Texas Killing Fields

04-04-2012

6

Texas Killing Fields (Blu-ray)

Mike Soude (Sam Worthington) is een detective die zich met moordzaken bezighoudt. Zijn werkgebied is een klein plaatsje in Texas. Hij doet het werk samen met zijn partner Brian Heigh (Jeffrey Dean Morgan), die vanuit New York hiernaartoe overgeplaatst is. Ze proberen een sadistische seriemoordenaar op te sporen die de verminkte lichamen van zijn slachtoffers dumpt in een nabijgelegen moeras. Dit gebied ligt eigenlijk buiten de jurisdictie, maar Heigh raakt geobsedeerd en is vastberaden deze moorden op te lossen. Ze krijgen hulp van Pam Stall (Jessica Chastain), maar zij heeft een geschiedenis met Soude, die de samenwerking bemoeilijkt. Al snel draait de dader de rollen om en begint hij de rechercheurs uit te dagen. Dan verdwijnt het in de buurt bekende meisje Anne (Chloë Grace Moretz) en begint een zenuwslopende race tegen de klok.

Ami Canaan Mann neemt de regie van Texas Killing Fields op zich en het is niet moeilijk te raden hoe zij deze baan heeft gekregen. Haar vader is befaamd regisseur Michael Mann. Dat zijn niet de minste voetsporen om in te treden en dan ook nog eens in min of meer hetzelfde genre. De cast liegt er in ieder geval niet om met grote namen als Sam Worthington, Jeffrey Dean Morgan, Jessica Chastain en Chloë Grace Moretz. Hun prestaties zijn echter op zijn best middelmatig te noemen. Dit heeft alles te maken met dé achilleshiel van deze productie, het werkelijk abominabele script. Dit vormde aan aanleiding om eens wat verder onderzoek te doen en het bleek al snel dat het script geschreven is door Don Ferrarone. Hij heeft zijn strepen verdiend als producent van grote actie-blockbusters en klimt hier voor de eerste keer zelf in pen. Helaas met desastreuze gevolgen. Het verhaal ontbeert werkelijk elke logica. Scènes volgen elkaar haast willekeurig op. Personages worden nauwelijks geïntroduceerd. Het is niet duidelijk waar ze vandaan komen of wat precies hun rol is. Zelfs de hoofdrolspelers worden nauwelijks verder uitgewerkt. Af en toe worden er wat hints gegeven richting hun achtergronden, maar hier wordt vervolgens niet op voortgeborduurd. De enige reden waarom je nog enigszins met ze meeleeft, is omdat ze aan de goede kant van de wet staan. Het tuig aan de andere kant van de lijn zie je dan ook alleen als zodanig omdat je weet wat voor gruwelijkheden ze hebben begaan. Texas Killing Fields is een klassieke politiethriller. Alles draait om het zoeken naar en vinden van aanwijzingen en deze vervolgens interpreteren en in een groter geheel te plaatsen. Hier loopt het al spaak, gezien het verloop van het verhaal voor de kijker niet te volgen is. Ondanks deze gebreken is de film toch nog enigszins kijkbaar. Dit heeft alles te maken met de sfeer die wordt neergezet. De locaties zijn perfect gekozen en het camerawerk en de belichting zijn passend donker en grimmig. Des te spijtiger is het dat de potentie die in dit project overduidelijk aanwezig was, volledig onbenut blijft.

Texas Killing Fields is verkrijgbaar op zowel DVD als Blu-ray Disc. Hieronder volgt de bespreking van de BD-uitgave.

Genre: Misdaad, Thriller
Jaar: 2011
Speelduur: 105 min
Uitgever: Entertainment One
EAN: 8713045228699

De Blu-ray Disc-uitgave van Texas Killing Fields heeft de originele beeldverhouding van 2.35:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Voor de encodering is gebruik gemaakt van de VC-1 codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit een 25 GB enkellaagse disk.

De transfer van Texas Killing Fields is voldoende, maar ook bepaald niet meer dan dat. De film kent uitzonderlijk veel donkere en nachtelijke scènes. Het zwart wordt solide weergegeven. Met kleur en contrast is dan ook niet zoveel mis. Het schaduwdetail is echter ondermaats, waardoor het op sommige momenten moeilijk is om zaken nog van elkaar te onderscheiden. Op de spaarzame momenten waar het zonnetje schijnt, maakt het beeld een redelijk vlakke indruk. Aan de oppervlakte is er niet veel op aan te merken, maar het laat ook geen indruk achter. Het algehele detail is op de meeste momenten voldoende, al neemt ruis weleens de overhand. Daarnaast zijn er kleine gebreken zoals wat edge enhancement hier en daar en wat banding en trillingen. Dit komt echter maar sporadisch voor en vooral op detailniveau, waardoor het nauwelijks wat afdoet aan de kijkervaring.

Deze Blu-ray Disc is voorzien van een DTS HD MA 5.1-track (16bit/48kHz) in de originele Engelse taal. Het is jammer dat de 7.1 TrueHD-variant van de Amerikaanse versie niet op deze uitgave is overgenomen. Er zijn namelijk mogelijkheden te over in de film voor ruimtelijk geluid. Muziek speelt een terugkerende rol en komt overwegend uit de voorste speakers. Dialogen zijn zonder uitzondering goed verstaanbaar. Er is sprake van de nodige omgevingseffecten in detail, zoals regen, passerende auto’s, insecten etc. Zo nu en dan is er eens sprake van actie en wordt er ook geschoten. Deze schoten komen met veel kracht de huiskamer binnen. Helaas is het daarmee weinig subtiel en niet mee altijd even realistisch. Het laag laat op deze momenten ook wat te wensen over. Al met al vinden we op deze uitgave van Texas Killing Fields een track die zijn werk goed doet, maar ook niet meer dan dat.

Na een aantal trailers van andere recente films van Entertainment One, start de film direct. Er is geen menu en er is geen sprake van extra’s.

Rechercheurs Soude en Heigh jagen op een meedogenloze seriemoordenaar. In de omgeving van een klein plaatsje in Texas vermoordt en verminkt deze vrouwen om deze vervolgens in een nabijgelegen moeras te dumpen. De dochter van befaamd regisseur Michael Mann probeert in Texas Killing Fields haar eigen bijdrage te leveren aan de filmhistorie. Hoewel het visueel allemaal prima in elkaar steekt, wordt de productie geplaagd door een warrig script waarin betrokkenheid van de kijker niet bepaald wordt gestimuleerd. Het beeld en geluid op deze BD-uitgave kent gebreken maar is in algemene zin in orde. Er zijn geen extra’s.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Entertainment One.