartniveau wat strakker had gekund. Nu neigt het te vaak naar donkergrijs in plaats van zwart. All Stars 2 heeft een beeld dat niet iedereen zal bekoren, maar met de transfer is weinig mis.

De geluidstrack van All Stars 2 is een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) track. Dat is een pluspunt, want Warner brengt vaak Dolby Digital-tracks uit die een bitrate hebben die niet hoger is dan 384 kb/s. De film heeft uitstekend verstaanbare dialogen, die keurig uit het midden komen. De dialogen zijn misschien wel iets te goed te verstaan, want het geluid mist wat 'leven'. Net als het beeld is het geluid wat klinisch met weinig dynamiek. Veel geluidseffecten staan erg ver in de achtergrond gemixt. Een goed voorbeeld hiervan is de achtervolging van een brommertje door een auto in Franse wijnvelden. Je hoort hierbij nauwelijks het brommertje of de auto, terwijl dit eigenlijk de meest hoorbare bestanddelen van het geluid zou moeten zijn. Iets meer pit in het geluid zou zeker niet verkeerd zijn geweest. Maar slecht is het geluid zeker niet en een dikke voldoende is dan ook op z'n plaats.

De DVD heeft een statisch menuscherm in 1.78:1 anamorf beeldformaat met muziek als achtergrondgeluid. Wat opvalt is dat de muziek snoeihard staat, waardoor je direct naar de afstandsbediening grijpt om het geluid zachter te zetten. De DVD bevat slechts twee extra's, waar de Blu-ray Disc nog een Making Of bevat.

Videoclip (4 min)
Een videoclip van het nummer “Je Veux” van ZAZ.

Trailer Nationale Bioscoopbon (½ min)
Een reclamefilmpje voor de nationale bioscoopbon, dat zich afspeelt tijdens een wedstrijd van de Swift Boys.

Met All Stars 2: Old Stars krijgt het in 1997 verschenen All Stars na lange tijd een vervolg. Het eerste deel is een film over vriendschap met amateurvoetbal als rode draad, maar in het vervolg is voetbal ver te zoeken. Dat geldt ook voor de goede balans tussen humor en drama die All Stars kenmerkte. All Stars 2 is namelijk een flauwe road-movie, waarin de voetbalvrienden per auto door Europa reizen. De humor in dit vervolg is plat, en het drama-aspect te geforceerd. Daarmee is het een overbodig vervolg, dat in de verste verte niet kan tippen aan het vermakelijke origineel. De DVD-uitgave heeft een prima beeldkwaliteit, al moet je houden van het digitale uiterlijk van de film. Het geluid is prima, al mist het de nodige dynamiek. De extra's zijn op de DVD heel beperkt, daar valt weinig eer aan te behalen. Een film die je alleen samen met je vrienden moet gaan kijken als je in een heel melige bui bent.