All Stars 2: Old Stars

06-04-2012

2.7

All Stars 2: Old Stars (Blu-ray)

De voetbalvrienden Mark (Peter Paul Muller), Johnny (Daniël Boissevain), Peter (Kasper van Kooten), Paul (Raymi Sambo) en Willem (Thomas Acda) krijgen te horen dat teamgenoot Bram (Danny de Munk) gaat trouwen in Spanje. Ze zijn allemaal uitgenodigd, en besluiten dus om gezamenlijk per vliegtuig af te reizen naar Spanje. Nemo (Cas Jansen), de broer van de tijdens een wereldreis zoekgeraakte Hero, gaat ook mee. Ze verzamelen op Schiphol, maar dan gebeurt er iets waardoor ze noodgedwongen de lange reis met de auto moeten maken. Het is het begin van een trip vol bizarre gebeurtenissen, en tevens een reis die hun enigszins verwaterde vriendschap op de proef stelt.

Het in 1997 verschenen All Stars is een vermakelijke film over vriendschap, met amateurvoetbal als rode draad. Je kijkt mee in het leven van een groepje vrienden, jongemannen met uiteenlopende karakters maar met één gezamenlijke passie: voetbal. All Stars kent een uitstekende balans tussen humor en drama. Bovendien is er sprake van een uitstekende chemie, je krijgt echt het idee dat het team van de amateurclub Swift Boys een hechte vriendengroep is. Na het succes van de film werd er eind jaren ’90 tevens een tv-serie gemaakt rond de groep, die een aantal seizoenen liep. Daarna was het lange tijd stil rond de Swift Boys, maar onlangs vond All Stars-regisseur Jean van de Velde de tijd rijp voor een reünie. Voor het tweede deel zouden alle oudgedienden komen opdraven. Maar voordat de opnames begonnen kreeg men met de zelfmoord van Antonie Kamerling, die in het origineel de einzelgänger Hero speelde, een enorme tegenslag te verduren. Men besloot echter om All Stars 2 niet af te blazen. De verhaallijn van Hero werd overgenomen door Cas Jansen’s Nemo, het broertje van Hero, een personage dat ook al in de tv-serie voorkwam. All Stars 2 zou een eerbetoon aan de overleden acteur worden, zo spraken de makers. Het is echter maar de vraag of je Kamerling eer aan doet met een flauwe ‘roadtrip-movie’. Want dat is All Stars 2: Old Stars, een platte, onsamenhangende prent over een groep vrienden die door Europa reist en onderweg van alles meemaakt. Plat vanwege de nadruk op goedkope, al dan niet seksueel getinte grappen (zoals een kratje bier dat met een niet nader te noemen lichaamsdeel wordt opgetild), onsamenhangend omdat de film meer aanvoelt als een aaneenschakeling van fragmenten dan als één geheel met een duidelijke lijn. Toegegeven, af en toe valt er wel degelijk te lachen om de kluchtige humor, maar van de originaliteit en tact van het origineel – zie de manier waarop men de sluimerende homoseksualiteit van een van de hoofdpersonen in het script verwerkte – is weinig terug te vinden. Ook de stroeve omgang tussen de personages helpt niet. Dit heeft weliswaar alles te maken met de opzet van het verhaal, waarin de vrienden op den duur uit elkaar zijn gegroeid en de bindende factor van het voetbal naar de achtergrond is verschoven, maar het heeft wel tot gevolg dat All Stars 2 de charme van zijn voorganger mist. En als de film dan ook nog eens qua drama de plank misslaat, met een geforceerd aandoende zwaarmoedige slotakte rond Hero’s afwezigheid, dan blijven er onvoldoende redenen over om All Stars 2 aan te kunnen raden. Spijtig, want de setting en personages bieden voldoende potentie voor een prent die wél bestaansrecht heeft naast het eerste deel en die wél op gepaste en waardige manier omgaat met de dood van een van de hoofdrolspelers. Een gemiste kans.

All Stars 2: Old Stars is verkrijgbaar op zowel DVD als Blu-ray Disc. Hieronder de recensie van de BD-uitgave. De recensie van de DVD kun je elders op de site lezen.

Genre: Drama, Komedie
Jaar: 2011
Speelduur: 122 min
Verpakking: Elite Blu-ray Keep Case
Beeldverhouding: 1.78:1 HD niet anamorf
  • DTS-HD MA 5.1 - Nederlands
EAN: 5051888091838

• Videoclip

De BD-uitgave van All Stars 2 heeft de oorspronkelijke beeldverhouding van 1.78:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). De BD-uitgave bestaat uit een 25GB enkellaagse disc. Voor de video-encoding is gebruik gemaakt van de SMPTE VC-1 codec.

All Stars 2 werd digitaal opgenomen, en dat is te zien ook. De BD-transfer zet namelijk een bijzonder strak HD-plaatje neer, met de hoge detaillering zoals we die van digitaal opgenomen films gewend zijn. Qua scherpte dus niks dan lof over het beeld. En hetzelfde kan gezegd worden over de helderheid en kleurweergave. Aangezien de film digitaal is opgenomen is grain uiteraard volledig afwezig (ook niet toegevoegd in post-productie). Dit resulteert in de vrij klinische look die kenmerkend is voor digitale opnames. Ongeacht of je daarvan houdt is dit niet iets wat de omzetting naar BD aan te rekenen valt. Waarmee niet is gezegd dat de beeldkwaliteit perfect is. Want zaken als een matig zwartniveau, het vrij harde contrast en de lichte edge enhancement verhinderen dat het beeld een maximale score haalt. Een vette voldoende is echter geheel verdiend, aangezien geen van de genoemde problemen opvallend en/of hinderlijk is.

Het geluid van All Stars 2 staat als DTS-HD Master Audio 5.1-track (16bit/48kHz) op de BD-uitgave, uiteraard in de oorspronkelijke Nederlandse taal. De kwaliteit van de track laat weinig te wensen over. Zo heeft het geluid een goede dynamiek en een prima helderheid. Het surroundgebruik is eveneens dik in orde. Regelmatig zijn aan de achterkant van het geluidsbeeld muziek en effecten te horen (bijvoorbeeld op het vliegveld of in de straten van Barcelona), resulterend in een prima ruimtelijkheid. Dialogen komen netjes uit het midden en hebben niet te lijden onder bijvoorbeeld oversturing. We kunnen dus kort zijn: dit is een uitstekende track, die een goed klinkend geluidsbeeld neerzet zonder opvallende problemen.

Op de BD-uitgave van All Stars 2 tref je een bescheiden hoeveelheid extra’s aan. Deze hebben een HD-resolutie en DD 2.0-geluid.

Making Of (37 min)
Een Making Of die bestaat uit de bekende combinatie van interviews met cast en crew en beelden van achter-de-schermen. De bespreking van verhaal en personages zijn niet bijster interessant, maar de beelden op de set maken deze extra toch het bekijken waard.

Videoclip (4 min)
Een videoclip van het nummer “Je Veux” van ZAZ.

Trailer (2 min)
De bioscooptrailer van de film.

Trailer Nationale Bioscoopbon (1/2 min)
Een reclamefilmpje voor de nationale bioscoopbon, dat zich afspeelt tijdens een wedstrijd van de Swift Boys.

Met All Stars 2: Old Stars krijgt het in 1997 verschenen All Stars na lange tijd een vervolg. Het eerste deel is een film over vriendschap met amateurvoetbal als rode draad, maar in het vervolg is voetbal ver te zoeken. Dat geldt ook voor de goede balans tussen humor en drama die All Stars kenmerkte. All Stars 2 is namelijk een flauwe road-movie, waarin de voetbalvrienden per auto door Europa reizen. De humor in dit vervolg is plat, en het drama-aspect te geforceerd. Daarmee is het een overbodig vervolg, dat in de verste verte niet kan tippen aan het vermakelijke origineel. De BD-uitgave gooit op audiovisueel gebied hoge ogen. Qua extra’s is de uitgave minder bijzonder: slechts een Making Of, videoclilp en twee trailers.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Warner Home Video.